Správným výběrem pneumatik ovlivníte svoji bezpečnost nejvíc. Pneumatiky jsou jediná věc, která drží váš vůz na silnici. A to pouze na ploše velké jako lidská dlaň. Bez kvalitních plášťů rapidně klesá účinnost všech bezpečnostních prvků a elektronických pomocníků (ABS, ESP, ASR a další).
Jaký rozměr pneumatik pro různé kategorie?
Značení pneumatik je pro většinu kategorií pneumatik (osobní, offroad, SUV, 4X4, dodávkové, moto pneu) stejné. Při výběru nových pneumatik potřebujete znát základní rozměry: šířku, profil, průměr, nosnostní a rychlostní index. Všem těmto údajům věnujte velkou pozornost. Je to stejné, jako byste chtěli kupovat vestavnou ledničku. Správné rozměry zkrátka hrají zásadní roli. Kde je najdete?
Kde a jak zjistit správný rozměr pneumatik?
Všechny uvedené rozměry najdete ve velkém technickém průkazu. Aby vás nezaskočily případné komplikace na STK, při setkání s pojišťovnou nebo při pouhém nazouvání pneu, doporučujeme zkontrolovat, zda rozměry již používaných pneumatik nebo nově kupovaných souhlasí s údaji v technickém průkazu vozidla. Všechny povolené varianty velikostí pneumatik pro vozidlo najdete v poznámce vašeho TP.
Jak se značí rozměr pneumatik?
Co znamenají jednotlivé symboly pneumatiky?
Na příkladu pneumatiky v rozměru 205/55 R16 91 H tl XL RFT MO MFS si vysvětlíme, co vybrané parametry a symboly znamenají.
- 205/55 R16 91 H - tohle jsou základní parametry (rozměry) každé pneumatiky.
- tl XL RFT MO MFS - tohle jsou již speciální vlastnosti pneumatik, které u pneumatik označují něco specifického
Šířka (205)
První údaj udává šířku běhounu v milimetrech. Naše pneumatika má 205 mm.
Profil (55)
Profil je procentuálním vyjádřením poměru výšky profilu pláště k jeho šířce. Uvádí se v procentech, nikoliv v milimetrech. V našem případě je profil pneu 55 % ze šířky 205 mm.
Konstrukce (R)
Písmeno za profilem značí konstrukci pneumatiky, což je dnes u osobních pneu výhradně R jako radiální. Radiální pneumatiky mají vnitřní vlákna kolmá ke směru rotace a vedou od patky k patce. Označení na pneumatikách písmenem R neznamená průměr.
U některých vysokorychlostních pneumatik je uváděno označení ZR. Písmeno Z značí pneumatiky s konstrukcí umožňující rychlost nad 240 km/h.
Vnitřní průměr pneumatiky (16)
Vnitřní průměr pneumatiky je uváděn v palcích (1 palec = 2,54 cm) a musí být stejný s průměrem ráfku. Za hodnotou průměru následuje rychlostní a nosnostní index.
Nosnostní index (91)
Nosnostní index nebo také hmotnostní index je číslo, jemuž odpovídá tabulková hodnota v kilogramech. Nemusíme znát přesné hodnoty v kilech, tento index předepisuje technický průkaz.
Oproti rychlostnímu indexu nesmí být ten nosnostní nikdy menší. Vyšší ale být může. Dodržení správných indexů je klíčové pro vaši bezpečnost i pro jistotu plnění od pojišťovny v případě nehody.
Rychlostní index (H)
Písmeno rychlostního indexu odpovídá tabulkovým hodnotám v km/h. Bývá také uvedeno ve velkém techničáku. Zákon říká, že rychlostní index letních pneumatik může být stejný nebo vyšší. V případě zimních pneumatik může být naopak nižší, než je hodnota v technickém průkazu. Pouze by tato maximální rychlost měla být vyznačena v řidičově zorném poli.
Bezdušová konstrukce (tl)
Písmeno "tl" (tubeless) znamená tubeless a označuje bezdušové pneumatiky. Můžete se také setkat s označením "tt" - to znamená tubetype tedy dušový typ, který se používá u motocyklových pneumatik.
Zesílená pneumatika = zesílená konstrukce pneumatiky (XL)
Písmena XL (extra load = extra zátěž) označují pneumatiky se zvýšenou nosností. Stejný význam má označení RF (Reinforced = Zesílené). S tímto označením se setkáte především u pickupů nebo menších užitkových vozidel, které jsou účelně vyrobené pro větší zátěž.
Dojezdová pneumatika tzv. Run-flat (RFT)
Písmena RFT znamenají jednu z více možností jak označit dojezdové pneumatiky, které jsou běžně zažité pod pojmem run-flat pneumatiky. Dojezdová technologie u všech výrobců pracuje na zcela shodném principu a to samonosné bočnici pneumatiky. Bočnice u dojezdové pneumatiky je zesílena do takové míry, že při ztrátě tlaku v pneumatice udrží váhu vozu.
Při defektu nebo náhlé ztrátě tlaku můžete s dojezdovými pneumatikami jet při rychlosti maximálně 80 km/h do vzdálenosti maximálně 80 km. Pneumatiky s dojezdovou technologií smějí být montována pouze na vozidla, pro které jsou schválena výrobcem vozidla a která disponují systémem monitorující tlak v pneumatikách, ať už přes snímací zařízení uvnitř pneumatiky tzv. TMPS a nebo přes snímač ABS či ESP.
Značení dojezdových pneumatik od různých výrobců:
Bridgestone | RFT |
Continental | SSR |
Dunlop | DSST,RoF |
Goodyear | ROF |
Michelin | ZP |
Nokian | RunFLAT |
Pirelli | RunFlat |
Homologace pneumatiky (MO)
Homologace pneumatiky značí, pro kterou konkrétní značku vozidla byla pneumatika vyrobena ve spolupráci s výrobcem vozu. U tohoto příkladu pneumatiky jde o homologaci pro značku Mercedes MO ( Mercedes Original ). Pneumatiky s tímto označením pro konkrétní značku vozu jsou montovány na tyto vozidla přímo ve výrobě. Homologované pneumatiky mohou být použity i na jiné vozy jiných značek.
Ochranný lem ráfku (MFS)
Ochranný lem ráfku zkráceně ochrana ráfku může mít vícero označení podle výrobce pneumatiky. V tomto příkladu se jedná o zkratku MFS ( Maximum Flange shield = maximální chránění ráfku ).
Jaký je rozdíl ve značení letních, zimních a celoročních pneumatik?
Značení letních pneumatik
Letní pneumatiky nemají žádné přesné označení, vyznačují se jinou konstrukcí dezénu - vzorku, který má zákonně danou minimální hloubku dezénu.
Značení zimních pneumatik M+S a 3PMSF
Zatímco letní pneumatiky nemají žádné povinné označení symbolikou, tak zimní pneumatiky mají přesně dané, jak musí být označené, aby splnily legislativní požadavky dané země a odlišily se od letních pneumatik. Veškeré informace ohledně značení zimních pneumatik najdete v článku o značení zimních pneumatik.
Značení celoročních pneumatik
Značení celoroční pneumatiky je z části stejné jako u zimní pneu. Musí být zjevné, že jde tuto pneumatiku používat v zimním období, což nyní splňují pneumatiky označené symbolem M+S nebo novějším symbolem 3PMSF - (Three-Peak Mountain Snowflake), jednotně označováno jako "Alpský symbol". Ten jasně označuje všechny pneumatiky vhodné pro provoz v zimě a za podmínek v souladu s předpisy UNECE platné v EU. Pneumatiky určené pro celoroční používání jsou od výrobců jasně označené a každý prodejce je musí správně zařadit do kategorie celoročních pneumatik. Často nesou označení jako ALL Season (značení od Continental a Pirelli), 4 Season (značení od Goodyear, Nexen), CrossClimate (Michelin), Quartaris (Barum), All Weather (Matador) aj.
Veškeré značení u pneumatik, se kterými se můžete setkat
-
TL = Tubeless - bezdušová pneumatika
-
TT = Tubetype - dušový typ (použití u moto pneu)
-
XL = Extra load: označení pro zesílené pneumatiky s vyšším indexem nosnosti
-
RF = Reinforced (zesílená kostra) pneumatika s vyšším indexem nosnosti
-
M+S = Mud + Snow (bláto a sníh) povinné označení pro všechny zimní pneumatiky
-
3PMSF = (Three-Peak Mountain Snowflake), nebo také "Alpský symbol" označuje zimní pneumatiky v souladu s předpisy UNECE platné v Evropské unii a dalších zemích
-
FR, MFS = ochrana ráfku před poškozením (např. při najetí na obrubník)
-
C = Pneumatika pro užitkové vozy
-
A/S = All Season - celoroční
-
DOT = čtyřčíselné označení, první dvě čísla udávají týden výroby, druhé dvě rok výroby
-
A/T = All Terain - na každý terén
-
M/T = Mud Terrain - pro terénní provoz
-
HP = High Performance - výkonné pneumatiky
-
UHP = Ultra High Performance - vysoce výkonné pneumatiky
-
POR = (P.O.R. - Professional Off-Road) - označení POR u offroad pneumatik nahrazuje označení M+S, tyto pneumatiky jsou určeny pro nadstandardní výkon v terénu
-
RW = bílý nápis na bočnici
-
OWT = bílý nápis na bočnici
-
RBL = vystopulá písmena na bočnici
Na bočnici můžete také najít speciální označení pro homologaci vybraných značek. Pokračujte na článek o homologaci.
Instruktážní videoklip o značení pneumatik.
Poslední aktualizace: 31. května 2021