UPOZORNĚNÍ: Kvůli obrovskému zájmu o zimní pneu a vytížení dopravců se doručení může zpozdit o 1 až 2 pracovní dny.

Barum: Revoluce československých pneu jménem Baťa

02.02.2021 , Josef Drdlíček

Legendární průmyslník Tomáš Baťa se na začátku 30. let 20. století chytá za hlavu. Pneumatiky z dovozu jsou drahé, své náklaďáky ale musí často přezouvat kvůli dlouhým cestám do zahraničí. Že se díky tomu zrodí myšlenka, která způsobí v československém státě revoluci, v tu chvíli ještě netuší ani sám Baťa.

Barum-Tires-logo-4000x1000


Píše se rok 1888 a 12letý Tomáš už prakticky ovládá ševcovské řemeslo jako zkušený profesionál. Boty umí nejen vyrábět a opravovat, ale i obratně prodávat. Ve svých 14 letech proto odchází do Prostějova, kde začíná pracovat pro firmu Fäber vyrábějící ševcovské stroje. Když vidí, jak ulehčují a zrychlují ševcům práci, je fascinován. 

O pár let později už zakládá společně s bratrem Antonínem a sestrou Annou obuvnickou firmu Baťa. Ta se již brzy stane leadrem nejen ve výrobě obuvi tehdejších Čechoslováků, ale i premiantem ve výrobě přezutí pro jejich automobily. 


Bezpečně vždycky vpředu jdou – toť pneumatiky Baťa jsou

S rozmachem exportu obuvi do zahraničí najednou společnost Baťa ovládá víc než polovinu československého vývozu. Díky zavedení pásové výroby navíc roste produktivita práce o 75 %. Zboží ale musí do zahraničí přepravovat stovky firemních náklaďáků, které potřebují často měnit pneumatiky. Ty se k nám až do počátku 30. let 20. století dovážely ze zahraničí.

Baťa proto přichází s geniálním nápadem. Pneumatiky si bude vyrábět sám, čímž výrazně sníží přepravní náklady. V roce 1932 tak představuje Československu první tuzemské nákladní pneumatiky, a to pod slavnou značkou Baťa. Tímto mistrovským tahem ihned klesá cena pneumatik v Českovensku na necelou polovinu.

barum-780x585-barum-bezdata-img073 Baťa přichází s geniálním nápadem. Pneumatiky si bude vyrábět sám. Zdroj: Barum

Pro představu –  v roce 1931 jste si pneumatiku z dovozu v rozměru 32×6 koupili přibližně za 2 500 Kč. O 2 roky později jste stejný rozměr značky Baťa pořídili za 889 Kč.

Po výrobě nákladních pneumatik přišly brzy na řadu i ty pro osobní vozy. Pro zajímavost: ještě v roce 1932 dovezli zahraniční výrobci do ČSR 522 600 pneumatik. O 3 roky později už jen pouhých 41 148 kusů. Gumárenský průmysl zkrátka ovládl „Král obuvi“.

Mrkněte, jak vypadala reklama na pneumatiky Baťa v roce 1935.

<


(Ba)ťa, (Ru)bena (M)itas: tři značky v jedné

Největšího rozmachu svých pneumatik se už bohužel Tomáš Baťa nedožije. Dne 12. července 1932 totiž tragicky zahyne při letecké nehodě. Tu nepřežije ani jeho osobní pilot Jindřich Brouček.

Baťovy závody ale přebírá schopný nevlastní bratr Jan Antonín Baťa, kterému Tomáš celé obuvnické impérium přenechal ve své závěti. Za jeho šéfování zažívá firma nebývalý rozkvět a rozrůstá se do 33 států světa.

Baťovo podnikání nezastavila ani 2. světová válka. Paradoxně až po jejím konci v roce 1945 však přichází zásadní zvrat. Na území tehdejšího Československa se projeví silný vliv komunistů, což nakonec donutí Edvarda Beneše podepsat dekret o znárodnění. Podnik Baťa ve Zlíně tak přechází do vlastnictví státu. Jan Antonín Baťa proto obrací svou pozornost na podnikání v zahraničí.

Jako reakce na pokles výroby pneumatik v poválečném období vzniká společnost Barum sloučením 3 firem – Baťa, Rubena a Mitas.

barum_1_620V poválečném období vzniká společnost Barum sloučením 3 firem – Baťa, Rubena a Mitas. Zdroj: Barum


Odolné, výkonné a cenově dostupné

Nová značka Barum slaví úspěch nejen u běžných řidičů, ale i v mezinárodních závodech. Vozidla vybavená československými pneumatiky vyhrají až do roku 1960 několik světových motoristických soutěží. 

V roce 1966 buduje firma výrobní závod v Otrokovicích s cílem zvýšit produktivitu. A daří se. Pneumatiky Barum jsou nejen odolné a drží skvěle na silnici, ale pořídíte je i za rozumnou cenu. Ve Zlíně, na začátku 70. let, se také jede první závod Barum Czech Rally. Na tomto okruhu se dodnes pořádají rychlostní zkoušky a automobilové závody.

barum-780x585-128-1986-img067-data Ve Zlíně, na začátku 70. let, se také jede první závod Barum Czech Rally. Zdroj: Barum


Barum míři do Continentalu

Zatímco totalitní režim Komunistické strany v Československu začíná pozvolná ztrácet pevnou půdu pod nohama, v roce 1982 Barum slaví další úspěch s celokovovými pneumatikami pro náklaďáky. Výroba se dál rozšiřuje… na zásadní technologický posun si však společnost ještě chvíli počká.

barum-780x585-barum-bezdata-img077

Definitivní pád komunismu po Sametové revoluci v roce 1989 otevírá tuzemským podnikům dveře do okolních zemí. Barum tak začíná psát další kapitolu své historie. 

Díky fúzi s německým výrobcem pneumatik Continental jde rozvoj Barum rychle kupředu. Společnost z nového partnerství těží na poli výzkumu, technologií a vývoje. Pláště značky Barum pro osobní vozy, SUV a dodávky si brzy získávají zákazníky z celého světa. Vysoká kvalita s nízkou pořizovací cenou je zkrátka obrovský tahák. 


„Pětková“ série pro obrovskou škálu vozidel

Pláště značky Barum zná snad každý český řidič. Od roku 2002 společnost postupně představuje modely Bravuris, Brillantis, SnoVanis či velmi populární Polaris. 

Nejzásadnější novinkou je však celá řada obutí v „pětkové“ sérii v roce 2018. Letní pneumatiky Barum Bravuris 5 HM jsou dostupné od 14 do 21 palců, čímž pokryjí obrovskou škálu rozměrů, a ještě větší množství vozidel. Zimní model Barum Polaris 5 zase řidiči obují na vozy s průměrem kol od 13 až 19 palců. Oba dezény jsou navíc dostupné i ve verzích pro SUV a 4×4. 

V sérii produktů najdou řidiči nejen celoroční obutí Barum Quartaris 5, ale i dodávkové pneumatiky Barum Vanis 2. Velmi široký záběr použití tak dělá ze značky jednu z nejoblíbenějších v ČR.

Barum Bravuris 5 HM Letní pneumatiky Barum Bravuris 5 HM jsou dostupné od 14 do 21 palců.

Chci pneu Barum


Proč jezdit na pneumatikách Barum?

Důvodů je spousta. Patří mezi ně třeba vysoký kilometrový nájezd, nízká spotřeba paliva i záruka českých řidičů, kteří na pláštích Barum jezdí desítky let. Za skvělou cenu zkrátka dostanete lety prověřenou kvalitu. Populární značka však získala i dvě ocenění v oblasti ekologie a výrobního procesu.

Certifikát za kvalitu výrobního procesu

Vysoké výrobní standardy Barumky ocenila v roce 1994 společnost Lloyd’s Register Group. Certifikát Lloyd’s Register dle normy ISO 9001 Barum obdržela za kvalitu výrobního procesu pneumatik pro osobní a nákladní vozy. 

Ocenění za ochranu zdraví a životního zdraví

Environmentální přístup při vývoji speciální pryžové směsi vysloužil společnosti Barum ocenění za ochranu zdraví a životního prostředí. Pneumatiky se totiž pyšní vysokým kilometrovým nájezdem a nízkou spotřebou paliva.

Chci pneu Barum


 

Košík 0 Kč

Nákupní košík je prázdný.