Oblíbenost SUV roste nejen v Česku každým rokem a výběr správných pneumatik je zcela zásadní. Vysoká hmotnost těchto vozů totiž klade ještě větší nároky na zkrácení brzdné dráhy, záběr a ovladatelnost, než je tomu u klasických plášťů pro osobní auta.
Autory dnešního testu jsou autokluby ACE a ARBÖ a německá kontrola bezpečnosti GTÜ. K testování posloužil Ford Kuga. I když je rozměr 235/55 R17 určen pro poměrně úzkou skupinu vozů, výsledky testu se mohou inspirovat i vlastníci SUV, kterým sednou míru o něco málo vyšší nebo širší pneumatiky.
Metodika testování
Celkem 8 různých dezénů bylo vystaveno drsným zimním podmínkám švédských a německých silnic. Každý z nich mohl získat celkem 80 bodů za jízdní vlastnosti na sněhu, 80 na mokru a 60 na suchu. Hodnotila se ovladatelnost, kvalita brždění a trakce.
Za ostatní parametry mohly gumy získat dalších 40 bodů. 20 jich mohl dezénu zajistit nízký valivý odpor a 10 jich mohl obdržet za tichost. V neposlední řadě hodnotili autoři i pořizovací cenu, za kterou mohly nejlevnější pneumatiky obdržet až 10 bodů.
Celkově tak mohl každý dezén získat 260 bodů. Komisaři však drželi laťku vysoko a na jízdní vlastnosti kladly značné nároky. Nejlepší pneumatika proto získala v součtu 203 bodů.
1. místo
Vítěz testu může být pro mnoho řidičů překvapením, stal se jím totiž Dunlop. Toto umístění však dezén obhájil na všech druzích terénu - ze všech pneumatik si odnesl nejvyšší hodnocení na sněhu, mokru i suchém povrchu. Několik bodů ztratil pouze na valivém odporu a hlučnosti. A verdikt? Jako u jediného z testovaných plášťů znělo závěrečné hodnocení "silně doporučeno".
2. místo
Goodyear UltraGrip Performance Gen-1
V těsném závěsu za vítězným Dunlopem se s pouhou čtyřbodovou ztrátou umístila pneumatika Goodyear UltraGrip Performance Gen-1. Potvrdila tak svou reputaci jedné z nejlepších zimních gum na mokré vozovce a sněhu. Kromě toho získala 8 z 10 bodů za tichost, což je nejvyšší hodnocení, jaké v testu v této kategorii padlo - stejný počet bodů získaly jen Nokiany.
3. místo
Continental ContiWinterContact TS 850P
Mimořádně úspěšná pneumatika prémiového německého výrobce zpravidla ovládá čelní příčky každého testu. Své kvality obhájila i tentokrát, a to na všech druzích povrchu a bez výraznějších výkyvů. Zvlášť dobře si vedla na sněhu, kde se umístila pouhý bod za vítězem celého testu. Zkušební komisaři vyzdvihli i její nízký valivý odpor, který vám ušetří pár korun při každém tankování.
4. místo
Jediný bod za Continentalem se umístila pneumatika italského výrobce Pirelli. Stejně jako on měla prémiová guma vyrovnané a stabilní výsledky na všech druzích povrchu, na suchu si vedla dokonce lépe. Hodnotitelé také ocenili nízký valivý odpor a tichost jízdy.
5. místo
Nokian WR A4
V předchozích letech netestovaná pneumatika Nokian WR A4 se umístila na pátém místě. Ačkoli model od Pirelli porazila ve čtyřech z pěti disciplín, ztratila body na mokré vozovce. V opačném případě by se umístila mnohem výš. Společně s vítězným Dunlopem totiž získala nejlepší hodnocení jízdy na suchu v celém testu a ve valivém odporu jej dokonce předčila.
Závěr: test nebyl pro žádného z výrobců fiaskem
Kromě vítězného Dunlopu skrývá test ještě jedno překvapení. Tím je jihokorejská pneumatika Kumho, která skončila na šestém místě. To je vzhledem k nízké prodejní ceně pro výrobce velký úspěch. Výsledek ukazuje, že společnost se cítí jistější ve větších rozměrech. Velmi dobře si guma vedla zejména na mokré vozovce, vyrovnané výkony však předvedla i ve zbývajících disciplínách.
Celkové hodnocení je pro výrobce důvodem k radosti. O žádném z dezénů se totiž nedá říct, že by pohořel. Komisaři se shodují na tom, že mohou doporučit všechny testované modely. Pouze u posledního osmého připsali poznámku "doporučeno s připomínkami".
Pozor na suchou vozovku
Zatímco většina řidičů je obezřetná hlavně na ledovce a mokru, ostražití by měli být i na suchém povrchu. Autoři testů totiž přiznávají, že žádná z pneumatik nebyla při brždění na suché silnici příliš působivá. To však pouze ukazuje na to, proč je na jaře nezbytně nutné přezout na letní pláště. I když na mokru a sněhu zimní dezén suverénně vládne, na suchu tomu může být jinak.
"Řidiči SUV by si měli uvědomit, že na suché silnici se při rychlosti 100 kilometrů v hodině brzdná dráha se zimními pneumatika pohybuje kolem 45 až 48 metrů. Měli by tedy dobře zvážit, kdy mohou riskovat a zvolit sportovnější styl jízdy,"
upozorňuje Hans-Jürgen Götz z GTÜ.
Celkové výsledky
Dezén | Sníh | Mokro | Sucho | Valivý odpor | Hlučnost | Umístění | ||
Dunlop Winter Sport 5 SUV | 69 | 65 | 44 | 15 | 5 | 1. | Koupit | |
Goodyear UltraGrip Performance Gen-1 | 66 | 63 | 42 | 15 | 8 | 2. | Koupit | |
Continental ContiWinterContact TS 850P | 68 | 58 | 39 | 17 | 5 | 3. | Koupit | |
Pirelli Winter Sottozero 3 | 63 | 56 | 42 | 17 | 7 | 4. | Koupit | |
Nokian WR A4 | 64 | 45 | 44 | 18 | 8 | 5. | Koupit | |
Kumho WinterCraft WP71 | 59 | 54 | 42 | 15 | 7 | 6. | Koupit | |
Hankook Winter i*cept evo2 | 62 | 49 | 42 | 15 | 6 | 7. | ||
Cooper WM SA2 + | 61 | 51 | 37 | 14 | 6 | 8. |