Celoroční pneu pro SUV jsou poměrně nezmapovaná zóna. Někteří osvědčení výrobci zklamou, méně známí zase často překvapí. Například největší světový výrobce Bridgestone tentokrát v testu zrovna nezazářil. Na sněhu totiž za zimními pneu zaostává na celé čáře. A jak dopadly ostatní modely… ?
K testování celoročních pneu tentokrát posloužilo SUV Ford Kuga. Zdroj: ADAC.de
Jak test probíhal
Redaktoři autoklubu ADAC tentokrát zavítali na 3 dráhy s SUV Ford Kuga a porovnali 7 celoročních pneumatik. Chování na suchu měřili v Itálii, k testování na mokru posloužil německý okruh a finské hory prověřily záběr na sněhu.
Pro zajištění nezávislosti nakoupili redaktoři pneumatiky anonymně od různých prodejců. Ani jedna z pneumatik nemá podle EU štítku horší známku za přilnavost na mokru než C. Na všech by se proto mělo velmi dobře brzdit. V praxi však redaktoři objevili obrovské rozdíly.
1. místo
Continental AllSeasonContact
Podle komisařů dosahuje model Continental AllSeasonContact obstojných výsledků na mokru i sněhu. Na rozpáleném asfaltu však výkonem trochu pokulhává. Plášť se proto vyplatí spíše do chladnějšího podnebí.
Pozitivní hodnocení sklízí hlavně za nízkou spotřebu paliva a dlouhou životnost. Právě v těchto disciplínách pneumatika obdržela známku 1,5 – velice dobrá.
SHRNUTÍ: Pneu Continental AllSeasonContact je ideální do chladnějšího podnebí. Díky nízké spotřebě paliva a vysokému kilometrovému nájezdu navíc ušetříte peníze nejen za sezónní přezouvání.
✔ Vysoký kilometrový nájezd
✔ Nízká spotřeba paliva
✔ Spolehlivé chování na mokru a sněhu
✘ Slabší v brzdění na suchu
Chci vybrat Continental AllSeasonContact
2. místo
Goodyear 4Seasons Gen-2
Hlavní přednosti pneumatiky Goodyear 4Seasons Gen-2 se projevují hlavně v disciplínách na mokru a ledu. Ochrana proti aquaplaningu je uspokojivá, při 80km rychlosti zastaví po 27,6 metrech. To je 3. nejlepší výsledek testu.
V kategorii opotřebení navíc Goodyear obdržel od komisařů známku 1, ve spotřebě paliva 1,9. Model je tak úsporný hned v několika ohledech.
SHRNUTÍ: Celoroční pneumatiku Goodyear 4Seasons Gen-2 oceníte pro spolehlivé jízdní vlastnosti na mokrých a zledovatělých cestách. Investice se vyplatí i díky dlouhé životnosti.
✔ Velmi vysoký kilometrový nájezd
✔ Nízká spotřeba paliva
✔ Krátká brzdná dráha na mokru a ledu
✘ Druhá nejslabší výkon v brzdění na suchu
Chci vybrat Goodyear 4Seasons Gen-2
3. místo
Michelin CrossClimate+
Ačkoliv se celoroční pneumatice Michelin CrossClimate + v rozměru 235/55 R17 nedařilo v brzdění na sněhu, v ostatních disciplínách předvádí víc než slušný výkon. Se 43,5 metry si odnesla prvenství za nejkratší brzdnou dráhu na suchu. Excelovala i v kategorii opotřebení, kde ji komisaři udělili nejlepší známku 0,6.
Za disciplíny na mokru pak obdržela celkové hodnocení 2,6, což je o 1 stupeň lepší výsledek než u Continentalu. Díky technologii EverGrip mají navíc pneu stejné jízdní vlastnosti až do úplného opotřebení.
SHRNUTÍ: Michelin CrossClimate + je spolehlivá celoroční pneumatika, která vyniká vysokým kilometrovým nájezdem. Dezén si navíc uchová stejné jízdní vlastnosti až do úplného opotřebení.
✔ Extra vysoký kilometrový nájezd
✔ Nejkratší brzdná dráha na suchu
✔ Stejné jízdní vlastnosti do úplného opotřebení díky technologii EverGrip
✘ Slabší v brzdění na sněhu
Chci vybrat Michelin CrossClimate+
Naše doporučení a zajímavosti testu
Zdá se, že v odvětví SUV vozů mají celoročky ještě co dohánět. Ani jedna z pneumatik totiž v rozměru 235/55 R17 nezískala ukázkové hodnocení. I tak je ale oproti předchozím generacím vidět velký pokrok.
Podstatnou změnou je vyšší kilometrový nájezd a kratší brzdění. Pořád se ale najdou dezény, které oproti průměrné letní pneu zastaví na suchu i o 6 metrů dál. To představuje šířku 2 přechodů pro chodce.
Pokud ale v zimě nejezdíte po horách, mrkněte na celoroční Michelin CrossClimate SUV. V 19 palcích získal příkladné hodnocení v testu Autobild 2019. Stejné hodnocení obdržel o rok dřív i v 18 palcích.
- S 34,6 m brzdí na mokru nejlépe Bridgestone Weather Control A005. Průměrná letní pneu v tomto rozměru přitom potřebuje o 4,3 metrů víc.
- Spotřeba paliva se měří při konstantní rychlosti 100 km/h na 2kilometrovém úseku.
- Všechny testované modely nesou označení alpského symbolu sněhové vločky (3PMSF).
Pořadí a hodnocení testovaných pneu
Název dezénu | Celkové hodnocení | Sucho (15 %) | Mokro (30 %) | Sníh (20 %) | Led (10 %) | Hluk (5 %) | Spotřeba (10 %) | Opotřebení (10 %) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Continental AllSeasonContact | 3,6 | 3,6 | 2,6 | 3,0 | 2,4 | 3,0 | 1,5 | 1,5 |
Goodyear Vector 4Season Gen-2 | 3,8 | 3,8 | 2,6 | 3,6 | 2,4 | 2,8 | 1,9 | 1,0 |
Michelin CrossClimate+ | 3,9 | 2,6 | 2,7 | 3,9 | 2,4 | 3,0 | 2,0 | 0,6 |
Nokian Weatherproof | 3,9 | 3,9 | 2,9 | 3,0 | 2,7 | 3,4 | 2,4 | 2,0 |
Uniroyal AllSeasonExpert 2 | 4,3 | 4,3 | 2,7 | 3,0 | 2,4 | 2,7 | 2,2 | 1,0 |
Vredestein Quatrac pro | 5,2 | 4,3 | 2,6 | 5,2 | 2,7 | 2,7 | 2,5 | 1,0 |
Bridgestone Weather Control A005 | 5,4 | 2,6 | 2,0 | 5,4 | 2,4 | 2,9 | 1,9 | 2,0 |
Zdroj: ADAC.de