V testu Vi Bilägare 2025 se proti sobě postavilo sedm letních pneumatik v rozměru 235/55 R19 určených pro elektrická SUV. Nechybělo šest modelů z běžného aftermarketu, ke kterým se přidaly dvě originální pneumatiky (OE) vyvinuté přímo pro nové vozy značek Volkswagen a Volvo. Testovacím strojem byla moderní Kia EV6, elektrické SUV s hmotností přes dvě tuny, které dokonale prověřilo schopnosti všech kandidátů. Vybrané disciplíny navíc doplnily výsledky z oblíbené Tesly Model Y, aby byl obraz o chování pneumatik na různých elektromobilech co nejpřesnější.
V hodnocení se objevily známé prémiové značky, ale také zástupci ekonomičtějších výrobců, aby se ukázalo, jak si vedou pneumatiky různých cenových kategorií právě na těžších SUV s elektrickým pohonem.
Testování probíhalo v neobvykle chladných podmínkách:
Test byl proveden poblíž Madridu ve Španělsku za neobvykle chladného počasí, s teplotami kolem 10 °C, což odpovídá běžným jarním a podzimním podmínkám ve Skandinávii. Tato teplota mohla ovlivnit výkony pneumatik, zejména těch, které nejsou optimalizovány pro chladnější podmínky. Například některé pneumatiky vykazovaly zhoršenou přilnavost a delší brzdné dráhy, což podtrhuje důležitost testování pneumatik v různých klimatických podmínkách.
Hodnotilo se několik klíčových parametrů:
- Přilnavost na suchu i mokru
- Brzdná dráha
- Odolnost vůči aquaplaningu
- Valivý odpor
- Spotřeba energie a dojezd
- Komfort jízdy a hlučnost
OE, či standardní pneumatiky? Které jsou lepší?
Test zahrnoval dvě pneumatiky specificky navržené pro automobilky Volkswagen a Volvo. Přestože tyto pneumatiky měly na štítku EU hodnocení A pro valivý odpor a A pro přilnavost na mokru, v reálných podmínkách testu vykázaly výrazně horší výkony než standardní aftermarketové pneumatiky. Obě originální pneumatiky sice nabízely o 9–10 % lepší dojezd, ale za cenu delší brzdné dráhy, horší ovladatelnosti a snížené ochraně vůči aquaplaningu, což naznačuje, že priorita na nízký valivý odpor může jít na úkor bezpečnosti.
Znáte rozdíly mezi standardními pneumatikami pro aftermarket a originálními pneumatikami (OE)?
Standardní pneumatiky - aftermarket alternativy:
Jsou volně dostupné na trhu a určené pro běžnou výměnu u autoservisů, pneuservisů nebo online prodeje. Tyto pneumatiky vyrábějí jak prémioví výrobci jako Michelin, Nokian Tyres nebo Pirelli, tak i levnější značky. Jejich hlavní výhodou je, že jsou konstruovány s důrazem na vyvážené vlastnosti — bezpečnost, přilnavost, komfort a úspornost, bez nutnosti prioritizovat například extrémně nízký valivý odpor na úkor jiných parametrů.
Originální pneumatiky (OE):
Jsou často upravené tak, aby splnily konkrétní požadavky automobilky, která je montuje na vůz při výrobě. V testu se ukázalo, že právě tyto OE pneumatiky sází hlavně na nižší valivý odpor a lepší dojezd, což je sice plus z pohledu spotřeby energie u elektromobilů, ale velký problém při jízdě na mokru a v krizových situacích. V testu například ztrácely přilnavost v rozsáhlé vodní vrstvě při rychlostech 10–12 km/h. Ve srovnání s aftermarket pneumatikami jde o zásadní rozdíl, který může v praxi znamenat nehodu.
Co to pro běžného zákazníka znamená?
Přestože nízký valivý odpor a delší dojezd láká nejednoho řidiče, originální OE pneumatiky výrazně ztrácejí v klíčových bezpečnostních disciplínách - a právě ty by měly být na silnici vždy prioritou! Pokud nechcete riskovat v dešti ani v krizových situacích, sázkou na jistotu jsou kvalitní aftermarket pneumatiky, které nabídnou lepší přilnavost, kratší brzdné dráhy a spolehlivější ovladatelnost.
V tomto testu se dozvíte nejen, která pneumatika je nejvýkonnější a nejbezpečnější, ale i důležité poznatky o tom, jak může být bezpečnost originálních pneumatik na elektromobilech problematická a že kvalita pneumatik hraje u těžkých elektromobilů zásadní roli.
Co v testu najdete:
Tentokrát vám přinášíme srovnání sedmi letních pneumatik v rozměru 235/55 R19, které se utkaly v testu zaměřeném na výkon elektrických SUV. Zdroj: Vibilagare.se
1. místo
Michelin Pilot Sport 4 SUV
Michelin Pilot Sport 4 SUV nejenže vyhrál test ovladatelnosti na mokru, ale zároveň byl jedinou pneumatikou, která si udržela plnou kontrolu i při kritických rychlostech aquaplaningu. V praxi tak umožňuje řidičům bezpečnější jízdu v prudkém dešti oproti konkurenci. Díky vyváženému výkonu na suchu i mokru pneumatika nabízí přesné řízení a výbornou kontrolu při prudkém úhybném manévru, což usnadňuje řidičům udržet vozidlo na požadované trajektorii. I když má vyšší pořizovací cenu, bezpečnost kterou dokáže při jízdě zajistit, za tuto investici zaručeně stojí. Nevýhodou může být mírně omezený jízdní komfort na silnici s nerovným podkladem a průměrný valivý odpor.
✅ Bezchybná ovladatelnost na mokru
✅ Přesné a jisté řízení
✅ Nejlepší odolnost proti aquaplaningu
❌ Mírně horší jízdní komfort
2. místo
Nokian Hakka Black 3
Přestože Nokian Hakka Black 3 excelovala v přilnavosti a vysokém jízdním komfortu a vyrovnala bodové skóre s vítězným Michelinem, testeři dali ve finálním hodnocení přednost bezpečnosti před pohodlím, a tak jí připadlo celkové druhé místo. Nokian byla jedinou pneumatikou v testu vybavenou technologií SilentDrive, která využívá speciální tlumicí materiál uvnitř pneumatiky ke snížení hluku. Díky tomu dosáhla nejvyššího hodnocení v testu hlučnosti, což je zvláště důležité u elektromobilů, kde je hluk z pneumatik výrazněji vnímán. Dosáhla nejlepších výsledků v testu brzdění na mokré vozovce a prokázala silnou přilnavost za chladných podmínek. Přestože má při dynamické jízdě tendenci lehce ztrácet přilnavost na zadní nápravě, její chování zůstává čitelné a bezpečné. Pro větší odolnost proti poškození je navíc vybavena aramidovou výztuží, která posiluje bočnice pneumatiky. Navzdory vyšší ceně nabízí špičkovou kombinaci komfortu, jistoty a spolehlivosti.
✅ Nejlepší výkon v brzné dráze na mokru
✅ Vyšší mechanická odolnost
✅ Nejtišší pneumatika v testu
❌ Zadní náprava mírně ztrácí grip
Není v nabídce
3. místo
Pirelli Scorpion
Pirelli Scorpion je ideální volbou pro řidiče, kteří hledají vyváženou kombinaci pohodlí, spolehlivosti a bezpečnosti. Sází na příjemný zážitek z jízdy a dlouhou životnost, což se odrazilo v nejvyšším hodnocení komfortu a minimálním opotřebení dezénu. Výborně tlumí nerovnosti, efektivně potlačuje hluk a poskytuje příjemně tichou jízdu. Odezva řízení je jistá a přirozená, i když není tak precizní jako u sportovních pneumatik. Na suché i mokré silnici se chová stabilně, s lehkou tendencí k nedotáčivosti při vyšších rychlostech. V chladnějších podmínkách vyniká silným brzdným výkonem a odolností vůči aquaplaningu. Pirelli Scorpion nabízí skvělý poměr ceny a výkonu, což jí zajistilo zasloužené třetí místo v testu.
✅ Nejlepší brzdný výkon na suchu
✅ Vyvážené jízdní vlastnosti
✅ Maximální jízdní komfort
❌ Průměrná přilnavost oproti konkurenci
Zajímavosti testu
- U levnějších pneumatik je vždy klíčové sledovat jejich jízdní vlastnosti a test to opět potvrdil! Čínská pneumatika Hifly HP801, která patří mezi dostupnější volby, sice příjemně překvapila nejvyšším hodnocením komfortu v subjektivním testu a dobrou ochranou vůči aquaplaningu, ovšem v jiných bezpečnostních disciplínách citelně zaostala za konkurencí. Největší slabinu ukázala při náhlých změnách směru u těžších elektromobilů. Pro představu - oproti špičkové Nokian Hakka Black 3 zabrzdila na mokru až o 6,2 metru dál. A to už je rozdíl, který se na silnici počítá!
- To nás přivádí k šokujícímu výsledku, který test odhalil - Originální pneumatiky se v celkovém hodnocení téměř dostaly na úroveň levné pneumatiky Hifly HP801, přičemž jejich cena byla téměř dvojnásobná. Tento nečekaný výsledek ukazuje, že při výběru pneumatik není vyšší cena vždy zárukou lepšího výkonu.
- Sportovně laděná pneumatika Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 ve finálním hodnocení nemile překvapila vyšší hlučností, což je u elektromobilů, kde je ticho v kabině výrazně znatelnější, ještě víc slyšet. Přitom v předchozích testech patřil Goodyear k tišším modelům. Na druhou stranu si udržela výborný výkon na suché i mokré vozovce, což jí zajistilo solidní celkové hodnocení.
- Přestože si Continental PremiumContact 7 odnesl body za precizní jízdní vlastnosti na suchu, na mokré vozovce tentokrát zklamal v klíčové disciplíně. Ačkoliv se běžně řadí mezi nejlepší pneumatiky na mokru, v přímém aquaplaningu skončil až ve spodní polovině výsledků. Test tak potvrdil, že u elektrických SUV s vyšší hmotností a jiným rozložením zátěže se může chování pneumatik výrazně lišit od běžných osobních aut.
Pořadí a hodnocení testovaných pneu
Umístění | Název dezénu | Sucho - brzdná dráha | Mokro - brzdná dráha | Mokrý okruh | Komfort |
---|---|---|---|---|---|
1. | Michelin Pilot Sport 4 SUV | 43,9 | 42,7 | 11,4 | 2 |
2. | Nokian Hakka Black 3 | 42 | 41,6 | 11,4 | 3 |
3. | Pirelli Scorpion | 42 | 42,9 | 11,5 | 5 |
4. | Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 SUV | 42,9 | 44 | 11,3 | 2 |
5. | Continental PremiumContact 7 | 42,9 | 43,9 | 11,4 | 2 |
6. | Letní referenční OE pneu | 44,4 | 47,1 | 11,8 | 4 |
7. | Hifly HP801 | 46,6 | 47,8 | 12 | 5 |
Zdroj: Vibilagare.se