Mají vaše pneumatiky správný tlak?

03.10.2013 , Jiří Král

Jaká je správná hodnota tlaku?

U většiny osobních automobilů je doporučený tlak kolem 2,3 baru při standardních jízdních podmínkách

Při větším váhovém zatížení, například při stěhování, však může být doporučený stav tlaku v pneumatikách ji­ný. Správná hodnota tlaku v pneumatikách se odvíjí od konstrukce automobilu nebo motorky, typu a velikosti pneumatik nebo rozložení hmotnosti na nápravy.

U motorek je správné tlakovní ještě důležitější a silně ovlivňuje chování celého motocyklu. Větší než doporučený tlak znamená menší kontaktní plochu a naopak, tedy podhuštění způsobí bortění pneu.


Kde najdu, jaký tlak by měly mít pneumatiky na mém vozu

Údaje o správném tlaku pro osobní automobily jsou taktéž uvedeny v uživatelské příručce vozu, internetových stránkách výrobce a často i přímo na karoserii (dveře řidiče, pojistková skřínka nebo vnitřní strana krytu palivové nádrže).

Měření tlaku v pneumatice a jak změřit tlak v pneumatice

Jelikož jsou tyto údaje mnohdy těžko dohledatelné, existují přehledné elektronické databáze vozů a motorek a jim odpovídajících hodnot tlaků v pneumatikách. Příkladem je databáze od výrobce pneumatik Continental, která obsahuje údaje o správném tlaku pro více jak 700 vozidel od 42 výrobců.

U motorek bývá dohledání správného tlaku z pravidla jednodušší. Doporučené hodnoty najdete vždy v manuálu výrobce vozidla. 


Tabulky doporučených tlaků pro jednotlivé značky vozů a jejich modelové řady

Vyberte si značku auta pro zobrazení tabulky jednotlivých modelů vozů s doporučenými rozměry pneumatik a tlaky pro huštění. V posledním sloupci jsou doporučené tlaky při plném zatížení vozidla.

Zdroj: Barum


Jak často bych měl kontrolovat tlak v pneumatikách?

Odborníci doporučují kontrolovat tlak v pneumatikách každých 14 dní a ideálně po každém doplnění paliva. Zběžná vizuální kontrola je nedostatečná a může sloužit jen jako kontrola v případě podezření na defekt.

Základem údržby pneumatik je optimálně měsíční kontrola přesné hladiny tlaku pomocí kompresoru na čerpací stanici,příručního tlakoměru nebo pomocí TPMS. Tlak doporučujeme kontrolovat také před každou delší cestou.

Co je TPMS? Systém, který bdí nad tlakem v pneumatikách

TPMS, neboli Tire Pressure Monitoring System, je inovativním systémem, který se stal povinnou výbavou všech nových vozidel v EU od roku 2014. Jeho hlavním úkolem je pravidelně monitorovat tlak v pneumatikách a včasné upozornění řidiče na případné změny. Existuje několik typů TPMS, z nichž každý má své specifické vlastnosti.

Jedním z typů je přímý TPMS, který používá senzory umístěné přímo uvnitř pneumatik, napojené na ventilky. Výrobci jako Hyundai, Kia, Dacia, Renault, Peugeot nebo Ford často využívají tento systém. Na druhou stranu, značky jako Mercedes, BMW nebo koncern Volkswagen (VW, Škoda, Audi, Seat) preferují nepřímý TPMS. Ten odvozuje tlak v pneumatikách z rychlosti otáčení jednotlivých kol a jejich vibrací pomocí systémů ABS a ESP.

Kromě standardního vybavení, si řidiči mohou pořídit externí TPMS do svého vozu. Tyto jednoduché a praktické systémy lze instalovat do jakéhokoliv auta a fungují nezávisle na typu TPMS, který vozidlo má. Stačí si připojit počítač s displejem a namontovat senzory na ventilky. Tím získáte aktuální informace o tlaku v pneumatikách, i když vaše auto tuto funkci nenabízí.

 

Více se dočtete v našem článku: Povinná kontrola tlaku v pneumatikách - TPMS.


Co dělat když svítí kontrolka tlaku?

 

Je důležité brát kontrolku tlaku v pneumatikách vážně a okamžitě reagovat na její rozsvícení. Správný tlak v pneumatikách je klíčový pro bezpečnou jízdu a životnost pneumatik. Pokud kontrolka svítí, postupujte podle následujících kroků:

  • Zastavte na bezpečném místě: Pokud se kontrolka tlaku v pneumatikách rozsvítí, okamžitě přistupte k zastavení vozidla na bezpečném místě mimo provoz. Pokud ignorujete nízký tlak v pneumatice, může to vést k ztrátě kontroly nad vozidlem a potenciálně k nebezpečným situacím.
  • Zkontrolujte tlak: Po zastavení vozidla zkontrolujte tlak v každé pneumatice. Použijte přenosný manometr nebo se obraťte na nejbližší servisní středisko, kde vám mohou pomoci s kontrolou a doplněním tlaku.
  • Doplnění tlaku: Pokud zjistíte, že tlak v pneumatikách je pod doporučenou hodnotou, doplňte vzduch podle specifikací uvedených v návodu k obsluze vozidla. To lze provést pomocí pneumatikové pumpy, kterou můžete mít s sebou nebo na čerpací stanici. Nezapomeňte pravidelně kontrolovat tlak, abyste dosáhli správné hodnoty.
  • Zkontrolujte nařízení: V některých zemích a jurisdikcích existují zákony a předpisy, které vyžadují pravidelnou kontrolu tlaku v pneumatikách. Ujistěte se, že dodržujete platné předpisy ve vaší oblasti.
  • Kontaktujte odbornou pomoc: Pokud se kontrolka tlaku stále rozsvěcuje po doplnění tlaku, mohou být pneumatiky poškozené nebo existuje jiný problém. V takovém případě se obraťte na odborníka nebo servisní techniky, kteří provedou důkladnou kontrolu a opravu pneumatik.

Nikdy nezanedbávejte kontrolku tlaku v pneumatikách. Pravidelná kontrola tlaku a okamžitá reakce na její rozsvícení přispívá k vaší bezpečnosti na silnici a dlouhé životnosti pneumatik.


3 důvody, proč dbát na správný tlak vašich pneumatik

1. Špatně nahuštěná pneumatika se rychleji sjíždí

Jedním z hlavních faktorů přílišného opotřebení pneumatik může být špatná hodnota tlaku. Obecně platí, že podhuštění způsobuje nadměrné ojíždění ramenních (vnějších) částí pneumatiky. Naopak pneumatika přehuštěná způsobuje opotřebení střední části běhounu. Takto můžete zkrátit život pneumatik až o 50%.

2. Nesprávný tlak snižuje bezpečnosti a zhoršuje jízdní komfort

Podhuštěním pneumatiky dohází k nižší adhezi, tedy menší přilnavosti pneumatiky k vozovce. Tento stav je způsoben tlakem bočnic. Bočnice tlačí na středovou část dezénu, který se bez dostatečného tlaku začne ohýbat dovnitř. Takto tvarovaná pneumatika ztrácí svoje jízdní vlastnosti a kontrola nad vozidlem se snižuje. Nízký tlak na přední nápravě bude způsobovat nedotáčivost, zatímco podhuštěná zadní náprava zvyšuje riziko přetáčivosti vozu.

Pneumatika s vyšším tlakem, než je určený výrobcem vozu, je deformována opačným směrem. V tomto případě je střed dezénu vytláčený vzduchem a redukuje kontakt postranních částí dezénu pneumatiky s vozovkou. Jízda se stává nekomfortní a kontrola nad vozidlem se podstatně snižuje.

Jak ovlivňuje nesprávný tlak jízdní vlastnosti:

  • Zvyšuje riziko aquaplaningu
  • Snižuje jízdní stabilitu jak v zatáčkách, tak v přímém směru
  • Prodlužuje brzdnou dráhu

 

Správný tlak v pneumatice
Kontaktní plocha u podhuštěných, přehuštěných a správně natlakovaných pneu

3. Zvyšujete si spotřebu

Pokud jezdíte na podhuštěných pneumatikách, zvyšujete jejich valivý odpor. To se projeví nejen rychlejším opotřebením, ale i vyšší spotřebou pohonných hmot. Podhuštění o 1 bar zvyšuje spotřebu paliva až o 6%.

Zajímavostí je, že nižšího tlaku v pneumatikách lze dočasně využít při jízdě v těžkém terénu, kdy se dosáhne lepší přilnavosti na nerovném povrchu, nebo při jízdě hlubokým sněhem či na ledě, kde zase dojde ke zvětšení kontaktní plochy zimní pneumatiky s povrchem. Jedná se ovšem o nestandardní situace, které se v běžném provozu vyskytnou jen zřídka. Běžné pneumatiky pro osobní vozy navíc nejsou pro tyto účely konstruované a dojde proto velmi rychle k jejich poškození.


Jak na huštění pneumatik?

Huštění pneumatik není složitá věc. Stačí přijet k nejbližší čerpací stanici která je vybavena kompresorem a můžete začít. Pneumatiky by se měli vždy hustit za studena, protože při zahřátí vzduchu v pneumatikách dochází ke zvýšení tlaku.

Huštění pneumatik u automobilu se obvykle provádí následujícím způsobem:

  • Zjistěte doporučený tlak: Nejdříve zkontrolujte doporučený tlak pro vaše pneumatiky. Tuto informaci najdete buď v návodu k obsluze vozidla, na vnitřní straně ovladače dveří řidiče, na rámu dveří spolujezdce nebo na víku nádrže na palivo.
  • Odeberte krytky ventilů: Odeberte malé plastové krytky ze špiček ventilků na pneumatikách. Krytky se obvykle jednoduše odšroubují nebo stisknou.
  • Připojte pumpu k ventilu: Připojte konec hadice pumpičky nebo kompresoru k ventilkovému hrdlu. Ujistěte se, že je připojení pevné a vzduch neuniká.
  • Pumpujte vzduch: Zapněte pumpu nebo kompresor a začněte pumpovat vzduch do pneumatiky. Sledujte tlak na manometru, abyste mohli kontrolovat, kolik vzduchu přidáváte.
  • Uvolnění vzduchu: Pokud jste přidali příliš mnoho vzduchu a tlak přesahuje doporučenou hodnotu, můžete tlak snížit uvolněním vzduchu. K tomu slouží malá čepička nebo kolík na ventilkovém hrdle. Jemně stiskněte čepičku nebo otočte kolík, aby se uvolnil vzduch, a sledujte tlak na manometru.
  • Opakujte postup pro všechny pneumatiky: Opakujte výše uvedené kroky pro všechny pneumatiky, dejte pozor na možný rozdíl doporučeného tlaku na přední a zadní nápravě.
  • Nasaďte zpět krytky ventilů: Po zkontrolování tlaku pneumatik nasaďte zpátky krytky ventilů a můžete odjíždět.

Tlak v pneumatikách v zimě a v létě

Tlak pneumatikách se mění v závislosti na teplotě vzduchu. Proto kontrolu je proto ideální teplota okolo 20 °C. Čím je vzduch v pneumatice chladnější, tím je tlak nižší. S každými odečtenými deseti stupni Celsia klesá tlak v pneumatikách až o 10 kPa (0,1 bar). Takže pokud máte garáž vytopenou na 20 °C a venku je -10 °C, tak po vyjetí a vyrovnání teplot dojde k poklesnutí tlaku o zhruba 30 kPa (0,3 bar).

V letním období je zase nutné počítat s tím, že se pneumatiky při jízdě rychle přehřívají Měření tlaku je proto nutné provádět až po vychladnutí vzduchu v pneumatice a to přibližně 20 minut po jízdě.

Frekvence kontrol tlaku v zimním a letním období:

  • Zimní období: V zimních měsících, kdy teploty klesají, je vhodné provádět kontrolu tlaku častěji. Doporučuje se kontrolovat tlak alespoň jednou za dva týdny, zejména pokud jsou předpovězeny výrazné teplotní výkyvy nebo se chystáte na dlouhé jízdy.

  • Letní období: V letním období, kdy jsou teploty obvykle vyšší a stabilnější, stačí provádět kontrolu tlaku jednou za měsíc. Nicméně, pokud plánujete delší cestu nebo jízdu na dovolenou, doporučuje se provést kontrolu před odjezdem.


Závady pneumatik způsobené při nesprávném dodržování tlaků

  • Ojeté kraje běhounu – způsobuje příliš nízký tlak, tedy podhuštěním pneumatiky, možná uchází
  • Ojetý střed běhounu – způsobuje příliš vysoký tlak, pneumatika je přehuštěná
  • Ojetý jeden kraj běhounu – nejčastější příčinou je špatné seřízení geometrie, nutné kontrola v autoservisu
  • Opotřebovaná různá místa – pneu je “zubatá”, “oskákaná”, signalizuje závadu tlumičů
  • Opotřebované jedno místo – způsobeno při smyku a rychlém, trhavém brždění

Hledáte nové pneu?

Chci vybrat přezutí ve svém rozměru

 

Poslední aktualizace: 2. srpna 2023

Košík 0 Kč

Nákupní košík je prázdný.