Testy pneumatiky od německého magazínu AutoBild patří tradičně mezi ty nejdetailnější a jinak tomu není ani tentokrát. Kromě klasických disciplín jako je brzdění na suchu a mokru, redaktoři zjišťovali i reálnou spotřebu paliva a kilometrový nájezd. Úplnou novinkou pak je měření emisí – tedy kolik nebezpečných částic se z pneumatiky uvolnilo.
Nový test magazínu AutoBild se zaměřil na rozšířený rozměr 195/65 R15, který obouvá například Škoda Octavia i Fabia, Ford Focus a VW Golf a Polo.
Test celoročních pneu v rozměru 195/55 R16 na novém Volkswagen Polo. Zdroj: AutoBild.de
Metodika testování
Jak už to u AutoBildu bývá, pochopit do detailu metodiku testování dá trochu práce. Komplikovanost je však daní za kvalitu, kterou test bezesporu přináší.
Každá z pneumatik musela nejdříve podstoupit test brzdné dráhy – pokud byl součet brzdné dráhy na suchu a mokru vyšší než 99 metrů, redaktoři se s ní dále nezabývali. Z 25 pneu prošlo tímto úvodním testem jen 15 značek, kterým se redaktoři věnovali podrobněji.
S 15 nejlepšími pneumatikami se následně vydali přes celý svět až do Jižních Alp na Novém Zélandu. Zde totiž mohli nejlépe otestovat zimní podmínky díky závějím sněhu a teplotě -5 °C. Letní vlastnosti zase otestovali na polygonu ATP v Papenburgu a na rakouském Wachauringu.
Kritéria, podle kterých redaktoři pneumatiky hodnotili, byla:
- Brzdná dráha na mokru, suchu a sněhu,
- ovladatelnost na mokru, suchu a sněhu,
- ochrana proti aquaplaningu a záběr na sněhu,
- hlučnost, valivý odpor, emisí a pořizovací cena.
1. místo
Goodyear Vector 4Seasons Gen-3
Důvodem, proč redaktoři magazínu Autobild označili Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 za nejlepší celoročku současnosti, je především její všestrannost.
Nabídla velmi konzistentní výsledky na mokru, suchu i sněhu – krátkou brzdnou dráhu, skvělou ovladatelnost, výborný záběr i bezchybnou ochranu proti aquaplaningu.
✔ Vyvážené vlastnosti za všech povětrnostních podmínek
✔ Perfektní kontrola a ovladatelnost na mokru i suchu
✔ Velmi vysoký kilometrový nájezd
✘ Vyšší valivý odpor
2. místo
Vredestein Quatrac
Celoroční pneumatika Vredestein Quatrac měla velmi krátkou brzdnou dráhu na mokru, suchu i sněhu. Redaktoři rovněž chválili skvělou ovladatelnost – z hlediska jízdních vlastností jí téměř není co vytknout. Jedinou výjimkou je rychlejší oděr, kde ve srovnání s konkurenčními modely zaostává.
Pro řidiče s vyšším kilometrovým nájezdem proto lze doporučit spíše dezén značky Kleber, který pořídíte za stejnou cenu.
✔ Krátká brzdná dráha na mokru, suchu i sněhu.
✔ Výborná ovladatelnost
✔ Nízká valivý odpor
✘ Slabší kilometrový nájezd
3. místo
Hankook Kinergy 4S2
Nejsilnější stránkou celoroček Hankook byla jízda na sněhu, což bývá pro celoroční pneumatiky častý kámen úrazu. Stejně tak si vedly skvěle z hlediska brzdné dráhy na mokru i suchu. Redaktoři chválili i velmi příjemnou a pohodlnou jízdu.
Jediné, co pneumatiky Hankook drželo zpátky byl průměrný kilometrový nájezd a slabší valivý odpor. I přes tyto drobné nedostatky však můžeme dezén rozhodně doporučit.
✔ Výborné chování na sněhu
✔ Krátká brzdná dráha na mokru i suchu
✔ Skvělý jízdní komfort
✘ Průměrný kilometrový nájezd a valivý odpor
4. místo
Kleber Quadraxer 3
Výborný výsledek předvedla v testu i celoročka výrobce střední třídy Kleber. Díky všestrannosti a skvělému záběru na sněhu budete celoročky s lepším poměrem ceny a kvality hledat jen těžko.
Navzdory skvělé ochraně proti aquaplaningu však pneumatice zhoršila celkové skóre slabší ovladatelnost na mokru.
✔ Excelentní záběr na sněhu
✔ Skvělá ochrana proti aquaplaningu
✔ Nízká pořizovací cena
✘ Mírná nedotáčivost na mokru
Zajímavosti testu
-
Oblíbená Michelin CrossClimate 2 se tentokrát umístila až v polovině žebříčku, zejména kvůli slabšímu chování na mokru a překvapivě i nižšímu kilometrovému nájezdu. Má však na svém kontě řadu prvenství! Mezi ně patří nejkratší brzdná dráha na suchu, nejlepší záběr na sněhu a nejnižší množství emisí!
-
Všechny testované celoroční pneumatiky měly o polovinu kratší brzdnou dráhu na sněhu než referenční letní pneumatika. Referenční zimní pneumatika měla lepší výsledek jen o několik metrů.
-
Bridgestone Weather Control A005 EVO skončila až na posledním místě, ze všech testovaných pneu však měla nejkratší brzdnou dráhu na mokru. A jako jediná ze všech celoroček se dokázala v tomto směru přiblížit i referenční letní pneumatice.
-
Celoročky Dunlop Sport All Season potvrdily v testu svůj sportovní charakter. V ovladatelnosti na suchém asfaltu získaly zdaleka nejlepší hodnocení z celého testu.
Pořadí 15 testovaných modelů
Pořadí v testu | Název | Sníh | Mokro | Sucho | Cena | Hlučnost | Shrnutí |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 | 1- | 1- | 2 | 2+ | 70 dB | 1,3 |
2. | Vredestein Quatrac | 2+ | 2+ | 2 | 2- | 70 dB | 1,4 |
3. | Hankook Kinergy 4S2 H750 | 1- | 2 | 2+ | 3+ | 72 db | 2,1 |
4. | Kleber Quadraxer 3 | 2+ | 2 | 2+ | 2- | 69 dB | 2,2 |
5. | Kumho Solus 4S HA32+ | 2+ | 2- | 2- | 2+ | 72 dB | 2,4 |
6. | Nokian Seasonproof | 1- | 2- | 2- | 2- | 69 dB | 2,5 |
7. | Dunlop Sport All Season | 2- | 2+ | 2 | 2- | 71 dB | 2,6 |
8. | Falken EuroAll Season AS 210 | 2 | 2- | 2- | 2+ | 70 dB | 2,7 |
9. | Michelin CrossClimate 2 | 1- | 2- | 2+ | 3 | 69 dB | 3,2 |
10. | Nexen N’blue 4Season | 2+ | 3+ | 3+ | 1 | 70 dB | 3,2 |
11. | Firestone Multiseason 2 | 2 | 2 | 3+ | 2+ | 71 dB | 3,3 |
12. | Toyo Celsius AS2 | 2 | 3+ | 2- | 1 | 71 dB | 3,3 |
13. | Continental AllSeason Contact | 1- | 2 | 3+ | 3 | 72 dB | 3,5 |
14. | Maxxis Premitra All Season | 3+ | 2- | 2- | 3 | 70 dB | 4,0 |
15. | Bridgestone Weather Control A005 EVO | 3 | 2+ | 2 | 2- | 71 dB | 4,3 |