Co znamená DOT kód na pneumatice?
jde o označení pneumatiky, které udává výrobce, rozměr pneumatiky a především datum její výroby.
Najdete ho na bočnici pláště v podobě až 12místného kódu. Poslední čtyřčíslí označuje stáří pneumatiky, první dvě čísla znamenají týden a poslední dvě rok výroby.
Jak poznat stáří pneumatiky: Kde ho najdu?
Jak jsme psali výše, datum výroby udávají poslední 4 čísla DOT kódu. Z těch první dvě uvádí týden a poslední dvě čísla definují rok výroby. To znamená, že dezén s DOT kódem končícím na 2410 byla vyrobena v 24. týdnu roku 2010.
Do jaké míry záleží na roku výroby?
Nezávislé organizace (ADAC, ACE, Automotoklub ČR) a především samotní výrobci (Continental, Michelin, Goodyear atd.) se shodují, že důležité je především správné skladování. Pokud je pneumatika uložená v suchém a temném prostoru s teplotou cca 15 °C, vydrží v nezměněném stavu i 5 let, po kterou je možné ji prodávat jako novou.
Výzkum prémiového výrobce Michelin prokázal, že:
1 rok skladování = 3 týdny užívání
Stárnutí gumy tak násobně víc ovlivňuje způsob jejího užívání.
Více info najdete ve článku o stárnutí pneumatik, kde se tématu věnujeme podrobněji.
Jak pneumatiky skladovat, aby vydržely co nejdéle?
Nejdůležitější je temné prostředí. UV záření totiž škodí pneumatikám nejvíce. V místnosti by měla být konstantní teplota, ideálně zmíněných 15 °C. Samozřejmostí je také sucho, kdy by pláště neměly dlouhodobě být ve styku s vodou, nebo ještě hůř – s olejem nebo chemickými přípravky.
Podívejte se, jakým chybám byste se měli při skladování pneumatik vyvarovat.
Jak s pneumatikami jezdit, aby vydržely co nejdéle?
Jak dlouho vám dezén vydrží, můžete aktivně ovlivnit samozřejmě i vy sami. Co patří mezi nejzásadnější faktory?
- Individuální styl jízdy řidiče - agresivní jízda neprospívá, stejně jako parkování na obrubníku.
- Správná geometrie kol, stav nápravy a tlumičů - zabraňte asymetrickému sjíždění vzorku.
- Doba vystavení UV záření - pokud můžete, parkujte v garáži, na slunci stárne guma rychleji.
- Kvalita povrchu vozovky - vyhýbejte se dírám a výmolům, jakkoliv to může být v českých podmínkách náročné.
Samozřejmostí by pak měly být pravidelné servisní prohlídky, při kterých si ověříte hloubku a stav dezénu i seřízení podvozku.
Země původu: Je pro pneumatiky důležitá?
Země, ve které byla pneumatika vyrobena, je zakódována v prvních dvou číslech DOT kódu, které určují výrobní jednotku. Dozvíte se jí také z popisu na bočnici za textem "Made in".
Není důležité, V JAKÉ ZEMI byly značkové pneu vyrobeny. Záleží PRO KTEROU ZEMI byly vyrobeny.
Vzhledem k průmyslové globalizaci dnes už není důležité, v jaké zemi jsou značkové pláště vyrobené. Všechny továrny jednoho koncernu musí splňovat shodné technologické a jakostní normy, stejně tak jsou vybaveny identickým technologickým vybavením a formami. Na všechny důležité výrobní operace, v rámci několika stupňové kontroly, dohlíží zpravidla technici přímo z mateřské továrny. Výrobce nese zodpovědnost za kvalitu všech svých produktů bez ohledu na zemi původu.
U pneumatik navíc není podstatné kde, ale pro jaký trh byly vyrobeny. Povětrnostní podmínky v Brazílii totiž s těmi ve střední Evropě budou mít jen velmi málo společného. Vždy si dejte pozor, zda pneumatiky, které kupujete, jsou určeny a certifikovány pro použití v EU a ČR.
Pneumatiky.cz garantují, že naše pneu nejsou starší než 2 roky
Vyberte si z naší nabídky pneu
Aktualizováno 9. prosince 2019