UPOZORNĚNÍ: Koronavirová opatření v posledních dnech narušují provoz všech dopravních společností. Nedokážeme proto zaručit, že Vaše zásilka dorazí v plánovaném termínu.

Co říkají energetické štítky EU o pneumatikách?

07.01.2021 , Josef Drdlíček

Od 1. května 2021 platí pro pneumatiky nové štítkování. Cílem EU je snížení emisí skleníkových plynů do roku 2050. Dlouho připravovaná novinka ale přináší i několik výhod pro samotné řidiče. Mrkněte, jak při výběru přezutí můžete ušetřit peníze. Například díky údaji o spotřebě paliva.

Co je EU štítek pneumatiky? 

EU štítek pro značení pneumatik poskytuje přehledné informace o environmentálních a bezpečnostních charakteristikách pneumatiky na základě hlavních kritérií, kterými jsou spotřeba paliva, brzdný výkon na mokré vozovce a hlučnost. Od 1. května 2021 přibydou také dva symboly. Symbol pro certifikaci zimních pneu 3PMSF ( tzv. alpský symbol) a symbol pro pneu, které splnují certifikace jízdy na ledu = symbol označení zledovatělého štítu

O změnách na EU štítcích jsme vás informovali už v článku EU štítky čekají zásadní změny! Přibude i kilometrový nájezd. Pro přehlednost vám přinášíme ještě popis jednotlivých údajů, které na nových etiketách najdete. 

Nová podoba EU štítku platná od 1. května 2021:

EU štítek na pneumatikách 2021

Symbol záběrových vlastností na sněhu: 3PMSF Symbol záběrových vlastností na sněhu: 3PMSF

Symbol záběrových vlastností na ledu - Ice-grip Symbol záběrových vlastností na ledu

 


Pravdivost údajů snadno ověříte díky QR kódu

Nepoctiví prodejci pneumatik mají utrum. Po načtení QR kódu z digitální či tištěné verze EU štítku si totiž snadno ověříte, jestli se údaje vztahují k vybranému dezénu. Slouží k tomu oficiální online databáze EPREL, do které musí výrobce pneumatiky nahrát ke každému modelu kompletní parametry EU štítku.

lánek o EU štítcích
Díky QR kódu na EU štítku si snadno ověříte, jestli se údaje vztahují k vybranému dezénu. 

Historicky se řidiči setkávali s tím, že prodejci záměrně uváděli u pneumatik etikety s lepšími hodnotami, než jaké odpovídaly skutečnosti.


Změny v hodnocení spotřeby a brzdné dráhy

Na staré verzi EU štítku výrobce známkoval spotřebu paliva a brzdnou dráhu na mokru hodnotami A (nejlepší) až G (nejhorší), tedy 6 třídami (D bylo vynecháno). Na nové verzi etikety najdete škálování písmeny A (nejlepší) až E (nejhorší), tedy pouze 5 tříd.

info-grafika_spotreba-paliva-kategorie_nove
Přibližná úspora paliva v litrech na 100 km (A je nejlepší, E nejhorší).
 

prilnavost-za-mokra-kategorie_nove (1)
Čím horší energetická třída, tím je brzdná dráha na mokru delší (A je nejlepší, E nejhorší). 

Ne všichni jsou však ze změn nadšeni. Rakouský autoklub ÖAMTC se ohradil, že kvůli nízkým nárokům na hodnocení vypadají průměrné dezény jako extra výkonné. Jinými slovy: rozdíly mezi kvalitní a nekvalitní pneumatikou ve známkování splývají. Odstraněním písmen F a G navíc přijdeme o lepší srovnání levných modelů. Na novém EU štítku všechny nesou hodnocení E.


Pneu určené pro jízdu v zimě poznáte díky symbolu vločky

Na EU štítku přibylo i místo pro alpský symbol sněhové vločky (3PMSF). S novým označením tak lehce poznáte, jestli směs zimních, celoročních či univerzálních pneumatik vyhovuje evropským bezpečnostním standardům. Takové pláště jsou vyrobeny pro extrémně nízké teploty a zajišťují minimálně o 25 % lepší trakci na sněhu a ledu.

Novinkou je i symbol zledovatělého horského štítu. Ten potvrzuje, že plášť splňuje přísná bezpečnostní kritéria pro jízdu na ledu. 


Značení hlučnosti je téměř beze změn

Známkování hlučnosti si prošlo jen mírným upřesněním a grafickou úpravou. Kromě zvukových vln (1–3) uvidíte pod symbolem megafonu i značení A (nejtišší) až C (nejhlučnější)


Níže je původní verze článku z 10. 10. 2013, ve které je popis předchozí verze EU šítku.

Je správné, aby se informace uvedené na EU štítcích staly jediným vodítkem pro řidiče, při výběru pneumatik? Odborníci se shodují, že ne. Uvedené hodnoty bohužel nejsou dostatečným zdrojem dat pro správný výběr bezpečných pneumatik. Pokud se právě chystáte pořizovat nové pneu, poradíme vám, jak jednotlivé údaje ze štítku vyhodnotit, které parametry jízdních vlastností pneumatik byste měli zohledňovat jako důležitější.

Jak vypadá a co obsahuje současný EU štítek pneumatik platný do 1.května 2021? 

EU štítek pneumatik - zhled do 1. května 2021

EU štítek pneumatik - podoba do 1. května 2021

Energetické štítky pneumatik podle evropské unie (EU), informují řidiče o následujících třech parametrech pneumatik:

1. Spotřeba paliva - úspora energie

spotreba-paliva - energeticý štítek

 

 

 

Pneumatiky lze podle štítků škálovat do kategorií A (nejúspornější)G (nejméně úsporné) z pohledu valivého odporu, který je jedním z faktorů ovlivňujících hospodárnost pneumatik. Rozdíl mezi A a G může činit např. úsporu až 7,5 % paliva, což je cca 0,65 litru paliva na 100 km u průměrného vozu.


EU štítkování Spotřeba paliva – kategorie

 

  • Hodnota valivého odporu uvedená na štítku, je pouze jedním z faktorů ovlivňujících celkovou spotřebu vašeho vozidla. Proto tato hodnota bohužel nemá jasnou vypovídací hodnotu.
  • Sami výrobci uvádí, že výrazně vyšší úspory paliva může řidič dosáhnout spíš pravidelnou kontrolou tlaku v pneumatikách a přiměřenou jízdou.

2. Přilnavost za mokra při brzdění

prilnavost-za-mokra

 

 

 

Přilnavost za mokra a má zásadní význam z hlediska bezpečnosti. Štítky pneumatiky škálují z tohoto pohledu od A (nejlepší) po G (nejhorší). Rozdíl mezi A a G je až 30% délky brzdné dráhy. Přilnavost za mokra však není vhodný parametr k porovnání pro zimní pneumatiky.


EU štítkování Přilnavost za mokra – kategorie

  • Praxe ukázala, že toto je jediný údaj ze štítků, který by mohl být pro řidiče důležitým vodítkem při výběru bezpečné pneumatiky.
  • Tyto testy přilnavosti však neprovádí jedna homologovaná zkušebna, která by mohla zajistit určitou míru objektivity měření, ale podle evropské legislativy si každý výrobce zadává testování svých pneumatik u akreditovaných zkušeben, případně si testy těchto parametrů může provádět i sám, pokud má odpovídající zkušebnu.
  • I když pro správné provádění těchto zkoušek byla vypracována komisí EU obsáhlá metodika, která by měla zajistit co nejvyšší míru objektivity měření, není tento krok považován za šťastný.

3. Vnější hluk

vnejsi-hluk-C

 

 

 

Z pohledu vnější hlučnosti (v decibelech (dB)) řadí štítky pneumatiky do tří tříd: 1 (nejtišší) - 3 (nejhlučnější)


EU štítkování Vnější hluk – 3 kategorie

 

  • Snad nejméně důležitou hodnotou pro výběr bezpečných pneumatik je vnější hlučnost pneumatiky. Je samozřejmé, že tento parametr má svoji důležitost, ale z hlediska provozu automobilu jsou mnohem důležitější parametry bezpečnostní než hlukové.

Systém kontroly hodnot je stále nejasný

Objektivitě hodnocení na EU štítcích nepřidá ani fakt, že systém kontroly těchto hodnot je stále nejasný, stejně jako vymáhání případných postihů.

Pro příklad, v roce 2011 bylo v Evropě otestováno na správnost údajů energetického štítku 80 různých chladniček. Výsledky byly ohromující, až 53% údajů bylo nepravdivých!

Dokud tedy EU štítky neprojdou zásadní změnou, nemohou být tím správným a jediným zdrojem informací pro výběr bezpečných pneumatik. Doufejme, že se někdy v budoucnu alespoň objeví například speciální štítky pro zimní a letní pneumatiky, které by řidiče informovaly o jejich specifických jízdních vlastnostech.

Kde získat dostatek srovnatelných údajů o kvalitě a jízdních vlastnostech pneumatik?

Potřebujete více informací, přečtete si následující články:

Poslední aktualizace: 21. ledna 2021

Košík 0 Kč

Nákupní košík je prázdný.