Zimní přezutí: je lepší úzká nebo široká pneumatika?

30.11.2017

Mezi řidiči často převládá názor, že v zimě je vhodnější používat užší pneumatiky. Vzhledem k tomu, že každý vůz je kompatibilní hned s několika velikostmi plášťů, není taková změna nijak problematická. Jsou však užší rozměry v zimě opravdu lepší varianta?

Podle testu renomovaného německého časopisu AutoBild tomu tak není. Technici magazínu testovali úspěšný zimní dezén Dunlop Winter Sport 5 ve čtyřech různých rozměrech 225/40 R18, 225/45 R17, 205/55 R16 a 195/65 R15. A výsledek? Pro odborníky ne až tak překvapivý, pro laickou veřejnost o to zajímavější.

Široké pneumatiky porazily ty úzké ve všech kategoriích

. uzke_siroke_pneumatiky
  1. Na sněhu dominovaly široké gumy

Teoreticky by měla být zasněžená vozovka nejvýraznější předností užších pneumatik. Výsledky testu však vypadaly poněkud jinak. Všechny rozměry - od nejužšího po nejširší získaly plné bodové ohodnocení v oblasti trakce. V ostatních parametrech už však úzké pneumatiky začínaly výrazně ztrácet. V kategoriích záběr, brždění a ovladatelnost nejlépe prosadil své přednosti širší rozměr 225/45 R17.
  1. Úzké pneumatiky prohrály na mokré vozovce

I na mokré vozovce se lépe dařilo široký gumám. Nejlepšího hodnocení dosáhl nejširší dezén, a to především v disciplínách ovladatelnosti a brždění. Co se týče aquaplaningu, nejlépe se osvědčil nejužší model 195/65 R15, což však tvořilo pouze deset procent výsledného hodnocení.

  1. Širší obutí nemělo na suchém asfaltu konkurenci

Oba širší dezény 225/40 R18 a 225/45 R17 jednoznačně zvítězily v kategoriích ovladatelnosti a brždění. Užší pneumatiky si oproti nim vedly lépe pouze v oblastech valivého odporu a komfortu. Ty však mají na bezpečný provoz mnohem menší vliv.

Dunlop Winter sport 5

Shrnutí testu: nejširší dezén jednoznačně zvítězil

Nejlepší bodové ohodnocení v testu získal nejširší rozměr 225/40 R18. Dominoval na všech testovaných površích, a to především v oblasti ovladatelnosti a brždění. Odborníci v testu ukázali, že široké zimní pneumatiky si dokáží mnohem lépe poradit s jakýkoli typem podkladu a jsou na zimu vhodnější.

Úzké pneumatiky však své klady mají

Navzdory výsledkům, které test přinesl, však mají i úzké pneumatiky v zimním období své místo. Odpověď na otázku, jaká šířka dezénu je v zimním období nejlepší, je totiž poněkud složitější. V testu se totiž například neobjevuje to, jak si široké pneumatiky vedou na sněhové břečce. V tomto případě by si měly lépe poradit užší pneumatiky, rozježděný sníh se na ně totiž méně lepí. Úzké pneumatiky si rovněž lépe poradí s jízdou po horách a nabízí lepší záběr v hustých závějích. Je už ale na každém řidiči, aby si sám zvážil, jak často se s těmito podmínkami setká.

Výhody širokých pneumatik

  • Vhodnější do měst
  • Lepší výkon na suchém povrchu
  • Větší kontaktní plocha zajišťuje lepší brzdný výkonsnadnější ovladatelnost
  • Větší stabilita v zatáčkách

Výhody úzkých pneumatik

  • Lépe si poradí se sněhovou břečkouaquaplaningem
  • Menší spotřeba paliva
  • Lepší při jízdě do kopce a v hustších závějích
  • Komfortnější jízda
TOP 3 nejprodávanější dezény v rozměru 225/40 R18

Continental WinterContact TS 850P

Matador MP92 Sibir Snow

Michelin PILOT ALPIN PA4

TOP 3 nejprodávanější dezény v rozměru 225/45 R17

Continental WinterContact TS 860

Dunlop Winter Sport 5

Barum Polaris 3

TOP 3 nejprodávanější dezény v rozměru 205/55 R16

Barum Polaris 3

Continental WinterContact TS 860

Nokian WR D4

TOP 3 nejprodávanější dezény v rozměru 195/65 R15

Barum Polaris 3

Continental WinterContact TS 860

Kleber KRISALP HP3

Připojené obrázky

Košík 0 Kč

Nákupní košík je prázdný.