Celoroční pneumatiky již letos tvoří 18,2 procenta celkového prodeje e-shopu; od loňska se jejich podíl zvýšil o téměř tři procentní body.
Poptávka českých řidičů po celoročních pneumatikách se v posledních třech letech skokově zvyšuje. Zatímco mezi lety 2017 a 2022 jejich podíl na celkovém trhu rostl každým rokem zhruba o jeden procentní bod, za poslední tři roky se prakticky zdvojnásobil až na loňských 12 %. Tento trend potvrzuje i největší český e-shop s pneumatikami Pneumatiky.cz, který letos do konce září evidoval dokonce 18 % prodaných celoročních pneumatik. Kdyby si tak hypoteticky všichni zákazníci pořizovali pneumatiky přes internet, jezdilo by na nich už téměř každé páté nově obuté vozidlo.
„Potvrdily se naše prognózy, že ani letošní rok nebude výjimkou a přinese další významné zvýšení podílu celoročních pneumatik na našem celkovém prodeji z loňských 15,5 procenta. Obecně sice celoroční pneumatiky ukusují spíše z podílu letních pneumatik, ale blížící se zimní sezóna jistě opět přesvědčí řadu dalších řidičů, aby se rozhodli pro pohodlnější řešení bez nutnosti přezouvání, takže do konce roku lze očekávat ještě další zvýšení jejich podílu,“ řekl Lukáš Bábíček, manažer obchodu a nákupu pneumatik e-shopu Pneumatiky.cz.
Za stále větší oblibou celoročních pneumatik nestojí jen teplejší zimy a nižší sněhové srážky, ale také to, že jejich technologie doznaly v posledních letech obrovského zlepšení. Díky pozoruhodnému kvalitativnímu posunu se možnosti jejich využití i v českých podmínkách významně rozšiřují. Od loňského roku musí být povinně označeny symbolem sněhové vločky v horském štítu, který dokládá jejich plnou způsobilost pro jízdu v náročných zimních podmínkách.Už tedy tak úplně neplatí, že celoroční pneumatiky jsou dobrou volbu především pro městské řidiče, kteří ročně najedou méně než 15 tisíc kilometrů a pohybují se převážně v nížinách a městských aglomeracích. „Donedávna byla finanční a časová úspora při použití celoročních pneumatik dostatečným argumentem většinou jen pro druhé auto v rodině nebo pro řidiče, kteří v zimě neopouštějí město. Dnes již však jde o plnohodnotnou variantu pro všechny řidiče a všechny podmínky, jen s výjimkou náročného horského terénu a sportovní řidiče. V západní Evropě už na celoročních pneumatikách jezdí až polovina řidičů s nájezdem od 5 do 20 tisíc kilometrů za rok, a i v českých podmínkách jsou zcela dostačující pro většinu běžných řidičů,“ dodává Lukáš Bábíček. „Doporučit je nemůžeme jen řidičům, kteří se pohybují spíše v horských oblastech a na neudržovaných silnicích, nebo sportovně založeným řidičům s dynamickým stylem jízdy. Pro ty je stále lepší investovat do sady kvalitních zimních pneumatik.“
Tab.1: Nárůst podílu celoročních pneumatik na českém trhu v letech 2017 až 2024
| CZ TRH | 2024 | 2023 | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 |
| CELOROČNÍ PNEU | 12,4 % | 9,28 % | 6,84 % | 5,87 % | 4,10 % | 2,58 % | 1,73 % | 1,58 % |
K výhodám celoročních pneumatik patří nižší spotřeba paliva při jízdě na suchu než u zimních pneumatik daná dezénem s menším počtem lamel. Jejich speciální směs se přitom dokáže snadno přizpůsobit extrémním teplotním výkyvům, takže řidiče ani v zimních podmínkách nezaskočí nečekaná změna počasí. „V jejich prospěch hovoří dále úspora nákladů na sezónní přezouvání, a to, že řidičům stačí investovat do jedné místo do dvou sad pneumatik, navíc druhou sadu pneumatik nemusejí skladovat. Na druhou stranu se ovšem celoroční pneumatiky zase rychleji opotřebovávají, zejména v letních měsících, a je nutné počítat s jejich častější obměnou,“ vypočítává pro a proti Lukáš Bábíček. „Při rozhodování je proto vhodné zvážit všechny aspekty – pro řidiče, kteří na jaře a v létě dojíždějí zimní pneumatiky, jsou celoroční pneumatiky ideální a především bezpečnější volbou. S výběrem jim naši specialisté rádi pomohou.“
Výsledky testů potvrzují účinnost celoročních pneumatik
Všechny testy, které porovnávaly výkon celoročních, letních a zimních pneumatik se shodují v jednom: hranice +7 °C, od které se doporučuje používat zimní nebo celoroční pneumatiky, není mýtus a skutečně zásadně ovlivňuje výkon pneumatik.
Příkladem je test skandinávského magazínu UTAC z roku 2025, který porovnával letní a celoroční pneumatiky v rozměru 225/45 R17. Letní pneumatiky měly při +17 °C významnou výhodu a zastavovaly až o tři metry dříve než celoroční pneu. Ale už při pouhých +2 °C se situace otočila a celoroční pneumatiky na mokru zastavily o téměř 6,5 metru dříve než letní.
Jiný test německého magazínu Auto Zeitung z roku 2024 v rozměru 215/55 R17 zase prokázal, že některé kvalitní celoroční pneumatiky mohou efektivně konkurovat zimním pneumatikám v lehkém až středně hlubokém sněhu.
Goodyear, vynálezce celoročních pneumatik
Celoroční pneumatiky v roce 1977 vynalezla a v roce 1984 jako první uvedla i na evropský trh společnost Goodyear. Svou řadu Vector od té doby průběžně upravuje a modernizuje a zdokonaluje tak svůj recept na pneumatiky, které slouží za slunečného počasí, za deště i na sněhové pokrývce.
„Celoroční pneumatiky jsou v případě pneumatik Goodyear jedním z nejrychleji rostoucích segmentů. Ještě v roce 2022 vyjádřilo v našem průzkumu jen 5,1 % českých řidičů zájem přejít na celoroční pneumatiky, ale od té doby se toto číslo trvale znatelně zvyšuje,“ řekl Milan Marušák, Trade Marketing Leader CZ/SK společnosti Goodyear Czech. „Letos zatím tvoří celoroční pneumatiky 9,85 % našeho celkového prodeje. Jako vynálezce celoročních pneumatik máme ovšem v tomto segmentu stále spíše výsadní postavení a podle výsledků testů jsme stále o maličký krok vpřed před ostatními světovými výrobci.“
Řidiči, kteří si celoroční pneumatiky pořizují, mají podle Milana Marušáka tři hlavní požadavky – bezpečnost za všech povětrnostních podmínek, přilnavost a dobré brzdné vlastnosti na mokrých a zasněžených komunikacích, ale rovněž skvělé brzdné vlastnosti na suché vozovce. „Splnit všechny tyto požadavky, a navíc ještě dosáhnout také vynikajícího kilometrového výkonu, není vůbec snadný úkol, proto jsme hrdí na to, že za námi stojí více vítězství v testech celoročních pneumatik než za jakoukoli jinou značkou. A platí to beze zbytku i pro naše aktuální špičkové celoroční pneumatiky Vector 4Seasons Gen-3, které všechny tyto vlastnosti nabízejí bez jakýchkoliv kompromisů. Jako vůbec první celoroční pneumatiky v historii díky tomu loni získaly od renomovaného německého autoklubu ADAC hodnocení „Dobré“ a letos toto hodnocení opět potvrdily.“
Tab. 2: Srovnání vlastností celoročních a sezónních pneumatik

Kontakt pro média:
Vendula Vítková, Senior Marketing Specialist
vitkova@onio.cz