Nezkracujte životnost Vašich pneu

15.08.2014

Tlak v pneumatikách

Každý motorista by měl mít v paměti zafixováno, že tlak v pneumatikách se má kontrolovat přibližně jednou za 14 dnů či před delší cestou, a dle tohoto doporučení výrobce se i řídit. Tlak v pneumatikách má zásadní vliv jak na bezpečnost, tak i na životnost pneumatik a spotřebu pohonných hmot.

Kontrola tlaku v pneumatikách se má provádět při teplotách kolem 20 °C. U zahřátých pneumatik dochází ke zvýšení tlaku v pneumatikách až o 30kPa, a proto naměřená hodnota nemusí odpovídat hodnotě tlaku pneumatiky změřené za správných podmínek.
Tabulku hodnot předepsaných tlaků ke konkrétnímu rozměru a modelu vozu vždy naleznete v manuálu automobilu, případně na víčku nádrže či sloupku "B" řidičových dveří.

Pneumatiky lze hustit vzduchem nebo inertním plynem (nejčastěji dusíkem). Inertní plyn lze v případě potřeby doplňovat vzduchem a naopak.

Naše doporučení:

Pneumatiky nahuštěné vzduchem již obsahují 79% dusíku (složení vzduchu: dusík 79% + kyslík 20% + 1% ostatní plyny) - pro běžný provoz je tedy dostačující hustit pneumatik vzduchem. Výhoda inertního plynu je velice minimální, jelikož ani inertní plyn není tlačen do pneumatiky, která by byla zbavena veškerého obsahu vzduchu.


Tlak v rezervě

Při kontrolování tlaku v pneumatikách zapomíná většina řidičů kontrolovat současně i tlak v rezervním kole. Rezervní kolo je povinou výbavou automobilů (pokud není vymezeno jinak) a prvkem, který si zaslouží minimálně stejnou pozornost jako pneumatika standardní.

Rezervní prostor může být vyhrazen pro plnohodnotnou rezervu nebo pro dojezdovou rezervu:

  • plnohodnotné rezervní kolo se plní na tlak shodný s tlakem v pneumatikách použitých na vozidle. Ve většině případů je hodnota tlaku kolem 2,2 barů.
  • tlak dojezdové rezervy je uvedený v manuálu vozu a není shodný s plnícím tlakem klasické pneumatiky. Plnící tlak dojezdové rezervy většinou atakuje hranici 4 barů.

Dotažení kol

Při výměně kol v pneuservisech by měl být servisním technikem řidič upozorněn na to, že po ujetí několika kilometrů, je potřeba šrouby (matky) na kolech dotáhnou. Vyměněný nový komplet může lépe dosednout na náboj kola, čímž dojde k uvolnění šroubů a hrozí ztráta kola při jízdě vozem.

Kontrolu šroubů je vhodné provádět v pravidelných intervalech a před započatou delší cestou. Případné nehody z důvodu ztráty kol bývají tragické a naprosto nečekané. V některých případech na sebe uvolněné kolo upozorní rázy při natočení kol. Na tuto skutečnost se však nelze 100% spolehnout.

Příklady utahovacích momentů:

Značka Moment (Nm) Uchycení kola
Ford 90 - 100 matice
Škoda 120 - 130 šroub

Pozn.: utahovací moment kolových šroubů je vyšší než utahovací moment kolových matic

 

Minimální hloubka dezénu

Důležitým faktorem pro bezpečnou jízdu v rámci platné legislativy ČR, je hloubka dezénu. Hloubka hlavních dezénových drážek nesmí u pneumatik pro osobní vozy a vozy typu VAN a SUV klesnout pod 1,6 mm. Pneumatiky motocyklové, lze v české republice provozovat do minimální hlouby dezénových drážek 1,6 mm, u mopedů pak 1 mm. Pneumatiky moderní konstrukce používají v dezénových drážkách tzv. "kontrolní body", které řidiče upozorňují na výměnu pneumatik pouhým pohledem, bez nutnosti používání měřících pomůcek.

Po opotřebení dezénu na kontrolní body (dosahují výšky 1,6 mm) je třeba takovou pneumatiku vyměnit. *Pozn.: mějte na paměti, že pneumatika s dostatečnou hloubkou vzorku, dokáže nabídnout kvalitní a čitelné jízdní vlastnosti i za snížených adhezních podmínek (déšť). Výrobci pneumatik a automobilové asociace doporučují používat pneumatiky do 4 mm hloubky dezénových drážek. *


Tabulka minimální hloubky dezénu ve vybraných státech:

radce_dezen-D

Jedná se o minimální hloubku dezénu letních pneumatik.

Košík 0 Kč

Nákupní košík je prázdný.