Další pokus levných dezénů vyrovnat se prémiovým plášťům. Již dopředu jsme ale tušili, jak takové srovnání musí dopadnout. Test byl také bohatý na novinky. Jak obstály vylepšené modely v ostré konkurenci? Mohou se měřit budgetové pneumatiky s plášti nejvyšší třídy?
Čínské pneumatiky? Marnost nad marnost
Test v režii německé sítě stanic technické kontroly GTÜ a motoristického časopisu Autozeitung prověřil celkem 14 dezénů. Na tak velkém testovacím vzorku už dobře poznáte, které koncerny bezpečné pneumatiky umí a které ne.
Test ukázal, že když sáhnete po pneumatikách ze skupiny Goodyear (kam patří i Dunlop) nebo Continental, nemůžete udělat chybu. Jakékoliv čínské pláště jsou naopak velkým průšvihem.
Kromě tří levných značek z dálného východu byl test ještě zajímavý díky spoustě novinek. Poprvé se testování zúčastnily nové dezény Dunlopu, Falkenu, Goodyearu, GT Radial a Toyo. Jak je výrobci připravili na podmínky letní sezóny?
1. místo
Continental ContiSportContact 5
cena od 2 439 Kč
Prověřený dezén, který má opravdu bohatou sbírku vítězných diplomů. Po triumfu v ADACU si připisuje druhé letošní vítězství v rozměru 225/45 R17. V 7 ze 13 disciplín získal maximální hodnocení, ve zbytku atakoval horní bodovou hranici. Znáte lepší pneumatiku v tomto rozměru?
✔ brždění na mokré vozovce
✔ brždění na suché vozovce
✔ excelentní přilnavost na mokru
✘ valivý odpor
Přestože se na trhu objevila v roce 2012, ani nejnovější dezény ji neporazily.
ContiSportContact 5 zůstává výzvou pro konkurenci i nadále.
2. místo
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3
cena od 2 436 Kč
Goodyear je zase o krok dál a svoji novinku představuje: "Neřešte počasí. S našimi pneumatikami máte všechno ve svých rukách. Jen si užívejte jízdu. Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 mají kratší brzdnou dráhu na mokru i suchu." Test potvrdil, že novinka sezóny 2016 je skvělá v každém ohledu.
✔ brždění na suchu
✔ brání podélnému aquaplaningu
✔ handling na mokru
✘ vyšší cena
Co jsme se z testu dozvěděli? Tak předně, Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 přesvědčil směrovou stabilitou a přesným zatáčením. Když šlápnete na brzdy, dočkáte se perfektních reakcí.
3.-4. místo
Dunlop Sport Maxx RT2
cena od 2 436
Další z řady pneumatik, která byla lepší na vlhkém než suchém asfaltu. Štítková hodnota A přilnavosti na mokru je u tohoto dezénu naprosto oprávněně. Kromě toho bezpečně drží i na suchu. Je libo brždění, handling nebo slalom? Všechno zvládá na jedničku. Když k tomu připočteme nízký valivý odpor, máme aspiranta na objev sezóny.
✔ nižší spotřeba
✔ zvládání aquaplaningu
✔ brzdný výkon na suchém asfaltu
✘ nejhlučnější z TOP3
Dunlop na svých stránkách u Sport Maxx RT2 zdůrazňuje vysokou přilnavost v zatáčkách,
přesnost řízení a krátkou brzdnou dráhu. Z testu jasně vyplývá, že to nejsou jen plané řeči.
3.-4. místo
Pirelli P Zero
cena od 2 459 Kč
Výčet úspěchů P Zero v tomto testu by byl dlouhý: bezkonkurenční handling, vynikající slalom na suchu, adaptace na podélný aquaplaning, nízká hlučnost… Škoda jen, že hodnota valivého odporu nepatřila mezi nejlepší. I tak Pirellka rozhodně nezklamala.
✔ nejlevnější z TOP3
✔ precizní ovládání v zatáčkách
✔ odolnost vůči aquaplaningu
✘ vyšší spotřeba
Fandíte Formuli 1? Pirelli P Zero vám svět rychlých kol přiblíží. Jedná se o stejnojmenný dezén, na kterém jezdí monoposty F1. Vyzkoušet závodní technologie můžete i vy.
NÁŠ TIPNokian zLinecena od 2 129 Kč S Nokiany si za přijatelnou cenu pořizujete prémiovou kvalitu. To je hlavní důvod oblíbenosti skandinávských pneumatik. Dezén Nokian zLine boří zažitý obraz, že Finové jsou specialisty jen na sníh. Letní dezén dostal do vínku špičkové jízdní vlastnosti s nízkým valivým odporem. Jen průměrné brždění mu zabránilo v lepším umístění. |
Shrnutí
Němečtí komentátoři napsali, že 14 letních pneu bojovalo o trůn. Ve skutečnosti to tak vůbec nebylo, protože čínské obutí už od začátku základní disciplíny nezvládalo. Čínské gumy vyjdou až o polovinu levněji, ale také obdržely tragické hodnocení na mokru jako dezén od Westlaku.
Westlake Sport SA-37 neobrdžel ani bod za brždění na mokru. K zastavení z rychlosti 100 km/h potřeboval šokujících 66,9 metrů. Značkové pneumatiky zastaví přibližně za 50 metrů. |
V závěrečném hodnocení varoval GTÜ před levnými plášti. Zejména před poslední trojicí (GT Radial, Linglong a Westlake). Existují výjimky, ale u pneumatik platí, že bezpečnou pneumatiku za pár šupů nekoupíte. Každé šetření ve výrobě se okamžitě projeví. Razítko renomované značky na boku gumy je garance bezpečnosti. Čím víc si zaplatíte, tím větší kvalitu dostanete.
Zaujalo nás
První čtyři pneumatiky byly lépe hodnocené na mokru než na suchu. Obyčejně to bývá naopak, horší výsledky na mokrém povrchu pak testované pláště dohání na suchu. Je dobře, že se vývojáři zaměřují na zlepšení chování pneumatik na mokru. Vlhký asfalt představuje mnohem větší riziko než suchá cesta.
Celkové výsledky
225/45 R17 91 | Hodnocení | Mokro | Sucho | Celkem | |
Continental ContiSportContact 5 | ★★★★★ | 146 | 132 | 278 | |
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 | ★★★★ | 133 | 134 | 267 | Koupit |
Dunlop Sport Maxx RT2 | ★★★★ | 133 | 130 | 263 | Koupit |
Pirelli P Zero | ★★★★ | 133 | 130 | 263 | Koupit |
Falken Azenis FK510 | ★★★★ | 114 | 130 | 244 | Koupit |
Nokian zLine | ★★★★ | 119 | 121 | 240 | Koupit |
Bridgestone Turanza T001 | ★★★ | 109 | 126 | 235 | Koupit |
Michelin Primacy 3 | ★★★ | 84 | 134 | 227 | Koupit |
Hankook Ventus S1 evo2 | ★★★ | 102 | 123 | 225 | Koupit |
Toyo Proxes T1 Sport+ | ★★★ | 105 | 113 | 218 | Koupit |
Yokohama Advan Sport V105 | ★★★ | 93 | 116 | 209 | Koupit |
GT Radial SportActive | ★★★ | 78 | 107 | 185 | |
Linglong Green-Max | ★★★ | 73 | 109 | 182 | |
Westlake Sport SA-37 | ★★ | 70 | 102 | 172 |
Hodnocení
★★★★★Velmi doporučujeme
★★★★Doporučujeme
★★★Podmínečně doporučujeme Zdroj: GTÜ/Autozeitung