V rámci poskytování služeb využívá tato stránka cookies. Používání a dostupnost cookies můžete kdykoliv upravit v nastavení Vašeho prohlížeče. OK

Test motopneu Metzeler Racetec RR K1 – závodní dezén se silniční homologací

01.10.2018

Jak si povede dezén se silniční homologací na závodním okruhu? To ve spolupráci s naším e-shopem zjišťovali testeři moto magazínu Okruháři.cz. Dezén Metzeler Racetec RR K1 prohnali po Masarykově okruhu a nestačili se divit. Pláště byste totiž od běžného závodního dezénu nepoznali.

Metzeler Racetec RR už v minulosti prokázal své kvality v road racingových závodech. Při klání na ostrově Man zvítězil v kategorii Supersport. Nezalekne se totiž lehkých nerovností na vozovce a nezastaví ho lehký déšť. Což je v této disciplíně potřebujete.

Metzerel Racetec RR K1 na závodním okruhu
Jezdec Okruhářů testuje Metzeler Racetec RR K1 na závodní motorce Yamaha R6

Prestižní britský magazín Motocycle News dezén dokonce označil za jeden z nejlepších road racingových plášťů vůbec. A to i ve srovnání s konkurenty jako Bridgestone Battlax R10, Dunlop Sportsmart GP Racer D211 a Michelin Power Supersport.

Seznamte se: Metzeler Racetec RR

U pneumatik Metzeler Racetec RR si můžete vybrat ze tří směsí: K1, K2 a K3. Testerům Okruhářů jsme nakonec věnovali nejměkčí směs K1, která je pro teplotu nad 24 stupňů nejvhodnější. Venku totiž bylo 25 stupňů a dráha měla dokonce mírně nad 30. Nejtvrdší označení K3 by ale mohli ocenili civilní řidiči. Lépe totiž zvládá hrubší asfalt i chladnější počasí.

Pneumatiky mají překvapivě vysoký podíl siliky. Díky tomu gumy fungují skvěle i bez nahřátí na závodní rychlost a mají velmi nadstandardní přilnavost na mokru. Přední pneumatika je jednosměsová a obsahuje 100 % siliky. Dvousměsová zadní pneumatika je rozdělena na měkčí boční části a tvrdší pryž ve středu.

Přední pneumatika Metzerel Racetec RR K1 Přední pneumatika je jednosměsová Zadní pneumatika Metzerel Racetec RR K1 Zadní pneumatika se skládá ze dvou typů směsí

Výrobce doporučuje přední gumu nafouknout na 2-2,5 baru a zadní na 1,7-1,9 baru. Praxe nicméně bývá jiná. Běžně se jezdí 2,4 vpředu a 1,5 vzadu. Důvodem je lepší grip, který podhuštěním zadní pneumatiky získáte. Nicméně tak riskujete roztrhání pláště při ostrém náklonu v zatáčce. Záleží tedy, jak si věříte.

Testování

Testeři Okruhářů přistupovali k Racetec RR K1 jako ke standardní závodní pneumatice. Před testováním ji proto nahřáli a u zadní gumy zvolili dolní hranici natlakování. Následně oba pláště obuli na závodní Yamahu R6. První zkušební jízda na Masarykové okruhu.

Dojem z prvního náklonu

Pneumatiky jsou velmi ochotné ke sklápění. Zatáčení je jisté a pevné. Ve srovnání s populárními Dunlopy D213 nemají tak ostrý náběh do hlubokého náklonu a jsou lineárnější.

Pokud zůstáváte na prudkých brzdách v hlubokém náklonu, budete u Racetec RR ve srovnání s Dunlopy cítit mnohem menší odpor. Pocítíte i méně patrnou tendenci zůstat v přímém směru, jak se snažíte gumu překlopit z její střední plošší části.

Fáze od sklápění motorky na brzdách do vrcholu zatáčky je u Racetecu plynulá a pozvolná. To není dobře ani špatné - je na každém jezdci, aby si vyzkoušel, co mu sedí nejvíc.


Přední pneumatika měla perfektní přilnavost i zpětnou vazba. Nedalo se jí nic vytknout.

Perfektní a grip stabilita ve vrcholu zatáčky

Skvělé chování má guma i ve vrcholu zatáčky. I při plném náklonu je dokonale stabilní. Okruháři ocenili i její chování při výjezdu ze zatáčky.

Sklon pneumatiky v zatáčce I ve vrcholu zatáčky byla guma velmi stabilní. Po celou dobu si držela perfektní grip.

U běžných polozávodních pneumatik, kam se Racetec RR teoreticky řadí, bývá hlavním kamenem úrazu nedostatečný grip v plném náklonu. To však v tomto případě neplatí. Racetec RR snese nejtvrdší srovnání s čistě závodními dezény.

Výdrž pneumatiky? Předvídatelná i po opotřebení

Na Racetecu RR najeli Okruháři přibližně 60 kol. První třetinu své životnosti pneumatika garantuje perfektní grip profesionální závodní gumy. S přibývajícími kilometry však nutné přichází lehký pohyb zadního kola.

I v tomto směru má však Metzeler Ratetec RR na své straně velkou výhodu - čitelnost. Některé gumy mají totiž velmi tenkou hranici mezi smykem a gripem. Z ničeho nic mohou ztratit přilnavost a jejich chování téměř nejde předpovídat.

Mechanik prohlíží ojetou pneumatiku. Mechanik prohlíží stav pneumatiky. I po 60 kolech je stále ve slušném stavu.

V tomto případě však pneumatiky velmi dobře komunikovaly s řidičem. Celou jízdu přesně víte, co se děje se zadním kolem. Dokonce i přechod do smyku je plynulý a lehce zvládnutelný.

Lepší příprava a řízení, lepší zážitek z jízdy

Kolik kol pneumatika vydrží záleží hlavně na řidiči. Prudké přidání plynu v náklonu gumu rychle natrhá. Při správném řízení však může vydržet poměrně dlouho. Ze zadního kola šla guma dolů v momentě, kdy na hraně vzorku zbývalo cca 1-2 mm.

Před nasazením je důležitá správná volba směsi a tlakování. Pokud výběr pokazíte, pneumatika se velmi rychle zničí.

Shrnutí testu

Dezén se v mnohém podobá Pirelli Supercorsa SC, kterou Okruháři rovněž testovali. Oba mají velmi podobnou přilnavost i tuhost. Výhodou Metzeler Racetec RR je vysoký podíl siliky v předním plášti. Díky tomu si na rozdíl od většiny konkurentů poradí i na mokré trati.
Shrnutí testu motopneu

Brát Racetec RR do běžného provozu jsou zkrátka zbytečně vyhozené peníze. Gumy totiž snesou srovnání s čistokrevnými závodními pneumatikami. Jejich výkon na okruhu lze označit za úctyhodný.

Zaujal vás Metzeler Racetec RR K1?

Vyberte si svůj rozměr

Připojené obrázky

Košík 0 Kč

Nákupní košík je prázdný.