První test letních pneumatik pro rok 2018 je tu. Redaktoři německého magazínu Autobild v něm otestovali brzdnou dráhu více než padesáti dezénů prémiových i budgetových výrobců. Na suchu měřili brzdnou dráhu z rychlosti 100 kilometrů za hodinu, na mokru v 80 kilometrech za hodinu.
Jihokorejský úspěch a překvapivé třetí místo
Velký úspěch slaví jihokorejský Hankook. Jeho gumy Ventus Prime3 jako jediné dosáhly v součtu méně než 70 metrů. Ze všech 51 pneumatik také dopadly nejlépe na suchu.
Nové letní gumy Bridgestone Turanza T005 , které si můžete koupit od ledna letošního roku, se předvedly ve skvělém světle. I když je Hankook na suchu porazil, na mokru zastavily o 0,9 metru dříve. V této kategorii si vedly nejlépe z celého testu.
Velkým překvapením testu je velmi pěkné umístění pneumatiky Firestone Roadhawk . I když ji od vítěze dělily v součtu 2 metry brzdné dráhy, dosáhla na třetí místo. Za svůj úspěch vděčí společnost z velké části tomu, že patří do koncernu Bridgestone. Díky tomu má přístup k prémiovým technologiím.
Do druhého kola postupují všichni prémioví výrobci
Z 51 pneumatik postoupí do druhého kola prvních 20. V něm komisaři prověří dezény v dalších disciplínách, jako je odolnost vůči aquaplaningu, handling a hlučnost.
Z prémiových výrobců se do první desítky dostali Bridgestone, Pirelli, Continental a Dunlop. Goodyear skončil na 11. místě, Nokian na 14. a Michelin dokonce na 15. Je však vysoce pravděpodobné, že si tito výrobci ve druhém kole skóre polepší.
České Barumky dělilo od postupu 0,3 metru
V lepší polovině se umístila značka Barum, která mezi tuzemskými řidiči vede v žebříčcích popularity. Dezén Brillantis 2 skončil na 21. místě, což je vzhledem k nízké ceně úspěch. Na postup do dalšího kola to ale nestačilo. Od toho, aby dělal společnost prémiovým výrobcům, jej přitom dělilo jen 30 centimetrů brzdné dráhy.
Mezi TOP 20 se nevešlo i několik dalších značek, které jsou mezi českými řidiči populární. Příkladem mohou být pláště Kormoran, Semperit, Kumho, Toyo a Matador. Bohužel už nezjistíme, jak by si tito výrobci vedli v dalších disciplínách. Podle Autobildu je totiž brždění základ a pokud v něm gumy neuspějí, nemají právo na postup.
Pozor na čínské značky
Rozdíl mezi kvalitním provedením a levnými čínskými pneumatikami se nejvýrazněji projevil na mokru. Zatímco vítěz testu Hankook Ventus Prime 3 dokázal při 80kilometrové rychlosti zastavit za 35,2 metru, nejhorší dezén Fortuna G745 na to potřeboval 51,9 metru. Tedy o 16,2 metru více (!), což může být zejména při špatné viditelnosti kritické.
Celkové hodnocení
Dezén | Brzdná dráha na mokru (m) | Brzdná dráha na suchu (m) | Brzdná dráha celkem (m) | |
Hankook Ventus Prime 3 | 35,2 | 34,5 | 69,7 | Koupit |
Bridgestone Turanza T005 | 34,3 | 35,7 | 70,0 | Koupit |
Firestone Roadhawk | 36,5 | 35,2 | 71,7 | Koupit |
Pirelli Cinturato P1 Verde | 36,0 | 36,4 | 72,2 | Koupit |
Continental PremiumContact 5 | 36,0 | 36,4 | 72,4 | Koupit |
Hawk Ziex ZE310 | 35,9 | 36,7 | 72,6 | |
Uniroyal RainExpert 3 | 34,5 | 38,7 | 73,2 | Koupit |
Dunlop Sport BluResponse | 37,3 | 36 | 73,3 | Koupit |
Maxxis Premitra HP5 | 38,1 | 35,6 | 73,7 | |
Vredestein Sportrac 5 | 37,0 | 36,8 | 73,8 | Koupit |
Goodyear EfficientGrip Performance | 37,6 | 37,5 | 75,1 | Koupit |
Infinity Ecosis 12 |
37,0 | 38,1 | 75,1 | |
Cooper Zeon CS8 | 37,5 | 37,7 | 75,2 | Koupit |
Nokian Line |
38,0 | 37,5 | 75,5 | Koupit |
Michelin Energy Saver+ |
38,7 | 37,5 | 76,2 | Koupit |
Avon ZV7 | 38,2 | 38,3 | 76,5 | |
Fulda EcoControl HP |
39,6 | 37,0 | 76,6 | Koupit |
Kleber Dynaxer HP 3 |
37,7 | 39,2 | 76,9 | Koupit |
Giti Synergy E1 |
39,2 | 37,9 | 77,1 | |
BF Goodrich g-Grip | 39,1 | 38,3 | 77,4 | Koupit |
Hodnocení
★★★★★Příkladné
★★★★Dobré
★★★Uspokojivé
★★Podmínečně doporučeno
★Nedoporučeno