Zimní pneumatiky: I letos bodují prémiové značky, Čína dál ztrácí

11.10.2016

Podle údajů Českého hydrometeorologického ústavu můžeme od středy počítat s přízemními mrazíky a během ranních hodin s teplotami mezi 5-7 °C. Přesně to je čas, kdy lidé jezdí do práce a teplota, kdy přestávají letní pneumatiky fungovat na 100 %. Proto je lépe se spolehnout na zimní pláště. Jaké dezény se letos vyplatí pořídit? První odpovědi začínají dávat testy německých organizací ADAC a GTÜ.

I letos platí, že pokud se spolehneme na značkové pneumatiky, neuděláme chybu. Naopak čínské pláště jsou stále synonymem pro nízkou kvalitu a v případě značky Westlake dokonce rizikem pro bezpečnost účastníků provozu.

Ideální obutí pro škodovky

octavia_

ADAC testoval rozměr 185/65 R15 a organizace GTÜ zase 205/55 R16. Oba tyto rozměry můžete najít na nejpopulárnějších autech v ČR, ať už je to Škoda Octavia, VW Golf nebo Ford Focus. V menším 15palcovém rozměru si vítězství odnesl GoodYear UltraGrip 9, který sbíral ocenění i v loňském roce. Podává vyrovnané výsledky bez ohledu na povrch, na sněhu pak doslova exceluje. A navrch boduje i nízkým valivým odporem.

Na druhém místě se umístil Michelin Alpin A4. I když se profiluje jako spíš městský dezén s vysokým komfortem jízdy, zvládne i náročnější cesty. V testech časopisů AutoBild a Autoexpress Navíc už sbírá přední příčky i nástupce tohoto pláště, Michelin Alpin 5. Francouzské gumy navíc přidávají bezkonkurenční kilometrový nájezd.

Test 16palcového rozměru doslova ovládl s výrazným náskokem Continental WinterContact TS 860. Jeho předchůdce s označením TS 850 se z 22 testů 19x umístil v TOP 3 a 15x dokonce vyhrál. I proto má ideální předpoklad pro skvělé výsledky.

Nový dezén se pyšní krátkou brzdnou dráhou na sněhu i mokru, nízkým valivým odporem a skvělým handlingem bez ohledu na povrch. I když má TS 860 vyšší cenu, rozhodně stojí za to.

Novinkou s vysokými ambicemi je i Pirelli Cinturato Winter. Oproti vedoucí dvojici neznatelně ztratila na suchém asfaltu, hlavně ale vyniká tam, kde je třeba - na mokru a ve sněhu, kde se mezi 13 plášti umístila na 2. místě. Obecně se dá čekat, že v dalších testech tyto svoje kvality potvrdí.

17 palcům vévodí Dunlop

ADAC testoval také rozměr 225/45 R17, který je typický pro větší nebo sportovněji zaměřené vozy. Proto zde bodují jiné dezény, i když od stejných značek.
Vítězství si odnesl Dunlop Winter Sport 5 díky vyrovnaným výkonům, kdy přidal druhou nejnižší spotřebu a minimální opotřebení. Proto jde o skvělou volbu i pro ekonomicky zaměřené řidiče.

Zástupce zde má i Pirelli s dezénem Winter Sottozero 3. Italové vyvíjeli dezén ve spolupráci s automobilkami přímo pro konkrétní modely Audi, BMW, nebo Mercedes-Benz a je to znát. Jedinou slabinou může být vyšší hlučnost, protože jinak v celém testu podával tento plášť výborné výsledky.

pirelli-winter-sottozero-serie-iii-B

Úspěchy bez ohledu na rozměr

Když nechcete studovat testy zimních pneumatik, sáhněte po dezénu od Nokianu. Tato pravda platí i letos, kdy se ve všech třech testech umístil dezén WR D4 mezi třemi nejlepšími. Na sněhu a ledu exceluje, na mokru se na něj můžete spolehnout, a i když je o něco hlučnější, tak cenou vám vše vynahradí. Finové mají své testovací centrum ve městě Ivalo za polárním kruhem a jsou (právem) dlouhodobě zapsáni jako výrobci skvělých zimních gum.

Čínské pneumatiky? Neberte je ani zadarmo

Jako přední prodejce pneumatik neustále zdůrazňujeme řidičům, aby nepodceňovali jejich výběr a neřídili se jen cenou. Například Westlake přesně předvedl jak, nemá vypadat zimní pneumatika. Značky jako Nankang, Riken, Linglong a další právem obsazují beznadějně poslední příčky všech testů.

V té samé cenové kategorii přitom existují značkové evropské pneumatiky násobně lepší kvality. Český Barum, slovenský Matador, polská Debica nebo rakouský Semperit budou vždy lepší volby.

*Jak testuje ADAC?

Němečtí komisaři z ADACu testovali na mokru, suchu, ledu a sněhu. Na celkovém hodnocení měly největší váhu jízdní vlastnosti na mokré vozovce (30 %). Následovaly testy na sněhu (20 %), suchu (15 %) a ledu (10 %). Do výsledné známky se zapsala v menší míře hlučnost (5 %), opotřebení (10 %) a spotřeba paliva (10 %).

*Jak známkuje GTÜ?

Experti GTÜ rozdávali body za výkony na sněhu, mokru a suchu. Celkem mohla každá pneumatika získat až 450 bodů. V každé kategorii mělo největší váhu brždění (40 bodů), na sněhu ještě také trakce (40 bodů). Nejmenší význam měly disciplíny, které přímo nesouvisí s bezpečností jízdy: hlučnost, komfort a jízda na okruhu (po 10 bodech).

Košík 0 Kč

Nákupní košík je prázdný.