Kamenitý svah střídá blátivá cesta. Vítr se silným lijákem dosahuje rychlosti 49 kilometrů v hodině a záře světlometů rychle pohlcuje soumrak. Horor od Kinga nečekejte. Tohle jsou podmínky typické pro terénní vozy. Se kterými pneumatikami ale bude jízda nejbezpečnější?
Jelikož je testů terénních pneu jako šafránu, rozhodli se redaktoři britského Tyre Reviews prověřit 9 nejpopulárnějších značek 275/65 R18 ze všech cenových tříd. Mezi disciplínami najdete terén, mokro, sucho i náročnost na spotřebu paliva.
Nezapomeňte – terénní pneumatiky patří nejčastěji do kategorie univerzální a nesou označení M+S (mud and snow – bláto a sníh). V ČR takové obutí sice splňuje podmínky pro zimní provoz, to ale neznamená, že obstojí na sněhulák a ledu z hlediska bezpečnosti.
Doporučujeme sáhnout po pneumatikách s označením alpského symbolu se sněhovou vločkou 3PMSF (Three-Peak Mountain Snowflake). Směs dezénu je totiž vyrobena pro extrémně nízké teploty a zajišťují minimálně o 25 % lepší trakci na sněhu i ledu
1. místo
Firestone Destination AT2
Pneumatiky Firestone Destination A/T2 zvítězily nad prémiovým Continentalem jen s rozdílem 0,03 % v konečném hodnocení. Vynikající vlastnosti dezén předvádí hlavně v disciplínách na mokru. A narozdíl od Continentalu patří k nejlepšímu obutí v terénu. Vysoká úroveň pohodlí, nízká hlučnost a nejnižší valivý odpor v celém testu – tedy nízká spotřeba paliva a vysoký kilometrový nájezd – dělají z pneu Firestone Destination AT2 zaslouženého šampiona.
✔ Nejlepší dezén v terénu
✔ Špičkové vlastnosti na mokru
✔ Vysoký kilometrový nájezd a nízká spotřeba paliva
✘ Bez slabin
Pneumatiky Firestone Destination AT2 jsou bohužel určeny výhradně pro americký trh. Velmi dobré vlastnosti v podobném terénu však nabízí i pneumatika Bridgestone Dueler H/T 687, jejíž výrobce patří do stejného koncernu jako Firestone.
2. místo
Continental TerrainContact AT
Nejlepší pneumatikou na mokru je v testu Continental TerrainContact AT. Vyniká přesnou ovladatelností, nejkratší brzdnou dráhou a skvělou ochranou proti aquaplaningu. Na suchu pak předvádí nadprůměrný výkon. Bohužel – v terénu pláště nad konkurencí ztrácí. A také patří k těm horším co se týče kilometrového nájezdu a spotřeby paliva.
✔ Nejkratší brzdá dráha testu
✔ Výborná ochrana proti aquaplaningu
✔ Nejlepší na mokru
✘ Vysoká spotřeba paliva a menší kilometrový nájezd
Stejně jako v případě vítěze testu jsou bohužel pneumatiky Continental TerrainContact AT určeny pouze pro americký trh. Podobné vlastnosti však najdete například u pneumatik Continental CrossContact ATR.
3. místo
Goodyear Wrangler All Terrain Adventure
Ačkoliv pneumatiky Goodyear Wrangler All Terrain Adventure působí kvůli hranatému vzorku jako absolutně nepoužitelné pro běžnou silnici, opak je pravdou. Na asfaltu patří z hlediska přilnavosti k nejlepším dezénům testu. Důležité body ztrácí pouze za sníženou ochranu proti aquaplaningu a průměrný valivý odpor. Pláště ale patří k vysoce odolným – oceníte je proto primárně v terénu.
✔ Extrémní přilnavost na mokru a suchu
✔ Výjimečné odolnost proti proražení
✔ Skvělé vlastnosti v terénu
✘ Vyšší spotřeba paliva
Pořadí a hodnocení testovaných pneu*
Umístění |
Název dezénu |
Sucho | Mokro | Terén | Valivý odpor |
---|---|---|---|---|---|
1. | Firestone Destination AT2 | 93.77 % | 97.56 % | 96.97 % | 100 % |
2. | Continental TerrainContact AT | 98.19 % | 96.75 % | 94 % | 87,07 % |
3. | Goodyear Wrangler All Terrain Adventure | 99.37 % | 94.59 % | 95.41 % | 88,72 % |
4. | Pirelli Scorpion All Terrain+ | 96.9 % | 95.62 % | 95.03 % | 94,71 % |
5. | Yokohama Geolandar A/T G015 | 94.52 % | 94.39 % | 92.74 % | 88,08 % |
6. | Travelstar Ecopath AT All Terrain | 97.63 % | 94.32 % | 96.56 % | 88,72 % |
7. | Toyo Open Country AT III | 94,99 % | 90,68 % | 90,72 % | 90,83 % |
8. | BFGoodrich Trail Terrain TA | 92,6 % | 88,36 % | 100 % | 95,03 % |
9. | Nitto Terra Grappler G2 | 96,24 % | 85,5 % | 92,93 % | 86,18 % |
Zdroj: tyrereviews.com