V rámci poskytování služeb využívá tato stránka cookies. Používání a dostupnost cookies můžete kdykoliv upravit v nastavení Vašeho prohlížeče. OK

Mají vaše pneumatiky správný tlak?

03.10.2013

Správná hodnota tlaku v pneumatikách se odvíjí od konstrukce automobilu, typu a velikosti pneumatik nebo rozložení hmotnosti na nápravy. U většiny osobních automobilů se pohybuje tlak v pneumatice kolem 2,3 baru při standardních jízdních podmínkách. Při větším váhovém zatížení, například při stěhování, může být doporučený stav tlaku v pneumatikách ji­ný.

Kontrola tlaku v pneumatikách

Oba údaje jsou uvedeny v uživatelské příručce vozu, internetových stránkách výrobce a také na karoserii vozidla (dveře řidiče, pojistková skřínka nebo vnitřní strana krytu palivové nádrže). Jelikož jsou tyto údaje mnohdy těžko dohledatelné, existují přehledné elektronické databáze vozů a jim odpovídajících hodnot tlaků v pneumatikách.

Příkladem je databáze od výrobce pneumatik Continental, která obsahuje údaje o správném tlaku pro více jak 700 vozidel od 42 výrobců.

Odborníci doporučují kontrolovat tlak v pneumatikách každých 14 dní a ideálně po každém doplnění paliva. Zběžná vizuální kontrola je nedostatečná a může sloužit jen jako kontrola v případě podezření na defekt. Základem údržby pneumatik je optimálně měsíční kontrola přesné hladiny tlaku pomocí kompresoru na čerpací stanici,příručního tlakoměru nebo pomocí systému sledujícího tlak v pneumatikách - TPMS. Tlak doporučujeme kontrolovat také před každou delší cestou.

Proč dbát na správný tlak vašich pneumatik?

1. Špatně nahuštěná pneumatika se opotřebovává rychleji

Jedním z hlavních faktorů přílišného opotřebení pneumatik může být špatná hodnota tlaku. Obecně platí, že podhuštění způsobuje nadměrné ojíždění ramenních (vnějších) částí pneumatiky. Naopak pneumatika přehuštěná způsobuje opotřebení střední části běhounu. Takto můžete zkrátit život pneumatik až o 50%.

2. Riskujete bezpečnost jízdy a snižujete komfort

Podhuštěním pneumatiky dohází k nižší adhezi, tedy menší přilnavosti pneumatiky k vozovce. Tento stav je způsoben tlakem bočnic. Bočnice tlačí na středovou část dezénu, který se bez dostatečného tlaku začne ohýbat dovnitř. Takto tvarovaná pneumatika ztrácí svoje jízdní vlastnosti a kontrola nad vozidlem se snižuje. Nízký tlak na přední nápravě bude způsobovat nedotáčivost, zatímco podhuštěná zadní náprava zvyšuje riziko přetáčivosti vozu.

Pneumatika s vyšším tlakem, než je určený výrobcem vozu, je deformována opačným směrem. V tomto případě je střed dezénu vytláčený vzduchem a redukuje kontakt postranních částí dezénu pneumatiky s vozovkou. Jízda se stává nekomfortní a kontrola nad vozidlem se podstatně snižuje. Nesprávný tlak v pneumatikách:

  • Zvyšuje riziko aquaplaningu
  • Snižuje jízdní stabilitu jak v zatáčkách, tak v přímém směru
  • Prodlužuje brzdnou dráhu
Otisk kontaktu dezenu s vozovkou

3. Zvyšujete své náklady na provoz vozidla

Pokud máte své pneumatiky podhuštěny, zvyšuje se i jejich valivý odpor během jízdy. Tento stav vede nejen k rychlému opotřebení pneumatik, ale také i k vyšší spotřebě pohonných hmot. Podhuštění o 1 bar zvyšuje spotřebu paliva až o 6%.

Zajímavostí je, že nižšího tlaku v pneumatikách lze dočasně využít při jízdě v těžkém terénu, kdy se dosáhne lepší přilnavosti na nerovném povrchu, nebo při jízdě hlubokým sněhem či na ledě, kde zase dojde ke zvětšení kontaktní plochy zimní pneumatiky s povrchem. Jedná se ovšem o nestandardní situace, které se v běžném provozu nevyskytují a běžné pneumatiky pro osobní vozy nejsou pro tyto účely konstruované.

Tlak v pneumatikách v zimě a v létě

Při kontrole tlaku je důležité brát v potaz to, že tlak se mění v závislosti na teplotě vzduchu. Ideální teplota vzduchu pro kontrolu tlaku v pneumatikách je 20 °C. Čím je vzduch v pneumatice chladnější, tím je tlak nižší. S každými odečtenými deseti stupni Celsia klesá tlak v pneumatikách až o 10 kPa (0,1 bar). Takže pokud máte garáž vytopenou na 20 °C a venku je -10 °C, tak po vyjetí a vyrovnání teplot dojde k poklesnutí tlaku o zhruba 30 kPa (0,3 bar).

V letním období je zase nutné počítat s vyšší teplotou vzduchu uvnitř pneumatik vůči okolí. Měření tlaku je proto nutné provádět až po vychladnutí vzduchu v pneumatice a to přibližně 20 minut po jízdě.

Připojené obrázky

Košík 0 Kč

Nákupní košík je prázdný.