Velký test pneumatik pro cestovní endura

05.06.2015 , Tomáš Valský

Celkem přes 24 000 testovacích kilometrů najelo šest motocyklů Triumph Tiger Explorer při velkém testu pneumatik pro cestovní endura.
Německý motoristický magazín Motorrad zvolil formu praktického testu na trase dlouhé 4 000 km vedoucí z Německa do jižní Francie a zpět. Na dlouhé a náročné cestě, která trvala 48 hodin čisté jízdy, testovali jezdci pneumatiky jak na dálnici a běžných silnicích, tak i na endurových horských silnicích. Ty se nacházely ve francouzském pohoří Cevenny a typické pro ně bylo velké množství zatáček a různá kvalita povrchu.

Průzkumy ukázaly, že přestože jsou cestovní endura velmi univerzální motocykly, které bez problémů zvládnou i dlouhou jízdu na šotolině, málokterý jezdec je v tomto směru naplno využívá.
Výrobci se tedy při vývoji nových pneumatik pro tyto motocykly zaměřují z 90 % na jízdní vlastnosti na suchém a mokrém asfaltovém povrchu a jen asi 10 % věnují jízdním vlastnostem pneumatik na štěrkových cestách a v lehkých terénních úsecích.
Některé pneumatiky pro cestovní endura jsou zaměřeny víc na podélnou stabilitu při rychlejší jízdě na dálnicích a běžných silnicích, jiné zase víc vsází na přilnavost a přesnost ovládání v zatáčkách.

Jezdec na enduro

Jak se testovalo?

Odborný magazín Motorrad vybral do svého testu šestici pneumatik pro cestovní endura, mezi kterými byly jak osvědčené dezény, tak i aktuální novinky:

  • Bridgestone Beatle Wing 501/502
  • Continental Trail Attack 2
  • Dunlop TrailMax TR91
  • Metzeler Tourance Next
  • Michelin Anakee 3
  • PirelliScorpion Trail

Testované pneumatiky měly jednotný tlak 2,2 bar vpředu2,5 bar vzadu.
V samotném testu se jezdci střídali na motocyklech s jednotlivými dezény zhruba po 100 km jízdy (dálnice a běžné silnice) a v horském terénu po 1 hodině jízdy. Součástí každé výměny bylo pečlivé zdokumentování subjektivních pocitů jednotlivých jezdců podle předem daných hodnotících kritérií:

  • Ovladatelnost - síla potřebná k uvedení stroje do náklonu nebo pro udržení jízdní linie při rychlém/pomalém průjezdu střídavých zatáček
  • Přesnost řízení - sledování kurzu daného řídítky v pasážích se zatáčkami
  • Stabilita v zatáčkách - při zrychlování a ve velkých náklonech, testuje se jak při jízdě solo, tak se spolujezdcem
  • Přilnavost v náklonu - boční vedení v max. náklonu na mokrém a suchém asfaltu, vzhledem k jízdě na hraně bezpečnosti se testovalo pouze na okruhu
  • Přilnavost při zrychlování - boční vedení a přenos síly v různě rychlých zatáčkách na suchu i na mokru
  • Stabilita při jízdě v přímém směru - při testu stability ve vysokých rychlostech na dálnici se sleduje náchylnost k rozkývání "schimi"
  • Chování v mezní oblasti - ovladatelnost pneumatik na suchu i mokru v hraniční oblasti přilnavosti
  • Tendence k postavení - v náklonu při brzdění má motocykl podle zpomalení a tvaru pneumatiky tendenci se narovnávat, nutnou kompenzací jezdce je tlak na řidítka na vnitřní straně zatáčky

Součástí velkého testu pneumatik pro cestovní endura magazínu Mottorad byl speciální test na mokrém povrchu. Ten se celý odehrál na speciálním zkušebním okruhu GoodYear-Dunlop v Mirevalu u Montpellieru.

V tomto případě se všechny pneumatiky testovaly na jediném motocyklu Yamaha Super Ténéré, který je mezi motorkáři známý citlivým řízením s přesnou odezvou.

Která endurová pneumatika byla nejúspěšnější?

(Max. hodnota na osách grafu = 20 b)

Vítěz testu

Metzeler Tourance Next

Dezén Tourance Next pro cestovní endura zvítězil díky velmi vyrovnaným výkonům na suchu i na mokru, kde si vedl nejlépe. Také opotřebení bylo velmi nízké a navíc se tento dezén projevil jako velmi hospodárný. Testovací jezdci si pochvalovali jeho podélnou stabilitu ve vyšších rychlostech a velmi dobrou přilnavost ve studeném i zahřátém stavu Na mokru byl Metzeler Tourance Next společně s Dunlop TrailMax TR91 vynikající a svými vlastnostmi všem dalším dezénům bodově unikly.

Metzeler Tourance Next je po všech stránkách vynikající pneumatika, se kterou vaše radost z jízdy nebude znát hranic.

Metzeler Touran Next

Test na mokru

Metzeler Touran Next

Pneumatiky umístěné na předních místech:

Dunlop TrailMax TR91 - tip časopisu Mottorad

Pneumatika pro cestovní endura Dunlop TrailMax TR91 sváděla velmi vyrovnaný boj s Metzeler Tourance Next a to až do závěrečného hodnocení, kde v testu opotřebení dosáhla jen průměrného výsledku. Jak se však píše v hodnocení jezdců: "Dunlop TrailMax TR91 je vynikající cestovně/endurová pneumatika pro ty jezdce, kteří požadují hlavně výkony a oželí vyšší opotřebení".

Výsledky jednotlivých testů tohoto dezénu jejich slova jen potvrzují, protože mimo testu opotřebení byl TrailMax TR91 vždy první nebo druhý!

Výborně ovladatelná, jistá a skvělá na mokrém povrchu. Taková je pneumatika pro cestovní endura Dunlop TrailMax TR91.

Dunlop TrailMax TR91

Test na mokru

Dunlop TrailMax TR91

cena od 1 672 Kč

Michelin Anakee 3 - klasika s dlouhou výdrží

Pneumatiky pro cestovní endura s vynikající stabilitou na rychlých silnicích a dálnicích, která se nezmění ani při zatížení. Michelin Anakee 3 výrazně předčil další testované pneumatiky především v testu životnosti, kde po zásluze zvítězil. Jen na horských silnicích s mnoha zatáčkami tento osvědčený dezén ztrácí na výkon především v porovnání s vítězi testu.

Michelin Anakee 3 jsou výborný dezén pro svižné letní endurové vyjížďky.

Michelin Anakee 3 T est na mokru

Michelin Anakee 3

cena od 2 753 Kč

Důkazem toho, že výrobci tvoří pneumatiky pro cestovní endura především pro jízdu na silnici, jsou výsledky v blátě a sněhové břečce. S takovým terénem si totiž v testu Mottoradu neporadil ani jeden dezén. Proto se v podobných podmínkách mějte hodně na pozoru.

Zdroj: Motorrad

Připojené obrázky

Košík 0 Kč

Nákupní košík je prázdný.