Test zimních SUV pneumatik 235/55 R17 - GTÜ 2017

01.11.2017 , Jiří Král

Oblíbenost SUV roste nejen v Česku každým rokem a výběr správných pneumatik je zcela zásadní. Vysoká hmotnost těchto vozů totiž klade ještě větší nároky na zkrácení brzdné dráhy, záběr a ovladatelnost, než je tomu u klasických plášťů pro osobní auta.

Autory dnešního testu jsou autokluby ACE a ARBÖ a německá kontrola bezpečnosti GTÜ. K testování posloužil Ford Kuga. I když je rozměr 235/55 R17 určen pro poměrně úzkou skupinu vozů, výsledky testu se mohou inspirovat i vlastníci SUV, kterým sednou míru o něco málo vyšší nebo širší pneumatiky.

Metodika testování

Celkem 8 různých dezénů bylo vystaveno drsným zimním podmínkám švédských a německých silnic. Každý z nich mohl získat celkem 80 bodů za jízdní vlastnosti na sněhu, 80 na mokru a 60 na suchu. Hodnotila se ovladatelnost, kvalita brždění a trakce.

Za ostatní parametry mohly gumy získat dalších 40 bodů. 20 jich mohl dezénu zajistit nízký valivý odpor a 10 jich mohl obdržet za tichost. V neposlední řadě hodnotili autoři i pořizovací cenu, za kterou mohly nejlevnější pneumatiky obdržet až 10 bodů.

Celkově tak mohl každý dezén získat 260 bodů. Komisaři však drželi laťku vysoko a na jízdní vlastnosti kladly značné nároky. Nejlepší pneumatika proto získala v součtu 203 bodů.


1. místo

Dunlop Winter Sport 5 SUV

Vítěz testu může být pro mnoho řidičů překvapením, stal se jím totiž Dunlop. Toto umístění však dezén obhájil na všech druzích terénu - ze všech pneumatik si odnesl nejvyšší hodnocení na sněhu, mokru i suchém povrchu. Několik bodů ztratil pouze na valivém odporu a hlučnosti. A verdikt? Jako u jediného z testovaných plášťů znělo závěrečné hodnocení "silně doporučeno".

Dunlop Winter Sport 5


2. místo

Goodyear UltraGrip Performance Gen-1

V těsném závěsu za vítězným Dunlopem se s pouhou čtyřbodovou ztrátou umístila pneumatika Goodyear UltraGrip Performance Gen-1. Potvrdila tak svou reputaci jedné z nejlepších zimních gum na mokré vozovce a sněhu. Kromě toho získala 8 z 10 bodů za tichost, což je nejvyšší hodnocení, jaké v testu v této kategorii padlo - stejný počet bodů získaly jen Nokiany.

goodyear_ultragrip_performance_suv_gen_1_


3. místo

Continental ContiWinterContact TS 850P

Mimořádně úspěšná pneumatika prémiového německého výrobce zpravidla ovládá čelní příčky každého testu. Své kvality obhájila i tentokrát, a to na všech druzích povrchu a bez výraznějších výkyvů. Zvlášť dobře si vedla na sněhu, kde se umístila pouhý bod za vítězem celého testu. Zkušební komisaři vyzdvihli i její nízký valivý odpor, který vám ušetří pár korun při každém tankování.

continental_contiwintercontact_ts_850


4. místo

Pirelli Winter Sottozero 3

Jediný bod za Continentalem se umístila pneumatika italského výrobce Pirelli. Stejně jako on měla prémiová guma vyrovnané a stabilní výsledky na všech druzích povrchu, na suchu si vedla dokonce lépe. Hodnotitelé také ocenili nízký valivý odpor a tichost jízdy.

Pirelli Winter Sottozero 3


5. místo
Nokian WR A4

V předchozích letech netestovaná pneumatika Nokian WR A4 se umístila na pátém místě. Ačkoli model od Pirelli porazila ve čtyřech z pěti disciplín, ztratila body na mokré vozovce. V opačném případě by se umístila mnohem výš. Společně s vítězným Dunlopem totiž získala nejlepší hodnocení jízdy na suchu v celém testu a ve valivém odporu jej dokonce předčila.

Nokian WR D4


Závěr: test nebyl pro žádného z výrobců fiaskem

Kromě vítězného Dunlopu skrývá test ještě jedno překvapení. Tím je jihokorejská pneumatika Kumho, která skončila na šestém místě. To je vzhledem k nízké prodejní ceně pro výrobce velký úspěch. Výsledek ukazuje, že společnost se cítí jistější ve větších rozměrech. Velmi dobře si guma vedla zejména na mokré vozovce, vyrovnané výkony však předvedla i ve zbývajících disciplínách.

Celkové hodnocení je pro výrobce důvodem k radosti. O žádném z dezénů se totiž nedá říct, že by pohořel. Komisaři se shodují na tom, že mohou doporučit všechny testované modely. Pouze u posledního osmého připsali poznámku "doporučeno s připomínkami".

Pozor na suchou vozovku

Zatímco většina řidičů je obezřetná hlavně na ledovce a mokru, ostražití by měli být i na suchém povrchu. Autoři testů totiž přiznávají, že žádná z pneumatik nebyla při brždění na suché silnici příliš působivá. To však pouze ukazuje na to, proč je na jaře nezbytně nutné přezout na letní pláště. I když na mokru a sněhu zimní dezén suverénně vládne, na suchu tomu může být jinak.

"Řidiči SUV by si měli uvědomit, že na suché silnici se při rychlosti 100 kilometrů v hodině brzdná dráha se zimními pneumatika pohybuje kolem 45 až 48 metrů. Měli by tedy dobře zvážit, kdy mohou riskovat a zvolit sportovnější styl jízdy,"

upozorňuje Hans-Jürgen Götz z GTÜ.


Celkové výsledky

Dezén Sníh Mokro Sucho Valivý odpor Hlučnost Umístění  
Dunlop Winter Sport 5 SUV 69 65 44 15 5 1. Koupit  
Goodyear UltraGrip Performance Gen-1 66 63 42 15 8 2. Koupit  
Continental ContiWinterContact TS 850P 68 58 39 17 5 3. Koupit  
Pirelli Winter Sottozero 3 63 56 42 17 7 4. Koupit  
Nokian WR A4 64 45 44 18 8 5. Koupit  
Kumho WinterCraft WP71 59 54 42 15 7 6. Koupit  
Hankook Winter i*cept evo2 62 49 42 15 6 7.    
Cooper WM SA2 + 61 51 37 14 6 8.    

Košík 0 Kč

Nákupní košík je prázdný.