UPOZORNĚNÍ: Kvůli obrovskému zájmu o zimní pneu a vytížení dopravců se doručení může zpozdit o 1 až 2 pracovní dny.

Vyplatí se celoroční pneumatika?

11.11.2017 , Jiří Král

Výrazně kvalitnější celoročky se začínají vyplácet

22. 9. 2020, Josef Drdlíček

Kvůli mírným zimám bez sněhu volí v posledních letech stále více řidičů celoroční pneumatiky. A ti největší výrobci zvýšený zájem vítají. Jejich cílem, kromě ekologické udržitelnosti, je totiž nabídnout řidičům pláště, které je bezpečně podrží nejen na sněhu a ledu, ale i na blátě, vodě a rozpáleném letním asfaltu.

Mezi ověřené celoroční modely v ekonomické třídě patří například pneu Barum Quartaris 5. Ta nabízí výborný poměr mezi cenou a výkonem. Pokud ale hledáte pláště, na které je spolehnutí i v extrémních krizových situacích a podmínkách, sáhněte po Michelin CrossClimate+ či Nokian Weatherproof. První značka nabízí stejné jízdní vlastnosti až do úplného opotřebení. Druhá zase severské zkušenosti z finských hor, kde výrobce dezén testuje.  

I tak ale myslete na to, že celoroční pneu jsou zatím kompromisem mezi letní a zimní gumou. Proto doporučujeme, abyste se při jejich výběru nenechali zlákat nízkou cenou a raději si připlatili za kvalitu, kterou nabízí jen ověření výrobci.

Pokud vás zajímá srovnání jízdních vlastností mezi celoročkou a sezónní pneumatikou, mrkněte na článek Jaký je rozdíl mezi letní, zimní a celoroční pneumatikou?

Celoroční pneu na Pneumatiky.cz


Vystačím si s nimi na léto i zimu. Zbavím se otravného přezouvání.

Ta druhá část je rozhodně pravda. Přezouvání je pro většinu řidičů zkrátka otrava a nutná povinnost. Na druhou stranu vám zabere maximálně hodinu v garáží nebo servisu. To znamená 3 hodiny ročně (a to ještě s rezervou), což není tak hrozné. Kam tím míříme je to, že pokud se pro celoroční pneumatiky rozhodnete, přezouvání by neměl být hlavní argument. 

Do pneuservisu byste se totiž měli podívat totiž i za předpokladu, že zrovna nepřezouváte, a to alespoň jednou ročně. Doma v garáži si totiž například nepřevážíte kola, neseřídíte jejich geometrii, ani nezkontrolujete tlumiče.


Pamatujte, že celoroční pneumatiky jsou stále kompromisní řešení

I když technologie celoročních pneu značně pokročila, nikdy se nevyrovnají letním pneumatikám v létě a zimním v zimě. To je zkrátka fyzika.

Jednotlivé směsi zimních i letních gum jsou totiž designované pro určité období, ve kterém podávají ideální výkon. Jenže v případě celoročních gum jezdíte na jednom dezénu, ať je 35 °C nebo -15 °C. Z fyzikálního hlediska není možné, aby jedna směs fungovala stejně dobře ve všech teplotách. A podobné je to i se vzorkem. Existují dobré důvody, proč je zimní a letní pneumatika prořezána odlišně. Na suchu potřebuje dezén maximální přilnavost, proto mají letní pneu méně drážek. V zimě zase musí pneumatika zvládnout sníh i břečku, proto je prořezána výrazně více.

To však neznamená, že jsou celoroční pneumatiky automaticky špatné. Měli byste je však zvolit hlavně v případě, že jezdíte většinu času po městech a upravených silnicích. Určitě se tedy nehodí například pro ty, kteří jezdí často v horách. Středoevropská zima však není jenom o sněhu. Častěji než závěje známe sněhovou břečku, mokrou a namrzlou vozovku a obecně jakýkoliv jiný povrch než souvislou vrstvu sněhu. A s nimi si kvalitní celoroční pneumatik celkem bez problému poradí. 

Michelin CrossClimate

Michelin CrossClimate+ jedna z nejlepších celoročních pneumatik.


Přeci musím ušetřit, když koupím jednu sadu pneumatik místo dvou

Nákup celoročních pneumatik znamená jednorázovou úsporu. Důležité je však slovo jednorázovou. Je totiž třeba brát v potaz, že na celoročních pneumatikách strávíte všechen čas na silnici. A pokud nemáte garáž, jsou každý den vystavený UV záření, které zkracuje jejich životnost. Jedna sada místo dvou tedy znamená, že vám tato sada vydrží poloviční dobu. 

Kdo tedy s celoročními pneumatikami opravdu ušetří? Hlavně řidiči, kteří ročně najedou méně než 10 000 kilometrů. Ti totiž často nesjedou letní a zimní pneumatiky na zákonný limit dřív, než jsou pneumatiky starší 5 let a je na čase je vyměnit. Životnost celoroček tak využijí na maximum. 


Jak je na tom kilometrový nájezd celoročních pneu?

Nájezd celoročních pneu je velmi těžké odhadnout. S jistotou však jde říct, že kvůli měkčí směsi (oproti letním) se v létě sjíždějí rychleji než klasické letní pneumatiky. A naopak v zimních podmínkách vydrží v průměru delší dobu.

Není to ale tak vždy, Například u pneumatiky Michelin CrossClimate+ výrobce garantuje nájezd přes 90 000 kilometrů. To potvrdil i test pneumatik magazínu Autobild v rozměru 185/65 R14, který porovnával Crossclimate+ s letními dezény. Celoroční pneumatika Michelin si z testu odnesla zdaleka nejlepší hodnocení kilometrového nájezdu.

Tak jako tak je třeba mít na paměti, že ze zákona plyne povinnost používat v zimě pneumatiky s hloubkou drážek alespoň 4 mm na všech kolech. Co to znamená? To znamená, že pokud celoroční pneumatiky v létě sjedete pod zákonný limit, nemůžete je v zimě použít. Přitom v létě by se na nich stále dalo jezdit. Je proto dobré přezouvání na celoročky chytře plánovat, celoroční pneu proto doporučujeme nakupovat spíše před začátkem zimy.

Chci vybrat celoroční pneu

Aktualizováno 31. 8. 2021

Košík 0 Kč

Nákupní košík je prázdný.