Mezi řidiči často převládá názor, že v zimě je vhodnější používat užší pneumatiky. Vzhledem k tomu, že každý vůz je kompatibilní hned s několika velikostmi plášťů, není taková změna nijak problematická. Jsou však užší rozměry v zimě opravdu lepší varianta?
Podle testu renomovaného německého časopisu AutoBild tomu tak není. Technici magazínu testovali úspěšný zimní dezén Dunlop Winter Sport 5 ve čtyřech různých rozměrech 225/40 R18, 225/45 R17, 205/55 R16 a 195/65 R15. A výsledek? Pro odborníky ne až tak překvapivý, pro laickou veřejnost o to zajímavější.
Široké pneumatiky porazily ty úzké ve všech kategoriích |
.
-
Na sněhu dominovaly široké gumy
Teoreticky by měla být zasněžená vozovka nejvýraznější předností užších pneumatik. Výsledky testu však vypadaly poněkud jinak. Všechny rozměry - od nejužšího po nejširší získaly plné bodové ohodnocení v oblasti trakce. V ostatních parametrech už však úzké pneumatiky začínaly výrazně ztrácet. V kategoriích záběr, brždění a ovladatelnost nejlépe prosadil své přednosti širší rozměr 225/45 R17.
-
Úzké pneumatiky prohrály na mokré vozovce
I na mokré vozovce se lépe dařilo široký gumám. Nejlepšího hodnocení dosáhl nejširší dezén, a to především v disciplínách ovladatelnosti a brždění. Co se týče aquaplaningu, nejlépe se osvědčil nejužší model 195/65 R15, což však tvořilo pouze deset procent výsledného hodnocení.
-
Širší obutí nemělo na suchém asfaltu konkurenci
Oba širší dezény 225/40 R18 a 225/45 R17 jednoznačně zvítězily v kategoriích ovladatelnosti a brždění. Užší pneumatiky si oproti nim vedly lépe pouze v oblastech valivého odporu a komfortu. Ty však mají na bezpečný provoz mnohem menší vliv.
Shrnutí testu: nejširší dezén jednoznačně zvítězil
Nejlepší bodové ohodnocení v testu získal nejširší rozměr 225/40 R18. Dominoval na všech testovaných površích, a to především v oblasti ovladatelnosti a brždění. Odborníci v testu ukázali, že široké zimní pneumatiky si dokáží mnohem lépe poradit s jakýkoli typem podkladu a jsou na zimu vhodnější.
Úzké pneumatiky však své klady mají
Navzdory výsledkům, které test přinesl, však mají i úzké pneumatiky v zimním období své místo. Odpověď na otázku, jaká šířka dezénu je v zimním období nejlepší, je totiž poněkud složitější. V testu se totiž například neobjevuje to, jak si široké pneumatiky vedou na sněhové břečce. V tomto případě by si měly lépe poradit užší pneumatiky, rozježděný sníh se na ně totiž méně lepí. Úzké pneumatiky si rovněž lépe poradí s jízdou po horách a nabízí lepší záběr v hustých závějích. Je už ale na každém řidiči, aby si sám zvážil, jak často se s těmito podmínkami setká.
Výhody širokých pneumatik
- Vhodnější do měst
- Lepší výkon na suchém povrchu
- Větší kontaktní plocha zajišťuje lepší brzdný výkon a snadnější ovladatelnost
- Větší stabilita v zatáčkách
Výhody úzkých pneumatik
- Lépe si poradí se sněhovou břečkou a aquaplaningem
- Menší spotřeba paliva
- Lepší při jízdě do kopce a v hustších závějích
- Komfortnější jízda
TOP 3 nejprodávanější dezény v rozměru 225/40 R18
✔ Continental WinterContact TS 850P
TOP 3 nejprodávanější dezény v rozměru 225/45 R17
✔ Continental WinterContact TS 860
✔ Barum Polaris 3
TOP 3 nejprodávanější dezény v rozměru 205/55 R16
✔ Barum Polaris 3
✔ Continental WinterContact TS 860
TOP 3 nejprodávanější dezény v rozměru 195/65 R15
✔ Barum Polaris 3