Jak se nenechat napálit při nákupu ojetého auta | 2. DÍL seriálu o autoškolách

28.07.2022 , Lucie Tabarová

Nákup ojetiny je vždycky tak trochu sázka do loterie, ale pokud se na to dobře připravíte a zjistíte, na co se soustředit, máte dobré šance, že odhadnete, do kterého auta se vyplatí investovat, a od kterého dát raději ruce pryč. Nehledejte dokonalý kus bez jediné chybičky, ale auto s potenciálem.

V prvním článku našeho seriálu o autoškolách jsme řešili, jak udělat autoškolu napoprvé. Dnes se zaměříme na výběr prvního auta.

Auta v nabídce autobazaru


Zamyslete se, co přesně potřebujete a kolik na to máte

Když to neuděláte, snadno si pořídíte auto, které neodpovídá vašim potřebám, nebo vás nemile překvapí náklady navíc. Ujasněte si a napište, co potřebujete a kolik na to máte. Až pak se vydejte na průzkum trhu.


Rozhodujte se rozumem, nikoli srdcem

Při výběru auta nechejte emoce stranou. Sportovní kabrio vypadá sice drsně, ale pokud v něm potřebujete vozit dětskou sedačku a kočárek, nebude pro vás tím pravým. Zvažte, jak dlouhé trasy nejčastěji jezdíte (krátké, dlouhé), v jakém terénu se pohybujete (město, polňačky), kolik osob a nákladu potřebujete vozit (pracovní věci, velký pes, kočár). 

Odpovědi vás nasměrují ke správnému autu.

Combi kufr auta

Combíky možná nejsou tak elegantní jako sedany, nabízí však nepoměrně víc úložného prostoru.


Nechte si rezervu

I když natrefíte na opravdu zachovalý kousek, myslete na to, že cena u prodejce nebývá konečná. Pokud máte na auto 200 000 Kč, dívejte se na ojetiny v ceně 150 až 160 000 Kč.

  • Často je potřeba investovat do počátečního servisu, a to může i u auta v dobrém stavu znamenat až 20 000 Kč. 
  • Pokud auto nekoupíte se dvěma sadami pneumatik (zimní a letní), čeká vás nákup nové sady pneu. Řada řidičů si také pořizuje novou sadu kol, aby mohli přezouvat doma svépomocí. 
  • Připočítejte náklady na přepis auta, povinné ručení a ideálně i havarijní pojištění. 
  • Dokoupení povinné výbavy.
  • Náklady na prověření VIN kódu a na automechanika, který auto prověří.

Kde nakoupit?

Když už víte, co zhruba potřebujete, musíte se rozhodnout, kde to koupíte. V případě ojetiny máte máte tři možnosti: od majitele vozu, z bazaru nebo od autorizovaného prodejce, který prodává auta z druhé ruky jen od konkrétní značky a klade důraz na jejich dobrý technický stav.

 
  Název dezénu Celkové hodnocení
Autobazar

Velký výběr, právní servis.

Některé autobazary auta před koupí upravují (přetáčení tachometru), zamlčují skutečnosti.

Přímý majitel

Pravděpodobně uvidíte auto v reálném stavu (žádné přetočené tachometry) a jiné nekalosti.

Ze strany prodejce může být snaha prodat auto bez řádné kupní smlouvy. 

Autorizovaný prodejce Splňují přísné technické požadavky na stav a kvalitu ojetých vozů a nabízí potřebný právní servis.
 

Vyšší ceny.


Ojetinu by měl vybírat jen člověk, který autům rozumí

Hned na začátku kriticky zvažte, jak moc autům rozumíte a zda jste schopni sami posoudit technický stav vozu. Pokud usoudíte, že v tomhle tápete, nebo zkrátka chcete mít jistotu, vyplatí se vám (časově i finančně) přizvat k posouzení auta odborníka – automechanika. Vyjde vás to přibližně na 1 500 až 3 000 Kč.

automechanik

Přizvat si vlastního mechanika na prohlídku auta můžeme jen doporučit.


Ověřte si historii vozu – VIN vám prozradí víc než prodejce

Každé auto je opatřeno jedinečným 17místným kódem VIN (Vehicle Identification Number). Najdete ho na karoserii a v dokladech vozu (velký techničák) a každý slušný prodejce by vám měl VIN v případě zájmu poskytnout. Pomocí něj totiž zjistíte informace z STK, nehody, předchozí majitele a kolik má vůz najeto. Oblíbenou báchorku o tom, že předchozí majitel byl důchodce, který s autem jezdil jen o nedělích, vám pak jen tak někdo nenakuká.

VIN kód auta


5 bodů, na co se zaměřit při prohlídce vozu

Každou prohlídku vozu začněte zvenčí a buďte důkladní. Pořiďte si k tomu měřič tloušťky laku a hloubkoměr na pneumatiky.

   1) Lak

Zkontrolujte si stav laku, zda mají všechny díly stejnou barvu. Pokud ne, může to znamenat, že byl daný díl měněný. Za pár stovek si pořiďte také měřič tloušťky laku a zkontrolujte si, jestli jsou hodnoty všude stejné. Tlustší vrstva = přestříkání = nehoda.

   2) Koroze

Zrezlé auto neznačí nic dobrého. Prohlédněte si podvozek, okolí výfuku a okraje dveří. Pokud vůz doslova kvete, vyberte si jiný vůz.

   3) Pneumatiky

Věnujte se také pneumatikám. Zjistíte nejen to, v jakém jsou stavu samotné gumy, ale můžete odhalit i skrytý problém s geometrií vozu, nápravami a tlumiči. 
 
Podívejte se, zda je pryž pneumatik v pořádku bez prasklin a boulí. Pak se zaměřte na hloubku vzorku: letní pneu (min. 1,6 mm, max. 8 mm), zimní pneu (min. 4 mm, max. 8 mm). K tomu účelu si pořiďte měřič hloubky dezénu (využijete ho i při běžné údržbě auta) a měřte vždy ve více místech. Zpozorněte při nerovnoměrném sjetí pneumatik.
 
Pokud je auto v top stavu, ale pneumatiky jsou na odpis, nevadí, berte to jako příležitost. Peníze, které byste u jiného kousku investovali do oprav, tady dáte do nové sady (nebo dvou sezonních sad) pneumatik. Když víte, jak na to, seženete kvalitní pneu za skvělou cenu, se kterou ušetříte nemalé částky za palivo.

   4) Detaily 

Někdy i drobnost prozradí hodně. Sledujte závity a typ šroubků, lakování a porovnávejte levou a pravou stranu. Odlišnosti vám napoví, že v dané oblasti byl nějaký problém.

poškozené kolo auta

Kupované auto si opravdu dobře prohlédněte. Jak se říká, čert se skrývá v detailu.

   5) Opotřebení interiéru

Sledujte opotřebení volantu, řadicí páky, ale i čalounění na sedadle řidiče. Stav porovnejte s tím, kolik má auto najeto. Sledujte taky známky výměny airbagů. To značí vážnou nehodu v minulosti.


Bez zkušební jízdy nikdy auto nekupujte 

  • Po nastartování sledujte rozsvícení všech kontrolek. Pokud by nějaká ani neblikla, je buď poškozená, nebo v horším případě vypnutá, protože signalizovala nějakou závadu. Stejnou pozornost věnujte také kontrolce, která zůstane svítit.
  • Vyzkoušejte světla, stěrače, topení, klimatizaci, vyhřívání sedadel, parkovací senzory a vůbec všechny funkce, které auto nabízí.
  • Moderní vůz se složitějším ovládáním, nechejte vždy zkontrolovat u mechanika s diagnostikou. Ten odhalí na první pohled neodhalitelné závady a ušetří vám hromady peněz a starostí.
  • Poslouchejte motor. Neměli byste slyšet žádné anomální zvuky, klepání ani vibrace. Jen pravidelné předení motoru.
  • Při jízdě nesmí auto samovolně zatáčet do stran.
  • Zkuste motor vytočit do vyšších otáček a sledujte, jak se bude chovat.

Nákupem to nekončí, ale začíná

Aby vám auto dobře sloužilo, musíte se o něj náležitě starat. Kontrolovat hloubku vzorku a tlak v pneumatikách, seřizovat geometrii, doplňovat kapaliny, měnit oleje. Není to nic složitého, stačí se naučit pár základů.


Nenašli jste v článku, co hledáte?

Mrkněte na další díly našeho seriálu o autoškolách.

Košík 0 Kč

Nákupní košík je prázdný.