V rámci poskytování služeb využívá tato stránka cookies. Používání a dostupnost cookies můžete kdykoliv upravit v nastavení Vašeho prohlížeče. OK

Vyplatí se celoroční pneumatika? Ani omylem!

11.11.2015

Abyste nad celoroční pneumatikou vůbec mohli začít přemýšlet, měli byste žít na místě, kterému se vyhýbá severská zima a závěje. Což by mohlo Česko do jisté míry splňovat
- ve střední Evropě totiž za poslední roky známe spíš sněhovou břečku, mokrou a namrzlou vozovku a obecně jakýkoliv jiný povrch než souvislou vrstvu sněhu. Přesto je tu několik zásadních ALE. Níže odpovíme na argumenty, kterými se řidiči snaží svůj nákup obhájit.

Vystačím si s nimi na léto i zimu. Zbavím se otravného přezouvání.

Ta druhá část je rozhodně pravda. Ale sami si přiznejte - přezouvání zas taková otrava není. Buď vám zabere maximálně dvě hodiny v garáži, nebo se vám o auto postarají v servisu. To přece není něco, co byste nemohli přežít.

A ano, s celoročními gumami si vystačíte v létě i v zimě. Ale pouze pokud vás nepotkají sněhové závěje a náledí. Protože pokud jsme to ještě dostatečně nezdůraznili, tak:

Celoroční pneumatika je ve všech ohledech kompromisní řešení.

Jednotlivé směsi zimních i letních gum jsou totiž designované pro určité období, ve kterém podávají ideální výkon. Jenže v případě celoročních gum jezdíte na jednom dezénu, ať je 35 °C nebo -15 °C. Z fyzikálního hlediska není možné, aby jedna směs fungovala stejně dobře ve všech teplotách. A podobné je to i se vzorkem. Existují dobré důvody, proč je zimní a letní pneumatika prořezána odlišně (přilnavost, odvod vody, záběr na různých površích atd.) S tím úzce souvisí další důvod.

Jezdím bezpečně - s celoročními pneumatikami nikoho neohrožuji.

Opět - výše uvedené platí pouze do doby, než se nějak dramaticky zhorší počasí. Základní tvrzení je, že i průměrná letní nebo zimní pneumatika bude lepší než nejlepší celoroční. To potvrzuje i většina testů, například test celoročních pneumatik ADAC nebo zkušenosti jednotlivých řidičů. Michelin CrossClimate

Michelin CrossClimate - jedna z nejlepších celoročních pneumatik.

Přeci musím ušetřit, když koupím jednu sadu pneumatik místo dvou.

Počítejte s námi. Budeme vycházet z toho, že chcete Michelin CrossClimate, které v 16" rozměru stojí cca 2 900 Kč. To znamená, že za celou sadu celoročních pneumatik zaplatíte 11 600 Kč.

Jako letní pneumatiky si vyberete například Pirelli nebo Nokiany (které stojí cca 1 600 Kč). V případě zimních pneumatik sáhnete také po Nokianech, kdy jedna pneumatika vyjde také cca na 1 600 Kč. To znamená, že za osm pneumatik zaplatíte 12 800 Kč. Rozdíl je pouhých 1 200 Kč.

Jenže nekončíme.

Co kilometrový nájezd? Ten je v případě standardních celoročních pneumatik cca 28 000 km. Jenže klasická letní pneumatika se dostane cca na 40 000 km a zimní guma na 20 000 km. To při výše uvedených cenách znamená, že i když započítáme cenu za přezutí v pneuservisu (cca 600 Kč), tak se úspora pohybuje v řádu tisíců.

Ze zákona navíc plyne povinnost používat v zimě pneumatiky s hloubkou drážek alespoň 4 mm na všech kolech. Co to znamená? Především to, že v listopadu zjistíte, že máte ojetý vzorek a nemůžete celoroční pneumatiku použít. Přitom v létě by se na ní dalo jezdit. Takže stejně musíte koupit nový pár. Známe například řidiče (nebudeme ho jmenovat), který si během osmi let koupil čtyři páry celoročních pneumatik, ale během těchto osmi let ojede na minimum pro letní období pouze dva páry. Nevíme jak vy, ale my si úsporu nákladů představujeme jinak.

Děkujeme, pokud jste dočetli až sem. Další rozhodnutí je už jen na vás.

Pokud jsme vás nepřesvědčili a jste rozhodnuti si koupit celoroční pneumatiky, sáhněte alespoň po renomovaných značkách. Mezi nimi můžeme s těžkým srdcem doporučit například Pirelli (dezén Cinturatto P7 Allseason), Goodyear (dezén Vector 4Seasons) nebo novinku Michelin CrossClimate. Samozřejmě jsou i jiní výrobci. Ale naše zkušenosti i výsledky testů potvrzují, že v tomto případě se chcete značkám jako Nexen, Nankang, Vredestein nebo Kumho vyhnout.

Připojené obrázky

Košík 0 Kč

Nákupní košík je prázdný.