Neničte si podvozek. Při přezouvání pamatujte na vyvážení kol

02.11.2018 , Josef Drdlíček

Můžete mít nablýskaný sporťák a nejlepší gumy na trhu, ale s mizerně vyváženými koly jízda stejně nebude stát za nic. Zvyšují spotřebu, poškozují pneumatiky i podvozek a řízení je s nimi extrémně nekomfortní. A kdy je lepší příležitost nechat si kola seřídit, než při výměně pneumatik?

Proč se vyplatí vyvažovat kola?

Nevyvážená kola poškozují podvozek. Vibrace ničí ložiska, tlumiče, čepy a další součástky. Řada řidičů má doma dvě sady kol - jednu na léto, jednu na zimu. I když je zvládnete vyměnit svépomocí, pneuservis nejméně jednou ročně navštivte kvůli vyvážení. Pro přesné vyvážení totiž potřebujete drahé přístroje a zkušeného automechanika.

Kola vystavujete tvrdým nárazům každý den. Vzhledem k tomu, v jakém stavu jsou české silnice, projede každý řidič ročně tisíce děr a výmolů. I ty nejkvalitnější produkty proto potřebují čas od času péči profesionálů.

nenicte-si-podvozek

Při návštěvě pneuservisu si nezapomeňte nechat zkontrolovat kola.


Vyvažujte pravidelně - vibrující volant je volání o pomoc

U převažování je důležitá pravidelnost. Vibrující kola totiž zpočátku nepocítíte. Že je něco v nepořádku řidič většinou pozná až ve chvíli, kdy se mu třese volant, což bývá pozdě. Chvějící se podvozek vám totiž už pravděpodobně stihl poškodit kupu součástek.

V ohrožení jsou i pneumatiky. Ty mají kvůli nedostatečné stabilitě horší záběr i brzdnou dráhu. Také se rychle opotřebují, často jen na jedné straně. Perfektní vyvážení potřebují zejména nízkoprofilové pneumatiky, které jsou v posledních letech velmi populární.


Kola zvládne doma vyměnit kde kdo. Na vyvážení je však třeba mechanik

A jak funguje samotné vyvažování? Mechanik odejme stará vyvažovací tělíska a čistý disk položí na vyvažovačku. Z ní vyčte, kam má umístit nová závaží.

O nových pneumatik bývá vývažek zpravidla do 20 gramů, koncern Volkswagen toleruje maximálně 8 gramů. U starších dezénů a kol se pak celková hmotnost závaží pohybuje do 40-50 gramů. Pokud mechanik potřebuje na vývážení závaží s větší hmotností, vypovídá to o nekvalitním provedení kol či pneumatik.

GF-Apr-Wheel-balancing

Automechanik měří, jestli je kolo vybalancované. Kvalitní vyvažovačka může stát i stovky tisíc korun.

Cena vyvážení u nás většinou nestojí víc než 100 korun za kolo. To je výdaj, který si může alespoň jednou ročně dovolit každý.

Nevyvážená kola poznáte podle 4 znaků. Poznáváte se v nich?

  • Při jízdě cítíte, že podvozek vibruje a volant se chvěje
  • Snížená životnost pneumatik a jejich nerovnoměrné opotřebení
  • Nezvykle vysoká spotřeba paliva (nevyvážená kola mají horší valivý odpor)
  • Špatné reakce při řízení a prodloužená brzdná dráha.

Vyvažování kol ≠ Kontrola geometrie

S vyvažováním je často zaměňována kontrola geometrie kol. Jde přitom o zcela odlišnou - ale neméně důležitou - proceduru.

geometrie-kol

Ukázka vadné geometrie kol. Zdroj: Michelin.cz

Vadná geometrie v praxi znamená, že kola mají nesprávný sklon vůči autu nebo nestojí kolmo vůči vozovce. To poznáte například podle problémů s ovladatelností, kdy auto "stáčí" na jednu stranu. Více informací o kontrole geometrie kol si můžete přečíst v našem článku.

Košík 0 Kč

Nákupní košík je prázdný.