Závod o pneumatiky bez vzduchu. Kdy se projedeme na prvních?

05.02.2018 , Jiří Král

I když jsou pneumatiky bez vzduchu na trhu už několik let, do masové produkce se žádný z velkých výrobců zrovna nehrne. Dílčí úspěchy slaví pouze Michelin se svým modelem Tweel pro vojenskou a průmyslovou techniku. To je ale vše. A na silnicích pořád vídáme stejné pláště, jako za posledních sto let.

Výhody a úskalí gum budoucnosti

Proč se sériová výroba stále odkládá? Problém není drsnější terén. Naopak - na něm pneumatiky bez vzduchu excelují. Kamenem úrazu jsou vyšší rychlosti. Syntetický polyuretan, který tvoří celou kostru, se totiž rychle zahřívá a měkne. A jakmile je jedno kolo pod větším tlakem než jiné, hmota ve středu dezénu se deformuje. To způsobuje ztrátu stability a ovladatelnosti. V chladu zase guma výrazně tvrdne, což je rovněž nežádoucí.

Pokud se pneumatikářům podaří zmíněné nedostatky směsi vyřešit, mají z velké části vyhráno. Získali by gumu s perfektním chováním v terénu a mimořádnou odolností. Řidiči by se navíc nemuseli obtěžovat s nafukováním a kontrolou tlaku. Závod o technologie chce proto vyhrát nejeden výrobce - a někteří chtějí již brzy představit konkrétní výsledky.

První bezvzdušná pneumatika Michelinu slaví 13 let. Kdy se dočkáme nástupce?

Je tomu už 13 let, co Michelin představil svou první pneumatiku budoucnosti: Tweel. Dodnes ji využívají těžké vojenské a průmyslové stroje. Jelikož nejezdí rychle, využívají pouze silných stránek, které současná směs nabízí.

tweel

Od té doby se francouzský výrobce výrazně posunul. V červenci loňského roku představil vizionářský projekt - pneumatika s kolem by tvořila jeden neoddělitelný celek. Vyráběla by se na 3D tiskárně, nebylo by tedy třeba přezouvat a zimní vzorek byste si jen nechali vyrazit na míru. Nejde ale o příliš blízkou budoucnost. Sám Michelin přiznává, že na uvedení do prodeje si ještě 10-20 let počkáme.

Řidiči však nemusí věšet hlavu, novinek se totiž dočkají mnohem dřív. Podle viceprezidenta Michelinu Terry Gettyse chce firma představit vlastní inteligentní pneumatiku do dvou až tří let. Ta by automobilu průběžně hlásila hloubku dezénu a řidiče informovala o stupni opotřebení.

Bridgestone usilovně pracuje na gumách bez vzduchu - i kvůli ekologičnosti

Je tomu šest let, co Bridgestone v Tokiu představil svou první pneumatiku budoucnosti a tři roky od jejího nástupce - modelu AirFree. Ten by se měl jednoho dne stát novou vlajkovou lodí značky. Společnost oznámila, že do jednoho roku začne volně prodávat první pláště bez vzduchu. Zatím bohužel jen pro jízdní kola. Výrobce však tvrdí, že v dohledné budoucnosti začne i s výrobou pro další stroje.

"Trvalá udržitelnost je základem dlouhodobé vize značky Bridgestone. Ukázkou toho je koncept AirFree," říká Jake Rønsholt, ředitel komunikace v Evropě. Všechny materiály použité v konstrukci pneumatiky včetně pryže v oblasti běhounu jsou 100% recyklovatelné.

bridgestone-nove-pneumatiky

Hankook: nový koncept představíme letos

Do vývoje pneumatik budoucnosti vkládá nemalé částky jihokorejský Hankook. Firma dlouhodobě spolupracuje s řadou univerzit, jako je americká University of Cincinnati či Pforzheim v Německu. Nejnovější koncepty jsme viděli v červenci 2017 a na další se můžeme těšit i tento rok.

pneumatiky-Hankook-iFlex-bez-vzduchu_1

Nejdůležitějším dlouhodobým projektem Hankooku je pneumatika i-Flex. Ta by dokonce dokázala měnit tvar. Při nízkých rychlostech by se dotýkala vozovky jen okrajem běhounu, čímž by se snížila spotřeba i opotřebení. Kostra z polyuretanu v jejím případě nahrazuje nejen plášť, ale rovnou celé kolo. Guma už prošla testy odolnosti, přilnavosti a stability a měla by být schopna odolávat dokonce i deformaci při vysoké rychlosti. Výrobce zatím bohužel neuvádí, kdy začne se sériovou výrobou.

hankook-i-flex-live-in-frankfurt-motor-show-2013-4

Continental s Goodyearem se vzduchu nevzdávají

Své vlastní plány mají i další výrobci. Continental pracuje na výrobě inteligentní pneumatiky, která bude díky čidlům v plášti měřit teplotu a hloubku dezénu. Bude ale nadále plněna vzduchem.

img-2017-09-12-contiadapt-sense-data

Podobnou představu má i Goodyear. "Posledních sto let je výroba pneumatik hlavně o materiálu a mechanických vlastnostech. Nyní bude hrát hlavní roli elektronika. Je to dosud největší revoluce tohoto průmyslu," říká marketingový ředitel pro Evropu Herman Vereecken. Do budoucna by se však chtěla firma zaměřit na vývoj kulatých plášťů. Ty by se v ráfcích doslova vznášely díky principu magnetické levitace.

Goodyear_Tires

Košík 0 Kč

Nákupní košík je prázdný.