Po-Ne
7-19 hod.

Neničte si podvozek. Při přezouvání pamatujte na vyvážení kol

Datum: | Autor: Tomáš Valský

Můžete mít nablýskaný sporťák a nejlepší gumy na trhu, ale s mizerně vyváženými koly jízda stejně nebude stát za nic. Zvyšují spotřebu, poškozují pneumatiky i podvozek a řízení je s nimi extrémně nekomfortní. A kdy je lepší příležitost nechat si kola seřídit, než při zimním přezouvání?


 

Proč se vyplatí vyvažovat kola?

Nevyvážená kola poškozují podvozek. Vibrace ničí ložiska, tlumiče, čepy a další součástky.

Řada řidičů má doma dvě sady kol – jednu na léto, jednu na zimu. I když je zvládnete vyměnit svépomocí, pneuservis nejméně jednou ročně navštivte kvůli vyvážení. Pro přesné vyvážení totiž potřebujete drahé přístroje a zkušeného automechanika. 

 

Kola vystavujete tvrdým nárazům každý den. Vzhledem k tomu, v jakém stavu jsou české silnice, projede každý řidič ročně tisíce děr a výmolů. I ty nejkvalitnější produkty proto potřebují čas od času péči profesionálů.

 

Výměna pneumatik

Při návštěvě pneuservisu si nezapomeňte nechat zkontrolovat kola.  


Vyvažujte pravidelně – vibrující volant je volání o pomoc

U převažování je důležitá pravidelnost. Vibrující kola totiž zpočátku nepocítíte. Že je něco v nepořádku řidič většinou pozná až ve chvíli, kdy se mu třese volant, což bývá pozdě. Chvějící se podvozek vám totiž už pravděpodobně stihl poškodit kupu součástek.

 

V ohrožení jsou i pneumatiky. Ty mají kvůli nedostatečné stabilitě horší záběr i brzdnou dráhu. Také se rychle opotřebují, často jen na jedné straně. Perfektní vyvážení potřebují zejména nízkoprofilové pneumatiky, které jsou v posledních letech velmi populární.


Kola zvládne doma vyměnit kde kdo. Na vyvážení je však třeba mechanik

A jak funguje samotné vyvažování? Mechanik odejme stará vyvažovací tělíska a čistý disk položí na vyvažovačku. Z ní vyčte, kam má umístit nová závaží.

 

O nových pneumatik bývá vývažek zpravidla do 20 gramů, koncern Volkswagen toleruje maximálně 8 gramů. U starších dezénů a kol se pak celková hmotnost závaží pohybuje do 40-50 gramů. Pokud mechanik potřebuje na vývážení závaží s větší hmotností, vypovídá to o nekvalitním provedení kol či pneumatik.

 

Automechanik vyvažuje kola

Automechanik měří, jestli je kolo vybalancované. Kvalitní vyvažovačka může stát i stovky tisíc korun.

 

Cena vyvážení u nás většinou nestojí víc než 100 korun za kolo. To je výdaj, který si může alespoň jednou ročně dovolit každý.


Nevyvážená kola poznáte podle 4 znaků. Poznáváte se v nich?

  • Při jízdě cítíte, že podvozek vibruje a volant se chvěje

  • Snížená životnost pneumatik a jejich nerovnoměrné opotřebení

  • Nezvykle vysoká spotřeba paliva (nevyvážená kola mají horší valivý odpor)

  • Špatné reakce při řízení a prodloužená brzdná dráha.

Vyvažování kol ≠ Kontrola geometrie

S vyvažováním je často zaměňována kontrola geometrie kol. Jde přitom o zcela odlišnou – ale  neméně důležitou – proceduru.

 

Geometrie kol

Ukázka vadné geometrie kol. Zdroj: https://www.michelin.cz

 

Vadná geometrie v praxi znamená, že kola mají nesprávný sklon vůči autu nebo nestojí kolmo vůči vozovce. To poznáte například podle problémů s ovladatelností, kdy auto „stáčí“ na jednu stranu. Více informací o kontrole geometrie kol si můžete přečíst v našem článku.


  

Vyberte si z naší nabídky zimních pneumatik a my vám je doručíme přímo do servisu!

 


Kontakty

info@pneumatiky.cz
+420 547 425 372
volejte 7-19 hod.



cookie