Co je TPMS?
TPMS (Tire Pressure Monitoring System) je anglická zkratka označující systém sledování (monitorování) tlaku v pneumatikách. Upozorňuje řidiče na špatně nahuštěné obutí, popř. na defekt pláště.
Jak funguje a k čemu je systém kontroly tlaku v pneumatikách tzv. TPMS?
Čidla v kole monitorují tlak v plášti a vysílají signál do centrální řídící jednotky. Palubní počítač pak zobrazuje kompenzovaný tlak vzduchu a přesně hlásí pomalé difuzní úniky i rychlé ztráty tlaku.
Od 1. 11. 2014 je povinný pro všechna nová auta v Evropské unii. Na vozidla, která jsou už v provozu, se nevztahuje. Důvodem pro zavedení byla především ekologie a vyšší bezpečnost.
Evropská unie predikovala v době spuštění, že monitorovací systém TPMS ročně ušetří více než 1 mld. litrů paliva, zhruba 4,8 milionů tun CO2 a pomůže předejít cca 2 % všech nehod, za kterými dle odhadů stojí nízký tlak v pneumatikách.
Zdroj obrázku: Svět motorů 44/2014
Existují dva systémy kontroly tlaku v pneumatikách = TPMS
V současné době se můžete setkat se dvěma systémy měření tlaku:
Přímý systém TPMS
Kontrolu tlaku zajišťují speciální senzory spojené s ventilky umístěné na disku a uvnitř pneumatiky. Zaznamenané informace o tlaku a teplotě vzduchu v plášti jsou prakticky okamžitě zobrazovány na displeji palubního počítače.
Přímý systém TPMS používají například výrobci automobilů Ford, Renault, Citroen, Peugeot, Opel, Kia, Dacia, Toyota nebo Hyundai.
Výhody
- Zaznamenává přesný tlak a teplotu v každé pneumatice zvlášť
- Měří tlak i na stojícím vozidle
- Dokáže monitorovat i tlak v rezervním kole, pokud je na vozidle
- Podává okamžitě informace o defektu nebo pozvolném úniku vzduchu
Nevýhody
- Pokud používáte dvě kompletní sady disků (letní a zimní), musíte osadit sensory všech 8 kol
- Při výměně snímače nebo celého alu kola s jiným čidlem, je nutné spárování s řídící jednotkou (provádí servis), pokud není vozidlo vybaveno softwarem pro automatické párování
- Spárování s řídící jednotkou je nutné i při rotaci kol na vozidle
- Vícenáklady - kontrola těsnosti sensoru, stavu baterie, výměna opotřebených dílů
- Vyšší cena v porovnání s nepřímým systémem
Váš prohlížeč nepodporuje značku videa.
Nepřímý systém TPMS
Tento systém neměří tlak v pneumatice, ale s pomocí systému ABS a ESP porovnává rychlost otáčení a vibrace každého kola. Měřící jednotka analyzuje data a po jejich vyhodnocení je odesílá na displej palubního počítače, kde se nezobrazují hodnoty tlaku, ale jen informace o stavu konkrétního kola. Jedná se tedy o softwarový monitoring, který je sice levnějším, ale pomalejším řešením.
Nepřímý systém monitorování tlaku v pneumatikách používají u svých nových vozidel automobilky Škoda, Seat a celý koncern Volkswagen, Seat, dále BMW nebo Mercedes.
Výhody
- Jednoduchá montáž - úprava software ABS a ESP
- Nevznikají vícenáklady v pneuservisu
- Bezúdržbové
- Nízké pořizovací náklady
Nevýhody
- Nižší rychlost detekce úniku vzduchu
- Zaznamenává informace jen u jedoucího vozidla
- Neudává hodnotu tlaku v pneumatice, nekontroluje rezervní kolo
- Nutný reset nastavení po výměně kola nebo dofouknutí
Co to znamená TPMS pro výměnu pneumatik?
V případě použití přímého systému doporučujeme přenechat výměnu pneumatik na odbornících v servisu. Ti vám nejen vymění pneumatiky bez poškození sensorů, ale současně zkontrolují i jejich těsnost, stav baterie a případně vymění důležité součásti. Po montáži na vozidlo pak spárují jednotlivé snímače s řídící jednotkou.
Pokud chcete použít na nový vůz s přímým systémem kontroly tlaku starší sezonní sady kol, musíte všechna kola nechat opatřit tlakovými čidly.
Přezujte u profesionálůVyužijte naši partnerskou síť pneuservisů. Vyberte si jednu z 60 ověřených provozoven, kde vám vymění kola a zkalibrují TPMS za garantovanou cenu. |
Proč je důležité kontrolovat tlak v pneumatikách?
Správně nahuštěné pneumatiky zásadně ovlivňují jízdní vlastnosti vozu, především jeho brzdnou dráhu, na které často záleží i lidský život. Špatně nahuštěné pláště se deformují. Snižuje se jejich životnost zhruba o 20 % a roste spotřeba paliva až o 5 %. Současně se hůř ovládají a zvyšuje se u nich riziko aquaplaningu.
TPMS v zákonech a pravidlech s ohleden i na STK!
Řidiči starších vozů si nemusí dodatečně instalovat systémy kontroly tlaku v pneumatikách. Přesto z důvodu zvýšení bezpečnosti nebo možnosti zavedení povinnosti mít TPMS i ve starších vozech lze instalaci přímého či nepřímého měření doporučit.
Pokud vás na cestách zastaví policie a zjistí nefunkční kontrolu tlaku, jedná se o takzvaný malý přestupek. Ten není pokutován a nebude vám odebrán žádný bod. Vše by měla vyřešit domluva a upozornění na nutnost opravy.
Nefunkční systém měření tlaku už je však důvodem aby vozidlo neprošlo při kontrole STK. Pouze s bezchybně fungujícím zařízením je vozidlo schopné provozu podle všech platných nařízení. "A stejně tak může být nefunkční TPMS pro pojišťovnu důvodem pro krácení plnění v případě nehody," dodává za Pneumatiky.cz Vojtěch Schwangmaier.
Rozšíření TPMS do všech koncernů je jen otázkou času. Nepřímý systém monitorování tlaku v pneumatikách používá u svých nových vozidel automobilka Škoda a celý koncern Volkswagen, dále BMW nebo Mercedes. A největší evropský dodavatel litých a ocelových kol, zastupující značky AEZ, DOTZ, DEZENT a ENZO, má všechna alu kola homologovaná pro TPMS (to však automaticky neznamená jejich přítomnost) už od konce roku 2012.
Rada na závěr: TMPS není TPMS
Někdy je zkratka TPMS nesprávně zaměňována a může to být jen překlepem nebo špatným označením od někoho, kdo správnou zkratku zkomolí a vy ji hledáte pod špatným označením.
Aktualizováno 4. 9. 2024