Sníh, led, mokrý i suchý asfalt! Které pneumatiky v rozměru 225/45 R17 jsou nejlepší pro nepředvídatelné zimní podmínky? A vsadíte raději na vysoký kilometrový nájezd, anebo zvítězí jízdní vlastnosti? Mrkněte na výsledky letošního ADACu.
V zastoupení všech cenových tříd tentokrát uvidíte 16 modelů zimních pneu v rozměru 225/45 R17, které jsou určené pro kompaktní třídu vozidel. Inženýři ADACu Martin Brand a Andreas Müller si pro test vybrali vůz VW Golf. Zdroj: ADAC.de
Bez kompromisů ani ránu! Vsadíte na požitek z jízdy, anebo zvítězí úspora?
Najít pláště bez kompromisů (jak s oblibou uslyšíte v každé reklamě) není v dnešní době reálné – ať vám povídají cokoliv. Některé modely vykazují nedostatky na suché silnici, jiné zase na mokru či zasněžených cestách v horských oblastech. Když ale přijde na péči o životní prostředí – tak se dneska říká vysokému kilometrovému nájezdu (i množství uvolněných částic při oděru) a nízké spotřebě paliva –, jsou pneumatiky s nedostatky rázem za hrdiny ekologie.
Pak tu máme zase celou řadu pneumatik, které na planetu z vysoka kašlou, ale za volantem si díky nim budete připadat jako závodník (nebo závodnice) Formule 1. Je to zkrátka na řidičích, aby si zhodnotili své jízdní i morální preference a vybrali to správné obutí.
Například na suchu a mokru bohužel vykazují slabiny Nokian WR Snowproof a Sava Eskimo HP2, které ale nejsou vůbec špatné z ekologického hlediska. Šampionem na mokru jsou zase pneumatiky značky Bridgestone Blizzak LM-005, ale na sněhu je do kapsy hravě strčí modely nižší třídy Yokohama BlueEarth-Winter V906, Apollo Aspire XP Winter a Semperit Speed Grip 5. Bridgestone navíc nabízí odhadem nájezd jen 36 100 kilometrů. Pro srovnání – nejlepší pneu v tomto ohledu je Kumho Wintercraft s 64 000 kilometry. Poté následuje Michelin ALPIN 6 s 61 000 kilometry.
Možností je mnoho. Proto mrkněte na podrobné výsledky testu a vybírejte moudře – přece jen jde o vaše bezpečí. A teď už i o tu naší planetku.
V letošním testu najdete i odhad kilometrového nájezdu. Toto hodnotící kritérium jste mohli vidět i v dalším testu zimních pneumatik 205/60 R16 – ADAC 2023. Ten se pohybuje průměrně okolo 41 000 kilometrů. Na modelu střední třídy Kumho Wintercraft však podle inženýrů ujdete až 64 000 kilometrů, na Michelin ALPIN 6 pak 61 000. Zdroj: ADAC.de
1. místo
Continental WinterContact TS 870
Vítězem testu se stala německá pneu Continental WinterContact TS 870. Ta nabízí nejen špičkové vlastnosti ve všech zimních podmínkách, ale dlouhou životnost a nízkou spotřebu paliva. Získáte tak bezpečné obutí, které navíc bere ohledy na budoucnost naší planety.
✔ Velmi krátká brzdná dráha
✔ Skvělá ovladatelnost ve všech podmínkách
✔ Výborná trakce na sněhu
✘ Bez slabin
2. místo
Michelin ALPIN 6
Krátká brzdná dráha. Extrémně dlouhá životnost 61 000 kilometrů. A stejné jízdní vlastnosti i při minimální hloubce dezénu 4 mm. Za takové jízdní vlastnosti se zkrátka vyplatí připlatit. Přičtěte k tomu nízkou spotřebu paliva a není nad čím přemýšlet – Michelin ALPIN 6 zajistí nejen vaše bezpečí, ale i lepší budoucnost pro naši planetu.
✔ Velmi dobrý záběr na sněhu
✔ Odhadovaný nájezd 61 000 kilometrů
✔ Skvělá brzdná dráha na suchu i mokru
✘ Průměrná ovladatelnost na mokru
3. místo
Goodyear UltraGrip Performance +
Na 3. příčce najdete americkou pneumatiku Goodyear UltraGrip Performance +, která nabízí velmi vyvážené vlastnosti ve všech podmínkách. Na Michelin a Continental však výsledky bohužel tentokrát nestačily. Rozhodně ale nepochybujeme, že se najdou rozměry, ve kterých by to Goodyear výše zmíněné konkurenci hravě nandal.
✔ Velmi vysoké hodnocení na sněhu i ledovce
✔ Výborná ochrana proti aquaplaningu
✔ Skvělá ovladatelnost ve všech podmínkách
✘ Delší brzdná dráha na mokru
Zajímavosti testu
- Jednou z nejlevnějších pneumatik testu je polský Kormoran SNOW, na kterém navíc odhadem najedete 57 900 kilometrů. Pozor si ale dejte na mokrém povrchu, kde potřebuje oproti konkurenci delší dráhu na zastavení.
- Pneumatiky Sava Eskimo HP2 nabízí neuvěřitelný nájezd 50 800 kilometrů. Kvůli slabším jízdním vlastnostem je však najdete až na 14. příčce.
- Forma testování tentokrát nesedly prémiové pneumatice Bridgestone Blizzak LM-005, která přitom v jiných rozměrech vyhrává testy jako na běžícím páse. Navzdory výborné brzdné dráze na mokru totiž v trakci na sněhu i kilometrovém nájezdu (36 100 km) zaostávala za konkurencí.
Pořadí a hodnocení testovaných pneu
Umístění | Název dezénu | Celkové hodnocení | Bezpečnost jízdy | Ekologická rovnováha |
---|---|---|---|---|
1. | Continental WinterContact TS 870 | 2,0 | 2,0 | 2,0 |
2. | Michelin ALPIN 6 | 2,2 | 2,3 | 1,8 |
3. | Goodyear UltraGrip Performance + | 2,2 | 2,3 | 2,1 |
4. | Dunlop Winter Sport 5 | 2,4 | 2,6 | 1,8 |
5. | Vredestein Wintrac Pro | 2,6 | 2,7 | 2,3 |
6. | Semperit Speed-Grip 5 | 2,6 | 2,8 | 2,1 |
7. | Hankook Winter i*cept RS3 W462 | 2,6 | 2,7 | 2,4 |
8. | Giti GitiWinter W2 | 2,7 | 2,6 | 2,9 |
9. | Kumho WinterCraft WP52 | 2,7 | 2,7 | 2,8 |
10. | Apollo ASPIRE XP WINTER | 2,8 | 2,9 | 2,6 |
11. | Nokian WR Snowproof | 3,0 | 3,2 | 2,4 |
12. | Pirelli Cinturato Winter 2 | 3,0 | 3,3 | 2,2 |
13. | Yokohama BluEarth winter V906 | 3,0 | 3,0 | 2,9 |
14. | Sava Eskimo HP2 | 3,0 | 3,4 | 2,2 |
15. | Bridgestone Blizzak LM-005 | 3,2 | 3,2 | 3,1 |
16. | Kormoran SNOW | 5,4 | 5,4 | 2,0 |
velmi dobře 0,6 - 1,5, chvalitebný 1,6 - 2,5, dobrý 2,6 - 3,5 dostatečný, 3,6 - 4,5, nedostatečný 4,6 - 5,5
Zdroj: ADAC.de