10 pneumatik napříč všemi cenovými kategoriemi otestovali redaktoři magazínu Autozeitung. Do hledáčku si tentokrát vzali jeden z větších rozměrů: 235/45 R18. Test proto ocení hlavně majitelé vozů vyšší třídy a milovníci sportovní jízdy. Do kterého z dezénů se opravdu vyplatí investovat?
Metodika testování
Redakce testovala 10 dezénů na vozidle Škoda Superb Combi 2.0 TDI s výkonem 150 koní. Nechyběly jak prémiové značky Continental a Pirelli, tak ani čínské Nankangy. Komisaři hodnotili reakce na mokré i suché silnici, ochranu proti aquaplaningu a brzdnou dráhu. Pneumatika mohla za své jízdní vlastnosti získat až 300 bodů.
1.místo
Continental PremiumContact 6
Dezén PremiumContact 6 se popral se všemi disciplínami na výbornou. V testu předvedl špičkové jízdní vlastnosti, které ocení řidiči hledající 100% bezpečné pláště. Ty dominovaly hlavně perfektní přilnavostí v zatáčkách a okamžitou odezvou při řízení i brždění. Drážky navíc zcela plynule odváděly vodu.
Continental si za svou výjimečnou všestrannost od komisařů vysloužil 277 bodů z 300. 142 na mokru a 135 na suchu.
✔ Nejbezpečnější pneu na trhu
✔ Vynikající přilnavost v zatáčkách
✔ Perfektní odvod vody
✘ Slabší kilometrový nájezd oproti Primacy 4
2.místo
Michelin Primacy 4
Francouzi vsadili u dezénu Primacy 4 na nízký valivý odpor a velmi vysoký kilometrový výkon. Chování na mokru je sice oproti Continentalu slabší, to však pneumatika kompenzuje speciálně upraveným vzorkem. Při opotřebení se rozšiřují stávající dezénové drážky a vznikají nové. Tím si guma uchová stejné jízdní vlastnosti po celou dobu užívání.
U komisařů Michelin nejvíce zazářil za skvělou ochranu proti aquaplaningu a krátkou brzdnou dráhu. Ta byla oproti konkurenci až o 90 cm kratší. S 252 body však na PremiumContact 6 nestačil.
✔ Efektivní odvod vody a ochrana proti aquaplaningu
✔ Velmi vysoký kilometrový nájezd
✔ Špičkové jízdní vlastnosti až do maximálního opotřebení
✘ Vyšší cena, kterou si však dezén s přehledem obhájí
3.místo
Maxxis Premitra HP5
Pneumatika Premitra HP5 se nejvíc osvědčila až ve vyšších rychlostech, kde excelovala perfektní stabilitou. Na komisaře navíc udělala dojem efektivním odvodem vody a dobrou ochranou proti aquaplaningu. Ačkoliv se Premitra HP5 s 247 body umístila hned za Michelinem, na prémiové značky tento výrobce stále nestačí.
Pokud ale hledáte dobrý výkon za přijatelnou cenu, je pro vás Maxxis slušnou volbou.
✔ Špičková stabilita ve vysokých rychlostech
✔ Dobrá ochrana proti aquaplaningu
✔ Skvělý poměr ceny a kvality
✘ Nižší kilometrový výkon
4.místo
Pirelli Cinturato P7
Na čtvrtém místě skončil s 242 body u řidičů velmi oblíbený plášť Cinturato P7. U toho výrobci vsadili především na nízký valivý odpor, díky kterému je pneumatika mimořádně úsporná ve spotřebě paliva. Na porotu však nejvíce zapůsobila výbornou přilnavostí na mokru a okamžitými reakcemi při řízení. V zatáčkách byla navíc velmi sebejistá. Díky speciální technologii je P7 také velmi šetrná vůči životnímu prostředí.
Vysoce ekologickou pneumatiku ocení řidiči, kteří se nebojí šlápnout na plyn. Při sportovní jízdě totiž naplno vyniknou důvody, proč je Pirelli výhradním dodavatelem F1.
✔ Mimořádně úsporná pneu ve spotřebě paliva
✔ Výborná přilnavost na mokru
✔ Skvělé jízdní vlastnosti ve vysokých rychlostech
✘ Vyšší hlučnost
Continental opět triumfuje, čínské Nankangy jsou zdraví nebezpečné
Šampionem se stal Continental PremiumContact 6, který už má na svém kontě zlato i z testu pneu 225/40 R18 a mnoho dalších úspěchů. Titul nejbezpečnější pneumatiky v hodnoceném rozměru si právem zaslouží za špičkovou všestrannost. Na paty mu ale šlape Michelin Primacy 4 se svým bezkonkurenčním kilometrovým výkonem. I když některé řidiče může odradit vyšší cena, díky vysoké výdrži se investice vyplatí.
Do očí bijící rozdíly v kvalitě se nejvíce projevily u čínského dezénu. Nankang AS-1 jízdu na mokru nezvládal. Kromě odstrašující brzdné dráhy 77,8 m se ukázala i špatná přilnavost vzorku. Kvůli tomu se auto octilo ve smyku při každém prudkém zatáčení. Pro řidiče je lepší se čínských gumám vyhnout obloukem.
Za zmínku stojí i pneumatika Bridgestone Turanza T005, která skončila na pátém místě. I když tentokrát nepředvedla ideální výsledek na mokru, v jízdě na suché silnici si vysloužila třetí příčku. Svou kvalitu navíc prokázala v testu 185/65 R15, kde získala 1. místo. Tam totiž obdržela za špičkový výkon zlato.
Zajimavostí testu byl i celoroční Michelin CrossClimate +, který zvládal perfektně odvádět vodu. Kvůli špatné přilnavosti na suchu však bylo zcela patrné, že se jedná pouze o kompromis mezi letním a zimním pláštěm.
Přehled testovaných pneu
Název dezénu |
Mokro | Sucho | Celkové hodnocení |
---|---|---|---|
Continental PremiumContact 6 | 142 | 135 | 277 |
Michelin Primacy 4 | 118 | 134 | 252 |
Maxxis Premitra HP5 | 126 | 121 | 247 |
Pirelli Cinturato P7 | 123 | 119 | 242 |
Bridgestone Turanza T005 | 112 | 127 | 239 |
Yokohama Bluearth AE-50 | 114 | 121 | 235 |
Michelin CrossClimate+ | 114 | 105 | 219 |
Apollo Aspire XP | 101 | 115 | 216 |
Kumho Ecsta HS51 | 73 | 108 | 181 |
Nankang Comfort AS-1 | 48 | 101 | 149 |
Zdroj: Autozeitung