V rámci poskytování služeb využívá tato stránka cookies. Používání a dostupnost cookies můžete kdykoliv upravit v nastavení Vašeho prohlížeče. OK

Aquaplaning – prevencí jsou i správné pneumatiky

14.06.2014

https://www.pneumatiky.cz/info/test-letnich-pneumatik-195-65-R15V-UAMK-2014.html

Aquaplaning, dobře známý a velmi nebezpečný jev, se kterým se při řízení vozidla setká, třeba i jen v mírné formě, mnoho řidičů. Zásadní je, že se nejedná o běžný smyk na mokré vozovce, ale o úplnou ztrátu přilnavosti pneumatiky způsobenou nedostatečným odvodem vody z jejího povrchu.

 

Při aquaplaningu se v prostoru mezi pneumatikou a vozovkou vytváří souvislá vrstva vody, a kvůli té se vozidlo stává zcela neovladatelným. K této situaci dochází často zcela nečekaně, bez předchozích varovných signálů. Pouze náhle zvýšené otáčky na otáčkoměru a bleskurychlá ztráta ovladatelnosti vozidla signalizují, že právě zažíváte na vlastní kůži, co znamená "chytnout aquaplaning".

 

Nejčastěji aquaplaning vzniká při rychlostech nad 80 km/hod, ale jak ukázaly testy, v případě malé hloubky dezénu může nastat i při mnohem nižších rychlostech. Aquaplaning vás může potkat nejen při jízdě v přímém směru, ale i při jízdě v zatáčce. Tento příčný aquaplaning je mnohem nebezpečnější a jeho zvládnutí je ve většině případů nemožné.

Aquaplaning

 

Nejčastější příčiny aquaplaningu

 

  • Špatný stav pneumatik - nevhodný výběr dezénu a jeho nedostatečná hloubka
  • Příliš vysoká rychlost vozidla
  • Velké množství vody na vozovce

 

Jak při jízdě předcházet aquaplaningu?

 

  • Především zpomalte a sledujte vozovku ve vzdálenosti 3-4 sekund před sebou. V silném dešti nepoužívejte tempomat.
  • Předvídejte, nebezpečná je i každá hlubší voda na vozovce (kaluže, vyjeté koleje, přetékající strouhy, i proud vody stékající z polí).
  • Pokud máte možnost, připravte se a reagujete včas, před najetím do hluboké vody, můžete preventivně povolit pedál plynusešlápnout spojku.
  • Při silném dešti sledujte stopy vašeho automobilu ve zpětném zrcátku. Pokud se rychle zavírají, hrozí velké riziko aquaplaningu.
  • Náhlé silnější rázy do volantu, znamenají, že už narážíte do vodního klínu mezi pneumatikou a vozovkou. To je okamžik, kdy aquaplaning právě vzniká.

 

Co dělat když dostanete aquaplaning?

 

  • Nebrzděte, nepřidávejte plyn, zbytečně netočte volantem - pokud kola opět "zaberou" mohli byste dostat nezvladatelný smyk.
  • Snažte se držet kola v přímém směru, povolte pedál plynu, sešlápněte pedál spojky. Vzniklý vodní klín vozidlo zpomalí, a tím se pneumatika dostane opět do kontaktu s vozovkou.

 

Omezte riziko!

 

  • Průběžně kontrolujte hloubku dezénu pneumatik. Pro snížení rizika aquaplaningu uvažujte o výměně pneumatiky už při hloubce dezénu 3 mm.
  • Průběžně kontrolujte správný tlak v pneumatikách. Především v případě vysokého tlaku zbytečně snižujete styčnou plochu pneumatiky s vozovkou, a tak zvyšujete riziko ztráty přilnavosti. Ani podhuštěné pneumatiky však nejsou za mokra bezpečné.
  • Při výběru bezpečných letních pneumatik dbejte na to, jakých dosáhly výsledků v nezávislých testech na mokru a případně jakou mají odolnost proti aquaplaningu.

 

Dlouhodobě jsou v tomto ohledu výborně hodnocené například letní pneumatiky Continental PremiumContact 5 nebo GoodYear Efficientgrip Performance. Dezén Efficientgrip Performance v tomto ohledu dokonce zvítězili v letošním testu pneumatik automotoklubu ÚAMK mezi pneumatikami o rozměru 195/65 R15.

Jaké pneumatiky jsou tedy bezpečné

 

Jednou z nejčastějších příčin vzniku aquaplaningu jsou pneumatiky s nízkou hloubkou dezénu.

 

Finský svaz výrobců pneumatik, do kterého patří i známý koncern Nokian, vydal před časem výsledky testů, které potvrdily, že letní pneumatiky, které ještě stále vyhovují bezpečnostní normě v ČR, tedy s hloubkou dezénu 1,6 mm, mají, při rychlosti 75 km/h a výšce vodní vrstvy pouhé 3 mm, dotykovou plochu pouze 16% oproti ploše nové pneumatiky! Z dalších testů také vyplynulo, že při stejné hloubce dezénu, tedy 1,6 mm, dokáže tato pneumatika odvést pouze 14% objemu vody oproti pneumatice nové.


Aquaplaning 3

 

Vozidlu s takto opotřebovanými pneumatikami stačí za silného deště rychlost pouhých 60 km/hod, aby ztratilo úplnou přilnavost, a vznikl tak nebezpečný aquaplaning.

 

Nebezpečí aquaplaningu zvyšují i širší sportovnější pneumatiky. Jejich styčná plocha s vozovkou je sice větší a mají vyšší počet radiálních drážek, ale současně se také pod touto pneumatikou hromadí více vody, kterou je potřeba dostatečně rychle odvést. Délka odvodových drážek k okraji je u těchto pneumatik delší, takže jejich účinnost v odvodu vody není tak vysoká a riziko vzniku aquaplaningu tím stoupá.

 

 

Připojené obrázky

Košík 0 Kč

Nákupní košík je prázdný.