Letošní sezóna prodeje pneumatik odstartovala dříve než loni. Zatímco září přineslo v roce 2024 dvouciferné propady v prodeji, letos byl zájem o zimní a celoroční pneumatiky výrazně vyšší. Pro e-shop Pneumatiky.cz byl 13. říjen historickým rekordem v jeho více než 20leté historii. Během jediného dne odeslal 4783 balíků pneumatik.
Díky vyšší poptávce na začátku října a teplému počasí se podařilo sezónu rozložit do delšího časového období. „Letos se nám daří vyhnout situaci z roku 2023, kdy se vše koncentrovalo do dvou říjnových týdnů a logistika kolabovala. Stále poměrně teplé počasí v říjnu nám pomáhá sezónu rovnoměrně rozprostřít do více týdnů," vysvětluje manažer obchodu a nákupu Pneumatiky.cz Lukáš Bábíček.
Díky vstřícnosti dopravců DPD a TopTrans se letos, navzdory velkému zájmu o přezouvání, daří odesílat objednávky včas i v období, kdy to bylo v minulých letech velmi složité.
Většina výrobců pneumatik letos zdražuje jen velmi mírně. „Celoroční pneumatiky meziročně zdražily o 2,1 %, zimní pak o 1,7 %. V obou případech se růst cen pohybuje pod úrovní inflace,” dodává Bábíček.
Kalendáře pneuservisů se plní už od začátku října
Řidiči letos začali hledat volné termíny v pneuservisech už v polovině září, tedy o týden dříve než loni.
V posledních 2 týdnech se pneuservisům podařilo téměř zaplnit kalendáře „Řidičům proto doporučujeme, aby s objednáním nečekali, volných míst v pneuservisech rychle ubývá," říká manažer obchodu a nákupu Pneumatiky.cz Lukáš Bábíček.
Pro zákazníky, kteří nemají čas obvolávat volné pneuservisy proto nabízí Pneumatiky.cz službu Přezutí, která zahrnuje síť 150 pneuservisů s okamžitým přehledem volných termínů.
Celoroční pneumatiky aktuálně tvoří téměř čtvrtinu všech prodejů
Za poslední 2 měsíce tvořily v e-shopu Pneumatiky.cz celoroční pneumatiky 23 % všech prodejů. Celoroční pneumatiky byly přitom ještě před 8 lety poměrně okrajovou záležitostí:
- v roce 2017 tvořily celoroční pneumatiky 1,58 % prodejů na českém trhu
- v roce 2018 tvořily celoroční pneumatiky 1,73 % prodejů na českém trhu
- v roce 2019 tvořily celoroční pneumatiky 2,58 % prodejů na českém trhu
- v roce 2020 tvořily celoroční pneumatiky 4,10 % prodejů na českém trhu
- v roce 2021 tvořily celoroční pneumatiky 5,87 % prodejů na českém trhu
- v roce 2022 tvořily celoroční pneumatiky 6,84 % prodejů na českém trhu
- v roce 2023 tvořily celoroční pneumatiky 9,28 % prodejů na českém trhu
- v roce 2024 tvořily celoroční pneumatiky 12,40 % prodejů na českém trhu
Za posledních 8 let tak podíl prodaných celoročních pneumatik v Česku vzrostl téměř 8krát.
V e-shopu Pneumatiky.cz byl podíl prodaných celoročních pneumatik ještě o něco vyšší. Už v roce 2024 tvořily celoroční pneumatiky 15,5 % všech prodejů. Podle manažera obchodu a nákupu Lukáše Bábíčka je to dané mimo jiné stále širší nabídkou. „Za celý rok 2025 zatím tvoří celoroční pneumatiky 18,2 % všech prodaných pneumatik a očekáváme, že do konce roku tohle číslo dál poroste. Aktuálně totiž nabízíme celoroční pneumatiky v největším počtu modelů a rozměrů na českém trhu,” vysvětluje.
Důvod obliby celoročních pneu? Vývoj v technologiích
Za zvýšeným zájmem o celoroční pneumatiky vidí Bábíček hlavně pokrok v technologiích, jak dokazuje například test německého magazínu Auto Zeitung z roku 2024, který porovnával ve stejných podmínkách jízdní vlastnosti 7 zimních a 3 celoročních pneumatik.
„Kvalitní celoroční pneumatiky mohou dnes bez problému konkurovat zimním v lehkém až středně hlubokém sněhu. A na mokré i suché vozovce si dokonce celoroční pneumatiky vedly v nezávislých testech výrazně lépe než většina zimních.” dodává Babíček.
Kontakt pro tisk:
Vendula Vítková, vitkova@onio.cz