Jak dlouho doopravdy vydrží pneumatiky? Odpověď je složitější, než se může na první pohled zdát. Ve skutečnosti totiž nezáleží ani tak na datu výroby jako spíš na tom, jak dlouho byla pneumatika v provozu.
Než tedy odpovíme na otázku, od jakého okamžiku jsou pneumatiky „staré“, je třeba vysvětlit, jak celý proces stárnutí pneumatik funguje.
Pneumatiky začínají stárnout až po obutí na auto
Pneumatiky stárnou především kvůli oxidaci a působení UV záření. Těmto vlivům lze předejít správným skladováním, které může jejich stárnutí výrazně oddálit. Pneumatiky proto začínají stárnout hlavně od okamžiku, kdy je nasadíte na auto.
Tehdy na ně začíná působit kombinace mechanického namáhání, změn teplot, vlhkosti, nečistot a slunečního svitu. Tyto faktory urychlují degradaci gumy, což ovlivňuje její pružnost a pevnost. Více o stárnutí pneumatik si můžete přečíst v našem článku Kontroverzní stáří pneumatik. 1 rok skladování = 3 týdny užívání.
Drobné praskliny odhalí, že pneumatika je na konci své životnosti. Nejsou ale způsobeny ani tak věkem jako působením UV záření a dalších vnějších vlivů.
Podle předních organizací pro kontrolu kvality pneumatik STRO (The Scandinavian Tire & Rim Organization) a ETRMA (European Tyre & Rubber Manufacturers Association) proto pneumatiky stárnou při správném skladování natolik pomalu, že mají i po 5 letech stejné vlastnosti jako v době výroby.
Tyto závěry potvrdila i studie Švédského národního výzkumného institutu pro dopravu (Swedish National Road and Transport Research Institute). V ní odborníci porovnávali vlastnosti čerstvě vyrobených zimních pneumatik s těmi, které byly správně skladované po dobu 3 let. Při testování měly obě sady stejnou přilnavost.
Pokud jsou pneumatiky správně skladované, uchovávají po dobu 5 let od výroby stejné vlastnosti jako ty čerstvě vyrobené.
Celková vs provozní životnost pneumatik
Kvůli tomu, že pneumatiky začínají výrazně stárnout až po nasazení na auto, rozlišují přední výrobci tzv. celkovou životnost a provozní životnost pneumatik.
- Celková životnost pneumatiky = technická životnost pneumatiky počínající datem její výroby. Datum výroby pneumatiky je uvedeno na její bočnici v podobě čtyřčíselného kódu (mmrr) po zkratce DOT. V souladu s mezinárodní praxí by celková životnost pneumatiky neměla přesáhnout 10 let.
- Provozní životnost pneumatik = životnost pneumatiky počínající datem jejího uvedení do provozu. Maximální provozní životnost pneumatiky není možné stanovit s přesností, protože rychlost jejího opotřebení závisí na rozličných faktorech. V souladu s mezinárodní praxí by pneumatika neměla být užívána déle než 5 let.
Nejvýznamnější finští zástupci v odvětví pneumatik respektují doporučení evropských zastřešujících organizací (STRO a ETRMA). Pneumatiky prodávané jako nové by měly být vyrobené maximálně pět let před jejich prodejem. Správný obchodní postup by měl zaručit, že je zákazník informován o datu výroby pneumatik, pokud jejich stáří přesáhne tři roky.
Jak zjistit stáří pneumatiky?
Jak je pneumatika stará zjistíte podle tzv. DOT kódu pneumatiky, který najdete vyražený na bočnici pneumatiky. Ten se obvykle skládá z 11 až 13 znaků a obsahuje kombinaci písmen a čísel. První 2 čísla označují konkrétní výrobní závod, kde byla pneumatika vyrobena, další 2 až 4 udávají informace o rozměru a typu pneumatiky a význam dalších 4 znaků si určuje sám výrobce (např. výrobní řada).
Pro určení stáří pneumatiky nás zajímají pouze poslední 4 číslice – první dvě označují týden, druhé dvě čísla pak rok výroby pneumatiky. Ty jsou často na bočnici zvýrazněna, aby je nebylo možné přehlédnout.
V tomto případě jsou poslední 4 čísla DOT 4020. To znamená, že pneumatiky byla vyrobena ve 40. týdnu roku 2020.
Tříčíselný DOT kód (před rokem 2000)
Pokud byste náhodou narazili (např. u veterána) na pneumatiku vyrobenou před rokem 2000, mohl by vás překvapit 3číselný zápis DOT. Tento systém kódování rovněž označoval týden a rok výroby pneumatiky, ale byl o něco méně přesný.
První dvě číslice označovaly týden výroby (např. 01 = první týden v lednu, 52 = poslední týden v roce) a třetí číslice označovala poslední číslici roku výroby (např. 9 = 1989 nebo 1999). Zápis „529“ tedy označoval 52. týden roku 1989.
Protože však třetí číslice ukazovala pouze poslední číslo roku, nebylo možné bez dalších informací určit, zda byla pneumatika vyrobena například v roce 1989 nebo 1999. Proto se od 3číselného značení ustoupilo.
Jakost pneumatik z výroby
S termínem jakost pneumatiky se běžný řidič setká jen velmi zřídka – pokud vůbec. Je to kvůli tomu, že pneumatiky s výrobními vadami jsou obvykle rovnou vyřazeny z prodeje – a recyklovány pro další použití.
Rozdělení jakostních tříd pneumatik:
- 1A - pneumatiky nejvyšší kvality na které se vztahuje plná cena a plná záruční lhůta. Tyto pneumatiky jsou standardním zbožím na pultech kamenných i internetových obchodů.
- DA (u Michelinu DADA) – označuje pneumatiku s kosmetickou vadou, např. nedolitá část písmen na bočnici pneumatiky, která nemá vliv na jízdní vlastnosti pneumatiky. Na tyto pneumatiky je poskytována plná záruční lhůta, ale prodávají se za nižší cenu. Při jejich prodeji výrobce předem upozornění na veškeré vady. V dnešní době se však objevují pneumatiky v jakosti DA velice zřídka
- 2A – v tomto případně se jedná se o pneumatiky s konstrukční vadou, které se ve většině případů zrecyklují. Pneumatiky v jakosti 2A mohou být v provozu použity pouze pro některé zemědělské stroje a nesmí se s nimi jezdit rychleji než 25 km/h. Pneumatiky 2A navíc nemají záruční dobu. S tímto typem pneumatiky se však většina řidičů za celý život nesetká.
Pneumatiky prodávané v kamenných nebo online obchodech mají téměř vždy kvalitu 1A – a v našem e-shopu ani jiné dezény nenajdete.
S pneumatikami nižších jakostních tříd (DA, 2DA) do běžného prodeje doputují jen velmi výjimečně.
Jakou roli hraje země původu pneumatik?
Výrobci pneumatik se – stejně jako výrobci jakéhokoli jiného zboží – snaží optimalizovat své náklady. Část výroby tedy přemisťují do zemí, kde najdou dostatek relativně levné (ale kvalifikované) pracovní síly a nejlepší podmínky pro podnikání (např. daňové zatížení).
Proto se i prémiové pneumatiky často vyrábí v zemich, kde to může řidiče na první pohled překvapit (např. JAR, Turecko, Egypt apod.). Při výrobě však používají stejné procesy, materiály i kontrolní mechanismy – bez ohledu na to, v jaké zemi byla pneumatika vyrobena.
Kvalita pneumatik dodávaných do České republiky je tedy vždy stejná. Země výroby nehraje v dnešní době žádnou roli.
Ve kterých zemích mají výrobní linky přední výrobci pneumatik?
-
Michelin – Francie, Německo, Itálie, Polsko, Maďarsko, Čína, Thajsko, Rusko, USA, Japonsko, Filipíny.
-
Pirelli – Itálie, Rumunsko, Egypt, Turecko, Brazílie, Venezuela, Čína, Velká Británie, Španělsko, Německo, Spojené státy, Argentina a další.
-
Goodyear – Lucembursko, Francie, Polsko, Slovinsko, Německo, Nizozemsko
-
Barum – Česká republika, Rumunsko.
-
Nokian Tyres – Finsko, Rumunsko, USA.
-
Continental – Německo, Francie, Česká republika (Otrokovice), Portugalsko, Rumunsko, Slovensko, USA, Čína, Malajsie, Brazílie, Indie.
-
Bridgestone – Japonsko, USA, Brazílie, Čína, Indie, Thajsko, Polsko, Španělsko, Francie, Rusko, Indonésie, Mexiko.
-
Hankook – Jižní Korea, Čína, Maďarsko, Indonésie, USA.
-
Falken – Japonsko, Thajsko, USA, Jihoafrická republika.
-
Nexen – Jižní Korea, Čína, Česká republika (Žatec).
-
Kumho – Jižní Korea, Čína, Vietnam, USA.
-
Vredestein – Nizozemsko, Maďarsko, Indie.
Díky rostoucí strojní automatizaci a sjednocení procesů mají pneumatiky předních výrobců vždy jednotnou kvalitu – bez ohledu na zemi původu.
Na všechny pneumatiky nabízíme záruku 3 roky
Drtivá většina pneumatik, které v našem e-shopu najdete, má stáří maximálně 2 roky. I u starších kusů však garantujeme naprosto stejnou kvalitu jako u těch čerstvě vyrobených.
Proto na všechny naše pneumatiky poskytujeme zdarma prodlouženou záruku 3 roky. A například u značky Kleber můžete dokonce využít speciální záruku Kleber Trust, která znamená, že pokud nebudete s pneu z jakéhokoliv důvodu spokojeni, můžete je do 30 dnů demontovat z auta a bez otázek vrátit.
Aktualizováno 20. ledna 2025