V rámci poskytování služeb využívá tato stránka cookies. Používání a dostupnost cookies můžete kdykoliv upravit v nastavení Vašeho prohlížeče. OK

Označení DOT

14.07.2017

DOT kód je označení, které udává výrobce, rozměr pneumatiky a především datum její výroby. Na plášti je v podobě až 12místného kódu. Poslední čtyřčíslí označuje stáří pneumatiky, když první dvě čísla znamenají týden a poslední dvě rok výroby.

Stáří pneumatiky: Kde ho najdu?

Jak jsme psali výše, datum výroby udávají poslední 4 čísla DOT kódu. Z těch první dvě uvádí týden a poslední dvě čísla definují rok výroby. To znamená, že dezén s DOT kódem končícím na 2410 byla vyrobena v 24. týdnu roku 2010.

DOT pneumatiky

Do jaké míry je rok výroby důležitý?

Nezávislé organizace (ADAC, ACE, Automotoklub ČR) a především samotní výrobci (Continental, Michelin, Goodyear atd.) se shodují, že důležité je především správné skladování. Pokud je pneumatika uložená v suchém a temném prostoru s teplotou cca 15 °C, vydrží v nezměněném stavu i 5 let, po kterou je možné ji prodávat jako novou. Dobří obchodníci však na pláště starší než 3 roky upozorňují při samotném nákupu.

Michelin provedl v roce 2013 průzkum opotřebení pneumatik a v sérii pokusů zjistil následující:

1 rok skladování = 3 týdny užívání

Stárnutí gumy tak násobně víc ovlivňuje způsob jejího užívání.

Jak pneumatiky skladovat, aby vydržely co nejdéle?

Nejdůležitější je temné prostředí. UV záření totiž škodí pneumatikám nejvíce. V místnosti by měla být konstantní teplota, ideálně zmíněných 15 °C. Jde především o to, abyste gumy nevystavovali častým změnám. Samozřejmostí je sucho, kdy by pláště neměly dlouhodobě být ve styku s vodou, nebo ještě hůř - s olejem nebo chemickými přípravky. Podívejte se, jak špatným skladováním zkracujete životnost pneu.

Jak s pneumatikami jezdit, aby vydržely co nejdéle?

Jak dlouho vám dezén vydrží, můžete aktivně ovlivnit samozřejmě i vy sami. Co patří mezi nejzásadnější faktory?

  • Individuální styl jízdy řidiče - agresivní jízda neprospívá, stejně jako parkování na obrubníku
  • Správná geometrie kol, stav nápravy a tlumičů - zabraňte asymetrickému sjíždění vzorku
  • Doba vystavení UV záření - pokud můžete, parkujte v garáži, na slunci stárne guma rychleji
  • Kvalita povrchu vozovky - vyhýbejte se dírám a výmolům, jakkoliv to může být v českých podmínkách náročné

Samozřejmostí by pak měly být pravidelné servisní prohlídky, při kterých si ověříte hloubku dezénu a jeho celkový stav (a celého vozidla).

Země původu: Je důležitá?

Země, ve které byla pneumatika vyrobena, je zakódována v prvních dvou číslech DOT kódu, které určují výrobní jednotku. Dozvíte se jí také z popisu na bočnici za textem "Made in".

Vzhledem k průmyslové globalizaci dnes už není důležité, v jaké zemi jsou značkové pláště vyrobené. Všechny továrny jednoho koncernu musí splňovat shodné technologické a jakostní normy, stejně tak jsou vybaveny identickým technologickým vybavením a formami. Na všechny důležité výrobní operace, v rámci několika stupňové kontroly, dohlíží zpravidla technici přímo z mateřské továrny. Výrobce nese zodpovědnost za kvalitu všech svých produktů bez ohledu na zemi původu.

U pneumatik navíc není podstatné kde, ale pro jaký trh byly vyrobeny. Vždy si dejte pozor, zda právě ty, které kupujete, jsou určeny, schváleny a certifikovány pro použití v EU a ČR.

Připojené obrázky

Košík 0 Kč

Nákupní košík je prázdný.