UPOZORNĚNÍ: Vzhledem k obrovskému zájmu o zimní pneu a vytížení dopravců se může doručení objednávek ve výjimečných případech o 1 až 2 dny zpozdit. Děkujeme za pochopení – vaše čerstvě upečené pneu zabalíme ještě dnes.

Mají vaše pneumatiky správný tlak?

03.10.2013 , Jiří Král

Jaká je správná hodnota tlaku?

U většiny osobních automobilů je doporučený tlak kolem 2,3 baru při standardních jízdních podmínkách

Při větším váhovém zatížení, například při stěhování, však může být doporučený stav tlaku v pneumatikách ji­ný. Správná hodnota tlaku v pneumatikách se odvíjí od konstrukce automobilu nebo motorky, typu a velikosti pneumatik nebo rozložení hmotnosti na nápravy.

U motorek je správné tlakovní ještě důležitější a silně ovlivňuje chování celého motocyklu. Větší než doporučený tlak znamená menší kontaktní plochu a naopak, tedy podhuštění způsobí bortění pneu.


Kde najdu, jaký tlak by měly mít pneumatiky na mém vozu

Údaje o správném tlaku pro osobní automobily jsou taktéž uvedeny v uživatelské příručce vozu, internetových stránkách výrobce a často i přímo na karoserii (dveře řidiče, pojistková skřínka nebo vnitřní strana krytu palivové nádrže).

Měření tlaku v pneumatice a jak změřit tlak v pneumatice

Jelikož jsou tyto údaje mnohdy těžko dohledatelné, existují přehledné elektronické databáze vozů a motorek a jim odpovídajících hodnot tlaků v pneumatikách. Příkladem je databáze od výrobce pneumatik Continental, která obsahuje údaje o správném tlaku pro více jak 700 vozidel od 42 výrobců.

U motorek bývá dohledání správného tlaku z pravidla jednodušší. Doporučené hodnoty najdete vždy v manuálu výrobce vozidla. 


Tabulky doporučených tlaků pro jednotlivé značky vozů a jejich modelové řady

Vyberte si značku auta pro zobrazení tabulky jednotlivých modelů vozů s doporučenými rozměry pneumatik a tlaky pro huštění. V posledním sloupci jsou doporučené tlaky při plném zatížení vozidla.

Zdroj: Barum


Jak často bych měl kontrolovat tlak v pneumatikách?

Odborníci doporučují kontrolovat tlak v pneumatikách každých 14 dní a ideálně po každém doplnění paliva. Zběžná vizuální kontrola je nedostatečná a může sloužit jen jako kontrola v případě podezření na defekt.

Základem údržby pneumatik je optimálně měsíční kontrola přesné hladiny tlaku pomocí kompresoru na čerpací stanici,příručního tlakoměru nebo pomocí systému sledujícího tlak v pneumatikách - TPMS. Tlak doporučujeme kontrolovat také před každou delší cestou.


3 důvody, proč dbát na správný tlak vašich pneumatik

1. Špatně nahuštěná pneumatika se rychleji sjíždí

Jedním z hlavních faktorů přílišného opotřebení pneumatik může být špatná hodnota tlaku. Obecně platí, že podhuštění způsobuje nadměrné ojíždění ramenních (vnějších) částí pneumatiky. Naopak pneumatika přehuštěná způsobuje opotřebení střední části běhounu. Takto můžete zkrátit život pneumatik až o 50%.

2. Nesprávný tlak snižuje bezpečnosti a zhoršuje jízdní komfort

Podhuštěním pneumatiky dohází k nižší adhezi, tedy menší přilnavosti pneumatiky k vozovce. Tento stav je způsoben tlakem bočnic. Bočnice tlačí na středovou část dezénu, který se bez dostatečného tlaku začne ohýbat dovnitř. Takto tvarovaná pneumatika ztrácí svoje jízdní vlastnosti a kontrola nad vozidlem se snižuje. Nízký tlak na přední nápravě bude způsobovat nedotáčivost, zatímco podhuštěná zadní náprava zvyšuje riziko přetáčivosti vozu.

Pneumatika s vyšším tlakem, než je určený výrobcem vozu, je deformována opačným směrem. V tomto případě je střed dezénu vytláčený vzduchem a redukuje kontakt postranních částí dezénu pneumatiky s vozovkou. Jízda se stává nekomfortní a kontrola nad vozidlem se podstatně snižuje.

Jak ovlivňuje nesprávný tlak jízdní vlastnosti:

  • Zvyšuje riziko aquaplaningu
  • Snižuje jízdní stabilitu jak v zatáčkách, tak v přímém směru
  • Prodlužuje brzdnou dráhu

 

Správný tlak v pneumatice
Kontaktní plocha u podhuštěných, přehuštěných a správně natlakovaných pneu

3. Zvyšujete si spotřebu

Pokud jezdíte na podhuštěných pneumatikách, zvyšujete jejich valivý odpor. To se projeví nejen rychlejším opotřebením, ale i vyšší spotřebou pohonných hmot. Podhuštění o 1 bar zvyšuje spotřebu paliva až o 6%.

Zajímavostí je, že nižšího tlaku v pneumatikách lze dočasně využít při jízdě v těžkém terénu, kdy se dosáhne lepší přilnavosti na nerovném povrchu, nebo při jízdě hlubokým sněhem či na ledě, kde zase dojde ke zvětšení kontaktní plochy zimní pneumatiky s povrchem. Jedná se ovšem o nestandardní situace, které se v běžném provozu vyskytnou jen zřídka. Běžné pneumatiky pro osobní vozy navíc nejsou pro tyto účely konstruované a dojde proto velmi rychle k jejich poškození.


Tlak v pneumatikách v zimě a v létě

Tlak pneumatikách se mění v závislosti na teplotě vzduchu. Proto kontrolu je proto ideální teplota okolo 20 °C. Čím je vzduch v pneumatice chladnější, tím je tlak nižší. S každými odečtenými deseti stupni Celsia klesá tlak v pneumatikách až o 10 kPa (0,1 bar). Takže pokud máte garáž vytopenou na 20 °C a venku je -10 °C, tak po vyjetí a vyrovnání teplot dojde k poklesnutí tlaku o zhruba 30 kPa (0,3 bar).

V letním období je zase nutné počítat s tím, že se pneumatiky při jízdě rychle přehřívají Měření tlaku je proto nutné provádět až po vychladnutí vzduchu v pneumatice a to přibližně 20 minut po jízdě.


Závady pneumatik způsobené při nesprávném dodržování tlaků

  • Ojeté kraje běhounu – způsobuje příliš nízký tlak, tedy podhuštěním pneumatiky, možná uchází
  • Ojetý střed běhounu – způsobuje příliš vysoký tlak, pneumatika je přehuštěná
  • Ojetý jeden kraj běhounu – nejčastější příčinou je špatné seřízení geometrie, nutné kontrola v autoservisu
  • Opotřebovaná různá místa – pneu je “zubatá”, “oskákaná”, signalizuje závadu tlumičů
  • Opotřebované jedno místo – způsobeno při smyku a rychlém, trhavém brždění

Hledáte nové pneu?

Chci vybrat přezutí ve svém rozměru

 

Poslední aktualizace: 10. prosince 2019

Košík 0 Kč

Nákupní košík je prázdný.