Oblíbenost SUV roste nejen v Česku každým rokem a výběr správných pneumatik je zcela zásadní. Vysoká hmotnost těchto vozů totiž klade ještě větší nároky na zkrácení brzdné dráhy, záběr a ovladatelnost, než je tomu u klasických plášťů pro osobní auta.
Autory dnešního testu jsou autokluby ACE a ARBÖ a německá kontrola bezpečnosti GTÜ. K testování posloužil Ford Kuga. I když je rozměr 235/55 R17 určen pro poměrně úzkou skupinu vozů, výsledky testu se mohou inspirovat i vlastníci SUV, kterým sednou míru o něco málo vyšší nebo širší pneumatiky.
Metodika testování
Celkem 8 různých dezénů bylo vystaveno drsným zimním podmínkám švédských a německých silnic. Každý z nich mohl získat celkem 80 bodů za jízdní vlastnosti na sněhu, 80 na mokru a 60 na suchu. Hodnotila se ovladatelnost, kvalita brždění a trakce.
Za ostatní parametry mohly gumy získat dalších 40 bodů. 20 jich mohl dezénu zajistit nízký valivý odpor a 10 jich mohl obdržet za tichost. V neposlední řadě hodnotili autoři i pořizovací cenu, za kterou mohly nejlevnější pneumatiky obdržet až 10 bodů.
Celkově tak mohl každý dezén získat 260 bodů. Komisaři však drželi laťku vysoko a na jízdní vlastnosti kladly značné nároky. Nejlepší pneumatika proto získala v součtu 203 bodů.
1. místo
Dunlop Winter Sport 5 SUV
Vítěz testu může být pro mnoho řidičů překvapením, stal se jím totiž Dunlop. Toto umístění však dezén obhájil na všech druzích terénu - ze všech pneumatik si odnesl nejvyšší hodnocení na sněhu, mokru i suchém povrchu. Několik bodů ztratil pouze na valivém odporu a hlučnosti. A verdikt? Jako u jediného z testovaných plášťů znělo závěrečné hodnocení "silně doporučeno".
2. místo
Goodyear UltraGrip Performance Gen-1
V těsném závěsu za vítězným Dunlopem se s pouhou čtyřbodovou ztrátou umístila pneumatika Goodyear UltraGrip Performance Gen-1. Potvrdila tak svou reputaci jedné z nejlepších zimních gum na mokré vozovce a sněhu. Kromě toho získala 8 z 10 bodů za tichost, což je nejvyšší hodnocení, jaké v testu v této kategorii padlo - stejný počet bodů získaly jen Nokiany.
3. místo
Continental ContiWinterContact TS 850P
Mimořádně úspěšná pneumatika prémiového německého výrobce zpravidla ovládá čelní příčky každého testu. Své kvality obhájila i tentokrát, a to na všech druzích povrchu a bez výraznějších výkyvů. Zvlášť dobře si vedla na sněhu, kde se umístila pouhý bod za vítězem celého testu. Zkušební komisaři vyzdvihli i její nízký valivý odpor, který vám ušetří pár korun při každém tankování.
4. místo
Pirelli Winter Sottozero 3
Jediný bod za Continentalem se umístila pneumatika italského výrobce Pirelli. Stejně jako on měla prémiová guma vyrovnané a stabilní výsledky na všech druzích povrchu, na suchu si vedla dokonce lépe. Hodnotitelé také ocenili nízký valivý odpor a tichost jízdy.
5. místo
Nokian WR A4
V předchozích letech netestovaná pneumatika Nokian WR A4 se umístila na pátém místě. Ačkoli model od Pirelli porazila ve čtyřech z pěti disciplín, ztratila body na mokré vozovce. V opačném případě by se umístila mnohem výš. Společně s vítězným Dunlopem totiž získala nejlepší hodnocení jízdy na suchu v celém testu a ve valivém odporu jej dokonce předčila.
Závěr: test nebyl pro žádného z výrobců fiaskem
Kromě vítězného Dunlopu skrývá test ještě jedno překvapení. Tím je jihokorejská pneumatika Kumho, která skončila na šestém místě. To je vzhledem k nízké prodejní ceně pro výrobce velký úspěch. Výsledek ukazuje, že společnost se cítí jistější ve větších rozměrech. Velmi dobře si guma vedla zejména na mokré vozovce, vyrovnané výkony však předvedla i ve zbývajících disciplínách.
Celkové hodnocení je pro výrobce důvodem k radosti. O žádném z dezénů se totiž nedá říct, že by pohořel. Komisaři se shodují na tom, že mohou doporučit všechny testované modely. Pouze u posledního osmého připsali poznámku "doporučeno s připomínkami".
Pozor na suchou vozovku
Zatímco většina řidičů je obezřetná hlavně na ledovce a mokru, ostražití by měli být i na suchém povrchu. Autoři testů totiž přiznávají, že žádná z pneumatik nebyla při brždění na suché silnici příliš působivá. To však pouze ukazuje na to, proč je na jaře nezbytně nutné přezout na letní pláště. I když na mokru a sněhu zimní dezén suverénně vládne, na suchu tomu může být jinak.
"Řidiči SUV by si měli uvědomit, že na suché silnici se při rychlosti 100 kilometrů v hodině brzdná dráha se zimními pneumatika pohybuje kolem 45 až 48 metrů. Měli by tedy dobře zvážit, kdy mohou riskovat a zvolit sportovnější styl jízdy,"
upozorňuje Hans-Jürgen Götz z GTÜ.
Celkové výsledky
Dezén | Sníh | Mokro | Sucho | Valivý odpor | Hlučnost | Umístění | ||
Dunlop Winter Sport 5 SUV | 69 | 65 | 44 | 15 | 5 | 1. | Koupit | |
Goodyear UltraGrip Performance Gen-1 | 66 | 63 | 42 | 15 | 8 | 2. | Koupit | |
Continental ContiWinterContact TS 850P | 68 | 58 | 39 | 17 | 5 | 3. | Koupit | |
Pirelli Winter Sottozero 3 | 63 | 56 | 42 | 17 | 7 | 4. | Koupit | |
Nokian WR A4 | 64 | 45 | 44 | 18 | 8 | 5. | Koupit | |
Kumho WinterCraft WP71 | 59 | 54 | 42 | 15 | 7 | 6. | Koupit | |
Hankook Winter i*cept evo2 | 62 | 49 | 42 | 15 | 6 | 7. | ||
Cooper WM SA2 + | 61 | 51 | 37 | 14 | 6 | 8. |