Nejlevnější pneumatiky – ANO, či NE?


Extrémní kilometrový nájezd. Špičkové jízdní vlastnosti. Bezpečné ve všech podmínkách. Prostě klasické superlativy při propagaci pneumatik s jedním, ale zásadním rozdílem. Tyhle pláště pořídíte za EXTRA NÍZKOU CENU! Řeč je o nejlevnějších pneumatikách na trhu. Dá se těmto slibům o kvalitě za lidovku věřit? 

Vyplatí_se_levné_pneumatiky_ano_ne

Výrobci levných pneumatik slibují špičkové jízdní vlastnosti a nízkou pořizovací cenu.


Vidina úspory často potlačuje v lidech kritické smýšlení. Na světovém trhu tak najdete obrovský rozmach desítek levných značek pneumatik, které každoročně obouvají miliony řidičů. Proč? Výrobci slibují špičkové jízdní vlastnosti a nízkou pořizovací cenu. Z hlediska logiky věci to sice působí jako do očí bijící nesmysl. Při každodenní mediální masáží a blikajících webových bannerech „AKCE!“, „SLEVY %“, „VÝPRODEJ!“ či „LIKVIDACE SKLADU!“ ale koncový zákazník nemá mnoho prostoru na přemýšlení. 

Někteří výrobci si dokonce uspořádají vlastní „nezávislý“ test pneumatik, ve kterém plnohodnotné srovnání jízdních vlastností najdete jen těžko, a tak se i nekvalitní obutí jeví jako bezpečné. 

Rozhodli jsme proto udělat důkladný průzkum a rozlousknout, jak je to doopravdy. Díky tomu zjistíte, jestli jsou levné pláště skutečně tak bezpečné jako v reklamních sloganech


Levné a levnější: jak poznat ty nebezpečné

Abychom vůbec mohli začít s tím nejzákladnějším společným ukazatelem levných pneumatik – cenou, musíme modely z budgetové třídy rozdělit do 2 kategorií. Jednak na ekonomické značky osvědčených evropských a severoamerických výrobců. Druhak na některé asijské značky vyrobené na koleni bez znalosti technologií a řádných testů.

Rozhodně netvrdíme, že jsou všechny asijské značky špatné. Například jihokorejský Nexen nebo japonský výrobce Yokohama mohou v klidu konkurovat evropským značkám. Ale spousta asijských značek bohužel opravdu špatná je.


Osvědčení výrobci musí splnit přísná bezpečnostní kritéria

Typickými zástupci ekonomické třídy evropských značek jsou Barum, Kormoran, Matador či Sava. Aby je výrobci mohli vůbec v rámci EU vyrábět a prodávat, musí pláště splňovat přísná bezpečnostní kritéria. Každý model proto před uvedením do prodeje testují odborníci, kteří následně převedou naměřené hodnoty na energetické štítky.

Eu_štítky_na_pneumatikáchMrkněte na náš článek Co říkají energetické štítky o pneumatikách?


Modely z Asie zdražují! Rozdíl však poznáte podle výrobce

U modelů asijských značek či vyráběných v Asii hraje prim velmi nízká pořizovací cena. Bezpečností kritéria, normy a certifikace jako v případě osvědčených evropských značek nemusí hrát často žádnou roli. Jen si připomeňme, jak vypadá kvalita produktů na vietnamských tržnicích.

U typicky levných značek z Asie ještě donedávna platilo, že je pořídíte podstatně levněji než Barum, Kormoran, Matador či Sava. Pandemie koronaviru ale raketově navýšila náklady za námořní dopravucenový rozdíl mezi evropskými a asijskými značkami je tak minimální.

Před nákupem levných pneumatik proto hleďte hlavně na historii značky. A také na to, jestli si výrobce vůbec navrhuje pneumatiky sám. Je totiž obrovský rozdíl, když si Nokian otevře vlastní továrnu v Rusku – a při výrobě jsou použité jejich materiály, technologie a metody výroby pod dohledem firemních inženýrů.

A nebo když si firma objedná v Číně výrobu pneumatik z předpřipravených směsí a nekvalitních koster, na které akorát přidá vlastní logo. Ano, opravdu se to děje.

Přečtěte si o historii osvědčených značek: 


Nakupujte podle testů pneumatik. Jsou nejpřesnější!

Tím nejzásadnějším ukazatelem kvality jsou nezávislé testy pneumatik. Řidičům proto doporučujeme, aby se při výběru obutí řídili žebříčky motoristických magazínů a autoklubů ADAC, Autobild, ACE, Autoklub ČR a dalšími. Každoročně totiž připravují testy pneumatik, ve kterých pláště podrobí náročným zkouškám všech možných nástrah na silnici.

V megatestech brzdné dráhy Autobildu se s levnými značkami setkáme pravidelně na posledních místech. Jeho redaktoři na začátku roku 2021 dokonce sestavili žebříček pneumatik, kterým se v rozměru 205/55 R16 vyhnout. Odkaz na tento žebříček je na internetu jednoduše dohledatelný například po zadání hesla „nejhorší pneu AutoBild“ do vyhledavače.

A to nejdůležitější na závěr. Pláště levných značek mají často velmi krátkou životnost. Budete tak přezouvat častěji, což se vám z dlouhodobého hlediska nevyplatí. Na jedné sadě prémiových pneumatik totiž mnohdy ujedete i trojnásobný počet kilometrů než na nekvalitních značkách. 

Testy_pneumatik_autobild
Překlady testů pneumatik od renomovaných magazínů pro vás připravujeme pravidelně před začátkem každé sezóny. Mrkněte do sekce Testy pneumatik.

Věděli jste, že…

Continental vybral v roce 2017 deset běžných řidičů a nechal je model PremiumContact 6  testovat v běžném provozu několik měsíců. Kromě nízké spotřeby paliva a výborných jízdních vlastností pneumatika vynikala velmi vysokým kilometrovým nájezdem. Taxikář Stanislav Mika z Púchova odřídil na pláštích během léta 78 854 kilometrů.Ty však stále neměly sjetý vzorek na minimum. 

Na základě pravidelného měření a testu inženýři stanovili odhadovanou životnost pneumatik. Ta je na přední nápravě 42 359 km, na zadní 97 803 km. 


Jak prodloužit životnost pneumatik

  • Prohoďte pneumatiky mezi přední a zadní nápravou každých 10–15 tisíc kilometrů. Je známo, že z důvodu zatáčení ubývá vzorek až 2× rychleji.
  • Hlídejte si správný tlak. Při podhuštění či přehuštění se vzorek sjíždí nerovnoměrně.
  • Při skladování chraňte pneumatiky před přímým slunce a vysokými teplotami.
  • Nedojíždějte zimní pneu v létě a opačně. Jejich směs je uzpůsobena do rozdílných teplot.

Chci vybrat nejlevnější pneumatiky

Košík 0 Kč

Nákupní košík je prázdný.