S blížící se zimou všichni řidiči řeší, jak je to s povinnými zimními pneumatikami. Někdo přezouvá pro jistotu už 1. listopadu. Ti otrlejší z nás čekají až na první mrazy, i za cenu přeplněných pneuservisů.
Co říká legislativa
Dle §40a zákona 361/2000 Sb. mají řidiči povinnost použít zimní pneumatiky v období od 1. listopadu do 31. března, pokud:
- Je na silnici souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza.
- Lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza.
Přezuto tedy musíte mít, pokud je venku sníh či led, nebo lze předpokládat, že podle předpovědi sněžit bude. Zákonodárci totiž naštěstí pamatovali na výkyvy počasí. Pokud je v listopadu stále stabilně okolo 20 stupnů, pokutu nedostanete.
I když to zní bizarně, v některých oblastech budete potřebovat zimní přezutí po celý rok bez ohledu na počasí. Jde o místa označená značkou Zimní výbava. Řidiči nemusí mít zimní přezutí pouze tehdy, je-li cedule opatřena dodatkovou tabulkou, která upravuje její platnost. Podobných cedulí najdete v ČR 103.
Značky Zimní výbava a Zimní výbava - konec označující úseky, kde jsou zimní pneumatiky
povinné celoročně.
Povinnost zimních pneumatik v zahraničí
Každá země zimní pneumatiky nahlíží trochu jinak. Zatímco někde je zimní přezutí povinné, jinde jen doporučené. Toleruje se i různá hloubka vzorku. Když trochu přimhouříme oči, lze říct, že čím jižnější země, tím mírnější pravidla.
Nepodceňte ale zákony v zahraničí a dobře si před cestou prostudujte, co vám v cizině neprojde. Pokuty totiž bývají často výrazně přísnější než u nás. Pokud kvůli letním gumám zablokujete celou komunikaci, můžete v Rakousku dostat pokutu až 5000 euro (tedy cca 125 tisíc korun).
Pokud vás zajímá, jak se na zimní pneumatiky dívají jednotlivé země, přečte si náš článek Povinnosti zimní výbavy v zahraničí.
Jaký je rozdíl mezi letní a zimní pneumatikou?
Oproti letním mají rozdílnou směs (materiál na výrobu), strukturou i drážkováním dezénu. Zimní gumy se používají, jakmile teploty klesnou pod +7 °C. Při těchto a nižších teplotách pouze zimní směs zajistí potřebnou přilnavost. Nejméně z těchto důvodů má smysl přezouvat na zimní pneumatiky.
LETNÍ PNEUMATIKY | ZIMNÍ PNEUMATIKY | |
SMĚS | Směs je přizpůsobena vyšším teplotám. Díky tomu pneumatika neměknea nedeformuje se ani na rozpáleném asfaltu. Ideálně funguje při teplotách nad 7 °C. | Směs je přizpůsobena chladným teplotám a v mrazu netvrdne. Ideálně funguje při teplotách pod 7 °C. |
TVRDOST | Pneumatika je velmi tvrdá. Díky tomu je velmi odolná proti poškození, má velmi vysoký kilometrový nájezd a výborné chování na suchu. | Pneumatika je měkčí. Obsahuje totiž siliku, která zvyšuje přilnavost na sněhu a ledu. Někteří výrobci používají do směsí i přírodní oleje pro lepší odvádění vody (například Michelin a Goodyear). |
DRÁŽKOVÁNÍ | Méně výrazné drážkování a menší prořezání dezénových bloků. Pneumatika má proto lepší styčnou plochu, což zlepšuje stabilitu a handling na suchém asfaltu. | Výrazný vzorek a husté prořezání dezénových bloků zajišťuje perfektní záběr na sněhu. Četné drážky navíc snadno odvádí vodu a sněhovou břečku. |
Další podstatný rozdíl mezi letní a zimní pneumatikami spočívá v tom, že zimní pneumatiky by se měly vyměnit dříve, než hloubka dezénu bude mít 4 mm a méně, zatímco doporučovaná minimální hloubka dezénu letních pneumatik činí 3 mm.
Více v článku: Proč používat zimní pneumatiky?
Zimní pneumatiky a "pravidlo 4"
- Minimální hloubka dezénu 4 milimetry. Samozřejmě ale platí, že čím čím vyšší je hloubka vzorku, tím lepší vlastnosti poskytuje.
- Přezouváme všechna 4 kola. V žádném případě nelze přezouvat jen jednu nápravu a na druhé nechat letní pláště.
- Pneumatiky používáme maximálně 4 roky. Při delším užívání dezén začíná ztrácet původní vlastnosti a bývá náchylná k defektu.
- Zimní pneumatiky používáme minimálně 4 měsíce v roce, tedy v období listopadu až března, kdy je teplota průměrně pod 7°C a jsou vyžadovány vlastnosti zimních pneumatik.
Pokud se řidič chystá znovu použít uskladněné zimní pneumatiky, měl by zkontrolovat hloubku dezénu a viditelné poškození jako deformace, trhliny a boule.
Hloubku dezénu snadno určíte pomocí hloubkoměru, který stojí jen pár desítek korun.
Při nákupu nových pneumatik je dobré zvážit četnost užívání, přibližný kilometrový nájezd a prostředí kde se řidič nejčastěji pohybuje. Podle těchto hledisek je ideální vybírá novou pneumatiku. Více v článku Jak správně vybrat pneumatiky.
Vyplatí se celoroční pneumatiky? Ano, ale ne všem
Kvůli mírným zimám bez sněhu volí v posledních letech stále více řidičů celoroční pneumatiky. Ty jsou také výrazně kvalitnější, než tomu bylo dřív. Výrobci totiž investují vysoké částky do jejich vývoje, aby reagovali na stoupající poptávku. I tak ale nezapomínejte, že...
... celoroční pneumatika je kompromisem mezi letní a zimní gumou. V zimě proto nebude mít stejný záběr a přilnavost na sněhu či námraze jako zimní pneumatika. Zároveň bude mít slabší vlastnosti na suchu než letní pneumatika. Pokud vás zajímá srovnání jejich jízdních vlastností, mrkněte na článek Jaký je rozdíl mezi letní, zimní a celoroční pneumatikou?
Mezi kvalitní celoroční modely patří Michelin Cross Climate+, Continental AllSeasonContact nebo Uniroyal AllSeasonExpert 2.
Michelin CrossClimate+ je jedna z nejkvalitnějších celoročních pneumatik na trhu.
Pro použití celoročních pneumatik je nutné, aby měly označení M+S, což znamená Mud and Snow (Bláto a Sníh). Většina celoročních pneumatik toto označení má, je ale lepší se o tom vždy přesvědčit.
Stejně jako u zimních pneumatik je navíc nutné, aby měly v zimě minimálně 4milimetrovou hloubku.
Nečekejte na první mrazy a přezujte včas!
Vyberte si z naší nabídky zimních pneu
Aktualizováno 25. 08. 2020