EU štítky čekají zásadní změny! Přibude i kilometrový nájezd

03.06.2020 , Josef Drdlíček

Pneumatiky čeká 1. května 2021 přeštítkování. Kromě nového systému známkování přibude informace o kilometrovém nájezdu a alpský symbol sněhové vločky. Chystané změny Evropské unie navíc zasáhnou i e-shopy. Řidičům to usnadní výběr přezutí, systém však může nahrát do karet prodejcům nekvalitních značek.

Povinné štítkování pneumatik spustila Evropská unie už v roce 2012. Výrobci tak začali u svých modelů uvádět spotřebu paliva, přilnavost na mokru a hlučnost. Zákonodárci EU však po letech přichází s několika změnami, které by měly řidičům usnadnit výběr přezutí. Nařízení bude po podpisu platit od 1. května 2021. Níže vám přinášíme výčet toho nejdůležitějšího.  

Nezapomeňte mrknout i na článek Co říkají energetické štítky EU o pneumatikách?, kde již najdete podrobný popis nového EU štítku.

EU štítek na pneumatice, velké přeštítkování


Velké změny i pro e-shopy: Povinný EU štítek a QR kód

I když nařízení Evropské unie cílí hlavně na výrobce, jedna z velkých změn potká také e-shopy. Ty budou muset u každé pneumatiky na webu uvádět i EU štítek. U spolehlivých prodejců jej však najdete už dnes. 

Mnohem zajímavější je tak pro řidiče novinka v podobě QR kódu, s jehož pomocí si snadno ověříte pravdivost informací na štítku. Cílem změny je zastavit e-shopy, které záměrně uvádí lepší známky, než jaké jsou v realitě. 

Obavy s nasazením QR kódu vyjádřila Evropská asociace výrobců pneumatik ETRMA. Podle ní totiž výrobci musí nahrát do sdílené databáze údaje o více než 120 000 modelech, což není v tak krátkém čase reálné. Povinné štítkování navíc dostihlo i nákladní pneumatiky, které byly v první vlně 2012 vynechány. 


Odborníci systém kritizují jako nedostačující

Nejzásadnější změnu představuje nový způsob známkování. Ten až doposud nebyl nejšťastnější. Současné hodnocení valivého odporu A (nejlepší) až G (nejhorší) z nepochopitelného důvodu vynechává písmeno D. Plášť se spotřebou paliva E je tak pouze o stupeň horší než ten s C. To ale logicky nikoho nenapadne. 

Díky novému předpisu budou výrobci škálovat pneumatiky písmeny A až E. Proti tomuto rozhodnutí se však ohradil rakouský autoklub ÖAMTC, podle kterého měli zákonodárci zpřísnit kritéria pro udělení známek A, B a C. Kvůli nízkým nárokům vypadají průměrné dezény jako extra výkonné a opačně. Odstraněním písmen F a G navíc řidiči přijdou o lepší srovnání levných modelů. Všechny totiž nově ponesou hodnocení E.

Nová podoba EU štítku na pneumatikách


Alpský symbol i neznámý horský štít

Díky novému údaji na EU štítku uvidíte na první pohled, jestli má zimní, celoroční a univerzální pneu alpský symbol sněhové vločky. Zatímco v ČR stačí na zimu pouze označení M+S, v Německu vám bez něj hrozí tučná pokuta. Tuhle změnu proto vnímáme jako velmi pozitivní. 

Řidiči se také nově setkají se symbolem zasněženého a zledovatělého horského štítu. Ten potvrzuje, že plášť splňuje přísná bezpečnostní kritéria pro jízdu na ledu. Na žádném místě v ČR ale nejsou pláště s takovým označením předepsané.

Více o tématu najdete v článku Povinná zimní výbava vozidel v zahraničí.


Na EU štítku pneumatik bude i kilometrový nájezd

Další chystaná novinka potěší řidiče, kterým záleží na výdrži – ať už kvůli ochraně přírody, nebo šetření. Evropská unie totiž výrobcům pneumatik nařizuje, aby přidali na etiketu i kilometrový nájezd. Zákonodárci si od toho slibují, že přimějí řidiče vybírat kvalitnější pláště s delší životností. To by přispělo ke snížení jejich spotřeby a ulehčilo životnímu prostředí.

Tím však vzniká i příležitost pro výrobce pochybných značek, kteří by na úkor jízdních vlastností mohli vyrábět pláště s co nejvyšším kilometrový nájezdem. Takové pneumatiky by navíc byly velmi atraktivní díky nízké pořizovací ceně. Místo snížení emisí bychom se tak klidně mohli dočkat pouze vyššího počtu dopravních nehod.

Kilometrového nájezdu na štítku se nicméně příští rok ještě nedočkáme. Evropská unie musí nejdřív vytvořit zcela nový způsob měření a hodnocení. Friedrich Eppel, expert autoklubu ÖAMTC upozorňuje, že taková metodika nesmí být pro výrobce drahá. Vysoké náklady by se totiž promítly do cen pneumatik.

 

Košík 0 Kč

Nákupní košík je prázdný.