Minimální hloubka dezénu

03.03.2018 , Josef Drdlíček

Každý řidič musí pravidelně kontrolovat, zda nepřesáhl minimální hloubku pneumatik danou zákonem. Ta se liší v závislosti na ročním období i druhu vozidla. Řidiči by se neměli spoléhat jen na věk pneumatiky – rychlost opotřebení se vždy odvíjí od tvrdosti dezénu a jízdního stylu.


rozdíl mezi novými a ojetými pneumatikami
Jak vypadají nové letní a zimní pneumatik před a po maximálním opotřebení? Rozdíl poznáte na první pohled.


Osobní vozy, SUV a menší dodávky

Hloubka hlavních dezénových drážek u letních pneumatik pro osobní vozy nesmí být nižší než 1,6 mm.

Pro klasická osobní auta, SUV, vozy s náhonem 4×4 a menší dodávky do hmotnosti 3,5 tuny je u zimních pneumatik minimální povolená hloubka dezénu 4 mm. Podrobnější informace o minimální hloubce dezénu zimních pnematik ve vybraných státech najdete v našem článku Povinná zimní výbava vozidel v zahraničí.

Nejčastější rozměry osobních pneumatik Skoda Octavia
Nejčastější rozměry SUV a 4x4 pneumatik SUV Jeep
Nejčastější rozměry dodávkových pneumatik Dacia Van

Motocykly, mopedy a skútry

Minimální dovoléná hloubka motocyklových pneumatik je 1,6 mm. Pro skútry a mopedy do 50 cm³ je to 1,0 mm

Nejčastější rozměry pro motorky Motocyklove pneu
Nejčastější rozměry pro skútry

Skutrove pneu


Kontrola stavu hloubky vzorku

Úroveň minimální bezpečné hloubky drážek dezénu pneumatiky signalizují tzv. indikátory opotřebení. Jedná se o malé výstupky umístěné přímo v drážkách vysoké 1,6 mm - ty odpovídají minimální zákonem stanovené hloubce dezénu letních pneumatik. Pokud se tedy začnou sjíždět již i tyto indikátory, je nejvyšší čas na výměnu pneumatik. Pro vaši bezpečnost a i peněženku při kontrole je bezpečnější pneumatiky přezout ještě než se dostanete opotřebení pneumatiky na úroveň těchto indikátorů.

Pro přehled:

  • U zimních pneumatik je povolena minimální hloubka dezénu 4 mm.
  • U letních pneumatik je povolena minimální hloubka dezénu 1,6 mm.
  • Minimální hloubka dezénu u motocyklových pneumatik je také 1,6 mm.

Jak změřit hloubku dezénu?

  • Pro změření aktuální hloubky drážek dezénu lze použít pneuměřič, kterým můžete zároveň změřit i tlak v pneumatikách.
  • Hloubku dezénu vždy kontrolujte na více místech běhounu (vně, na středu i uvnitř) na všech pneumatikách nazutých na vozidle.
  • Měření hloubky dezénu by se mělo provádět pravidelně každý měsíc nebo vždy před dlouhou pracovní či volnočasovou jízdou, např. cesty do zahraničí

pneumeric jak změřit hloubku dezénu


4 nebezpečí při jízdě na sjetých pneumatikách

  1. Při silniční kontrole můžete mít problémy s Policií ČR.
  2. Se sjetými pneumatikami "neprojdete" na STK.
  3. Při nehodě na sjetých gumách vám pojišťovna neproplatí škodu.
  4. Chování vozu na suché i mokré silnici je výrazně horší. Prodlužuje se brzdná dráha, auto hůře reaguje a zvyšuje se i riziko aquaplaningu.

Jak vypadá kontaktní plocha u sjetých pneu na mokru?

Pneumatiky jsou jedinou spojnicí mezi autem a vozovkou. Podívejte se na svou ruku, jen plocha o velikosti lidské dlaně drží váš automobil na silnici. Obutí s dostatečnou hloubkou dezénu je základem bezpečné jízdy.  Pokud nemají vaše pneumatiky dostatečnou hloubku dezénu, nestačí na mokré vozovce odvádět vodu.

Jak vypadá kontaktní plocha sjeté a nové letní gumy, která čelí aquaplaningu nebo slushplaningu? Mrkněte na názornou ukázku od Continentalu.

hloubka dezenu a vliv na brzdnou dráhu

Co z obrázku vyplývá?

  • Opotřebované pláště mají sníženou stabilitu a mohou nastat problémy na mokré vozovce už při nižších rychlostech. 
  • Je snížený přenos hnacích a brzdných sil
  • Stačí málo a při nenadálé průtrži mračen můžete snadno vyletět z vozovky. V 90 km/h není kontakt se silnicí dokonce prakticky žádný. Myslete na bezpečí své i svých blízkých a nepodceňujte hloubku dezénu.

Jak vypadá brzdná dráha na mokru v závislosti na hloubce dezénu

Čím je hloubka dezénu menší, tím je brzdná dráha na mokré vozovce delší. Logickou úvahu potvrzují výrobci pneumatik i studie tuzemského Autoklubu České republiky nebo ÚAMK.

Automobil se sjetými gumami zastaví dál, protože síť drážek na běhounu nestíhá odvádět vodu tak dobře jako nové pláště. Navíc celou situaci doprovází riziko aquaplaningu způsobené ztrátou přilnavosti mezi pneumatikou a vozovkou. Dodržování minimální hloubky dezénu je nezbytné, od této hranice začíná být jízda výrazně nebezpečná. Názorně to ilustruje následující obrázek.

brzdne drahy v závislosti na hloubce dezénu

Doporučená hloubka dezénu.

Odborníci doporučují používat pneumatiky s hloubkou dezénu nad 4mm u zimních pneu a u letních pneumatik nad 3 mm. Pod tyto hodnoty hloubky dezénových drážek pneumatiky výrazně ztrácejí své kvalitativní a bezpečnostní vlastnosti.


 Aktualizováno 30. září 2020

Košík 0 Kč

Nákupní košík je prázdný.