Jak se starat o první auto | 4. DÍL seriálu o autoškolách

09.08.2022 , Lucie Tabarová

S nákupem nového auta se pojí základní péče a servis. Každý řidič a majitel auta by měl umět doplnit chladicí kapalinu, zkontrolovat tlak v pneumatikách, vědět kdy a s čím vyrazit do autoservisu a taky poznat, co autu (ne)svědčí. Pokud patříte mezi novopečené majitele auta, je tento článek určen právě vám.

Jak často jezdit s ojetinou do autoservisu

S ojetinou vyrážejte do servisu každých 10 až 15 000 kilometrů. Vyplatí se to. Často stačí vyměnit několik drobností za pár stovek a jede se dál. Pokud k tomu nedojde, zaděláváte si na závažnější a dražší problémy, nemluvě o bezpečnosti. 


Udělejte si pořádek v tom, co auto pravidelně potřebuje

V každém autě se nachází několik druhů kapalin (olej, brzdová a chladicí kapalina), které je potřeba pravidelně měnit a občas i doplnit. Kromě byste měli u auta s železnou pravidelností kontrolovat baterii, měnit filtry a brzdové součástky. 

Díky podrobným návodům na YouTube se do mnoha věcí můžete pustit sami, ale pokud nepatříte mezi technické typy a v autech se moc nevyznáte, raději to nedělejte.

  1) Brzdové destičky a brzdová kapalina

Brzdy jsou tím nejdůležitějším, co musíte v autě udržovat. Postupně se však opotřebovávají a potřebují výměnu. Brzdové destičky a kotouče měňte po 2 letech a vždy, když budou obroušené. Nezapomínejte ani na brzdové hadičky.

Aby vše šlapalo, jak má, nezapomínejte ani na výměnu brzdové kapaliny, která zjednodušeně řečeno přenáší váš povel (sešlápnutí brzdového pedálu) přes posilovač k samotným brzdám. A jako všechno i brzdová kapalina stárne, klesá její výkon (navazuje na sebe vzdušnou vlhkost a tím se snižuje její bod varu = degraduje) a zhruba po 2 letech potřebuje vyměnit.

Čištění brzd auta.

Znečištěné brzdy necháváte napospas korozi, což může do budoucna znamenat nákladné opravy. 

2) Chladicí kapalina

Motor se během jízdy postupně zahřívá, aby se nepřehřál a nepoškodil, potřebuje chlazení, které zajišťuje chladicí soustava s chladicí kapalinou. Každé auto potřebuje k provozu jinou, jakou potřebuje to vaše, zjistíte v manuálu vozu nebo na nádržce.

Chladicí kapalina se ředí v poměru 50:50 s destilovanou vodou. Běžně se dolévá 1 až 2 dl ročně, protože systém dokonale netěsní. Pokud ji musíte dolévat častěji, navštivte autoservis. Jednou za 2 roky byste ji měli úplně vyměnit.

  3) Filtry

Všechny vstupy do motoru jsou vybaveny filtry: palivový, olejový a vzduchový. Zabraňují pronikání nečistot do systému. 

  • Palivový filtr zachytí nečistoty z benzínu či nafty. Měl by se v případě benzínového motoru měnit zhruba po 150 000 km nebo jednou za 5 let a u dieselu po 60 000 kilometrech nebo jednou za 2 roky. Ucpaný palivový filtr poznáte podle nepravidelného chodu motoru, špatného tahu auta do kopce a celkově slabého výkonu.
  • Vzduchový filtr zachytává nečistoty ze vzduchu, který jde do motoru, a musí být v dobré kondici. Jinak si motor natáhne vzduch škvírou mezi hadicemi i s nečistotami, což může poškodit turbo – jeho oprava není zrovna levnou záležitostí. Vzduchový filtr proto měňte jednou ročně.
  • Olejový filtr vyměňujte spolu s olejem.
  • V autě najdete ještě kabinový filtr, který zajišťuje čistý vzduch uvnitř auta a mění se jednou do roka.

  4) Motorový olej 

Nejdůležitější kapalinou v motoru je olej, který vše promazává a zároveň se postupně spotřebovává. Bez něj by se motor zadrhnul. Kontrolujte ho proto jednou za 14 dní a po každé delší cestě. Hladina oleje musí být mezi ryskami na měrce, ideálně v horní polovině. 

Olej musíte jednou za 15 tisíc kilometrů nebo každých 12 až 18 měsíců (záleží, co nastane dřív) kompletně vyměnit. Pokud si na to troufáte, můžete to zkusit sami, ale počítejte s tím, že je to poměrně špinavá záležitost. 

  5) Autobaterie

Kontrolu napětí autobaterie provádějte před každou zimou. S klesající teplotou zpomalují chemické reakce potřebné ke vzniku elektrického proudu v baterii = výkon baterie klesá. Což v praxi znamená, že když mrzne, nenastartujete. Stav baterie vám ověří v autoservisu nebo to můžete zkusit sami pomocí multimetru či digitálního voltmetru do autozapalovače.

adobestock_466345328_optimized

Problémy s autobaterií většinou řeší majitelé aut starších než 15 let. Menší opravitelné komplikace však mohou nastat i dříve. 


Jak kontrolovat pneumatiky

Pneumatiky jsou tím jediným, co spojuje váš vůz se silnicí a co zajišťuje odezvu na řízení. V praxi to jsou jen 4 plošky o velikosti dlaně – proto by měly být ve vynikající kondici. 

  1) Vizuální kontrola

Pneumatiky kontrolujte vizuálně při každém tankování. Hledejte vypoukliny, prasklinky v pryži a předměty zapíchlé v běhounu. Pokud něco z toho objevíte, je pravděpodobně čas na novou sadu. 

  2) Tlak v pneumatikách

Hodnoty tlaku v pneu určuje výrobce auta a najdete je na karoserii (dveře u řidiče, víčko od nádrže, sluneční clona) nebo v manuálu vozu. Kontrolujte je co 14 dní a před každou delší cestou, a to pomocí kompresoru na benzínce, ručního tlakoměru. U novějších aut vidíte hodnoty tlaku TPMS (Tyre Pressure Monitoring System) na displeji palubní desky. 

S tlakem v pneumatikách se naučte pracovat. Když povezete víc lidí nebo větší náklad, přifoukněte je. Pneumatikám nesvědčí příliš nízký ani příliš vysoký tlak v pneu

  3) Hloubka vzorku

Minimální hloubka vzorku je 1,6 mm u letních a 4 mm u zimních pneumatik, pokud budete mít nižší hodnoty koledujete si o pokutu a také hazardujete se svou bezpečností. Sjeté pneu nemají výrobcem deklarované kvality. Hloubku vzorku měřte pomocí hloubkoměru v podélné drážce, a to hned na několika místech. 

Pokud se už blížíte k hraničním hodnotám, mrkněte na návod, jak správně vybrat pneumatiky. A rovnou si také přečtěte si, co s těmi starými. Obecně se vyplatí sledovat výsledky nezávislých testů pneumatik.

K cenově dostupnému obutí patří dezény od značky Kormoran nebo Barum. Vynikajícím poměrem ceny a kvality se pyšní Hankook a Kleber a k prémiovým držákům patří ikonický Michelin a Continental.

Měření hloubky vzorku pneumatiky.

Neměřte hloubku jen na jednom místě. Hloubka v jednotlivých drážkách se může lišit i o více než 1 milimetr.


Péče o interiér a exteriér není zbytečný luxus

Není nad to usednout do čistého a voňavého auta. Mít hezky nablýskané auto není zbytečný luxus ani rozmařilost. Je to ryze praktické. Hrubé nečistoty, které jsou na autě delší dobu, vedou k poškození laku a rychlejší korozi. Pokud vůz pravidelně umyjete a lak ještě přeleštíte vhodnou autokosmetikou, nebudou se na něm tolik usazovat nečistoty a vydrží déle jako nové.

Udržovaný interiér auta vám nejen zpříjemní cestu, ale bude to vypadat dobře, když někoho povezete nebo se rozhodnete auto prodat. Jen si vzpomeňte, na co jste se soustředili, při nákupu svého prvního auta (stav sedačky řidiče, řadicí páky, volantu…).

Mytí auta

Čistě umyté auto není žádná marnivost. Dobrá péče o lak se vám vrátí, pokud budete jednou auto prodávat.


Jak šetrně jezdit a pečovat o auto, aby dlouho vydrželo

Velký vliv na stav a kondici auta mají vaše řidičské návyky. Pokud jsou špatné, auto odrovnáte rychleji a utratíte víc peněz za servis. 

  • Po nastartování dejte motoru chvilku na rozehřátí. Nevytáčejte ho víc než na 2 500 otáček.
  • Stejně plynule by měl motor vychladnout. Po dlouhé jízdě po dálnici, kde auto podávalo velký výkon, mu dejte čas na postupné vychladnutí = pár minut pomalé jízdy nebo nechejte motor 3 až 4 minutky běžet, než jej vypnete.
  • Nestůjte na spojce, když nemusíte. V autoškole to sice byla železná jistota, ale u vlastního auta to nedělejte. 
  • Jezděte plynule. Jízdu ve stylu brzda plyn přenechejte závodníkům.
  • Tankujte kvalitní palivo. Nenechte se nalákat podezřele nízkými cenami.
  • Pokud můžete, schovávejte auto do garáže nebo krytého stání. 

Víc užitečných tipů, jak jezdit šetrně, najdete v našem dalším článku 10 chyb, kterými ničíte své auto.


Nenašli jste v článku, co hledáte?

Mrkněte na předchozí díly našeho seriálu o autoškolách.

Košík 0 Kč

Nákupní košík je prázdný.