Lektoři autoškol varují: Základní vědomosti o pneumatikách nemají často ani zkušení řidiči. I po letech byste ale měli napsat test z autoškoly na jedničku. Zvládnete obhájit svůj řidičák?
Právě přes léto – kdy není škola – se chce naučit řídit nejvíc nováčků. Kromě jízd si musí novopečení řidiči poradit i s testy, které prověří jejich znalosti provozu. K náročným otázkám patří ty o pneumatikách. Právě pláště totiž drží vozidlo bezpečně na silnici. Víte, na co si dát pozor?
1. Jaká je minimální hloubka dezénu?
K nejčastějším dotazům patří ty, které se týkají kontroly hloubky dezénu. U letních plášťů je minimum 1,6 mm, u zimních 4 mm. Jak ji ale změřit?
- Hloubkoměrem po celém obvodu a šíři běhounu
- Sledováním indikátorů opotřebení (číselný ukazatel a gumová destička v drážce)
Pravidelnou kontrolou vzorku se vyhnete tučné pokutě od policisty i tahanicím s pojišťovnou. Jízda na sjetých pneumatikách je navíc nebezpečná. Od 90 km/h se plášť téměř nedotýká silnice.
2. Co ovlivňuje životnost pneumatik?
Jednou ze zákeřných otázek v testu je ta na faktory ovlivňující životnost pneumatik. Správných odpovědí je hned několik.
- Špatná geometrie náprav
- Nesprávný tlak v gumách
- Vadné tlumiče pérování
- Na pneu zatíká benzín, olej a brzdová kapalina
- Sportovní styl jízdy s rychlou akcelerací, prudkým bržděním a ostrým projížděním zatáček
To vše se navíc projeví u řízení. Do zatáček to jde s volantem ztuha a vozidlo plave. Důsledky nešetrného užívání pneu je pak i vyšší hlučnost a až 6% nárůst spotřeby.
3. Víte, jak měřit tlak v pneumatikách?
Tahle otázka je záludná hlavně pro dlouholeté řidiče. Dříve se tlak v gumách kontroloval na benzínové pumpě a pneuměřičem. Nové automobily však mají automatický systém měření tlaku: přímý a nepřímý TPMS (Tire Pressure Monitoring System). Pokud jsou pneu podhuštěné, vyskočí vám na palubním počítači upozornění.
Optimální nahuštění pneu uvádí výrobce vozidla v uživatelské příručce vozu a na jeho karoserii (dveře řidiče, pojistková skřínka nebo vnitřní strana krytu palivové nádrže).
4. Máte na vozidle správný rozměr pneu?
Při výběru pneu se vždy řiďte technickým průkazem. Ten udává povolené rozměry kol a pneumatik, které na ně sedí. Jejich nesprávnou velikostí si koledujete o malér u policie, na STK a u pojišťovny.
Důležité jsou i nosnostní a rychlostní indexy. Řidiči je často opomíjí, aniž by si uvědomili dopad na své bezpečí. Pokud guma není konstruována pro hmotnost vašeho vozidla, nepůjde správně natlakovat. Zvyšuje se i riziko proražení.