Německý časopis Automotorsport jako první přichází s testy zimních pneumatik pro rok 2017. Do testu zařadil rozměr 225/45 R18, který sice může vypadat jako obutí pro sportovnější vozy, ale vyjíždí na něm i Škoda Octavia (nebo Superb), stejně jako Opel Insignia, Mazda 6 atd.
Do testu byly zařazeny pneumatiky napříč cenovým spektrem a zkušebním vozem bylo BMW 430i. Celá akce probíhala ve Finsku, poblíž městečka Ivalo a zaměřila se klasickou skladbu disciplín v každém počasí. Tzn. trakci, brždění, odolnost vůči aquaplaningu nebo valivý odpor na suchu, mokru nebo sněhu.
A každoroční otázka zní: Našel dlouholetý (ale stárnoucí) šampion Continental WinterContact TS 850P přemožitele? Vyzyvatelů měl dost. Ambiciózní Hankook, nebo premianti v podobě Dunlopu a Michelinu mají dostatek technologií. Pro Nokian šlo prakticky o domácí prostředí. A Semperit nebo Cooper mohou vždy překvapit. Dost už ale předmluvy, zaměřme se na výsledky.
1. Místo
Continental WinterContact TS 850P
Vyrovnané (a skvělé) výsledky v každé disciplíně, k tomu dominantní chování na mokrém povrchu. To dělá z tohoto dezénu nezpochybnitelného vítěze. S přehledem obhájí svoji vyšší cenovku, když vám zaručí bezpečnou jízdu bez ohledu na podmínky. Navíc nabídne nízký valivý odpor, který vám vynaložené peníze vrátí zpět u benzinové pumpy.
Pro klasickou středoevropskou zimu nenajdete lepší pneumatiku, než je WinterContact TS 850P. Typickým povrchem je mokro nebo sněhová břečka, případně suchá a umrzlá silnice. Právě na takové podmínky je Continental dokonale vyladěný.
2. Místo
Dunlop Winter Sport 5
Neudělal jedinou věc špatně, přesto skončil na druhém místě. Na rozdíl od Continentalu se totiž Dunlop ani v jedné disciplíně nedostal přes 9 bodů (max. 10). Zato osmibodových hodnocení posbíral hned několik. Což potvrzuje dokonale vyvážené vlastnosti. K tomu přidává výjimečně dobré brždění na sněhu.
Pokud bychom hledali nedostatky za každou cenu, byl by to možná vyšší valivý odpor. Ale I tak si Winter Sport 5 odnáší známku "Doporučeno" a nižší cenovku než vítěz testu.
3. Místo
Semperit Speed-Grip 3
A tady přichází největší překvapení celého testu. Letošní novinka v přímém srovnání porazila prémiovější značky a připíše si první umístění na stupních vítězů. Její dominanta? Jednoznačně chování na sněhu, kde získala 9,9 bodů z 10. Jakkoliv od tohoto pláště není možné čekat nějaký sportovnější projev, můžete se na něj spolehnout kdykoliv od podzimu do jara.
Když nasněží, můžete jet s vědomím, že jste nemohli koupit nic lepšího. Navíc Semperit Speed Grip-3 dominuje v poměru ceny a kvality, když je v porovnání s Continentalem zhruba o 20 % levnější.
4. Místo
Michelin Pilot Alpin PA4
I když už je na trhu novinka v podobě Pilot Alpin 5, do testu se dostala prověřená generace PA4. Jde o pneumatiku se sportovnějším projevem, ať už se bavíme o chování na sněhu nebo na suchu. Na mokru vás spolehlivě podrží, a kdykoliv se bavíme o Michelinu, jako první nás napadne vysoký kilometrový průběh.
S koupí francouzského pláště si pořizujete jistotu na několik sezón.
5. místo
Fulda Kristall Control HP2
Druhé překvapení uzavírá TOP 5 a jako poslední v testu získává také známku "Doporučeno". Německá Fulda se svou novinkou překvapila skvělým handlingem a trakcí, tak důležitou v zimních podmínkách. Rezervy bychom mohli najít v chování na mokré vozovce, ale ani tam vyloženě nezklame. I zde navíc hraje roli cena - za cenu střední třídy dostanete prémiové vlastnosti a jde o jasný cenový tip pro letošní zimu.
Jak dopadli ostatní?
Mírným zklamáním je až 6. místo pro Pirelli, kdy pneumatice kupodivu chyběl náznak sportovního chování a také v dalších disciplínách byla spíše průměrná. Někdo by se mohl divit špatnému výsledku Nokianu A4. Ten ale nabídl bezkonkurenčně nejmenší valivý odpor (dostal 10 bodů z 10) a exceloval na suchu. Na vodě a sněhu to ale bylo o něco slabší, proto jen průměrný výsledek. Pokud by se do testu dostal dezén D4, byla by situace odlišná.
Jihokorejské dezény HankookWinter i*cept evo2 W320 a Kumho WinterCraft WP71 se umístily na 8. a 9. místě. Minimálně pro Hankook jde o nepříjemné překvapení, kdy sice předvádí působivé výsledky na suchu a sněhu, ale na mokrém povrhu je to horší. Na posledním místě skončil Cooper WeatherMaster SA2 a je pouze podmíněně doporučen. Ani na jednom povrchu se nedostal přes 7,1 bodů, takže i přes nízkou cenu dokážeme najít lepší pneumatiky.
Česká stopa v testu
I když zde nenajdeme značku Barum, má Česká republika hned dva zástupce v TOP 3. Jak vítězný Continental, tak bronzový Semperit se totiž vyrábí v tuzemské továrně. Koncernové značky navíc sdílí vybrané technologie právě s prémiovým brandem. Takže např. Barum dostane v dalších sezónách know how letošního Continentalu.
Celkové hodnocení
Dezén | Hodnocení | Sníh | Mokro | Sucho | Životní prostředí | |
Continental WinterContact TS 850P | ★★★★★ | 8,7 | 9,6 | 9,1 | 8,0 | Koupit |
Dunlop Winter Sport 5 | ★★★★ | 8,9 | 8,9 | 8,5 | 7,3 | Koupit |
Semperit Speed-Grip 3 | ★★★★ | 9,9 | 7,2 | 7,6 | 8,6 | Koupit |
Michelin Pilot Alpin PA4 | ★★★★ | 8,4 | 7,7 | 8,1 | 7,2 | Koupit |
Fulda Kristall Control HP2 | ★★★★ | 9,5 | 6,8 | 7,3 | 7,9 | Koupit |
Pirelli Winter Sottozero 3 | ★★★ | 7,8 | 7,9 | 8,2 | 6,6 | Koupit |
Nokian WR A4 | ★★★ | 7,1 | 6,3 | 9,2 | 10,0 | Koupit |
Hankook Winter i*cept evo2 W320 | ★★★ | 8,1 | 6,8 | 8,3 | 7,3 | Koupit |
Kumho WinterCraft WP71 | ★★★ | 7,8 | 7,1 | 7,8 | 6,5 | Koupit |
Cooper WeatherMaster SA2 | ★★ | 6,9 | 6,8 | 7,1 | 5,9 |
Hodnocení
★★★★★Velmi doporučeno
★★★★Doporučeno
★★★Ještě doporučeno
★★Podmíněně doporučeno
★Nedoporučeno