Pokud kupuji jen jeden pár pneu, kam je mám nazout

05.08.2015

Přezutí jen jedné nápravy auta nemá prakticky žádné pozitivum kromě jednoho. Ušetříte pár korun. Každý odborník vám potvrdí, že na auto patří čtyři stejné pneumatiky, protože rozdílně sjeté obutí přináší nestabilní jízdní vlastnosti. Ušetřené peníze se vám tak mohou krutě vymstít.

 

prezouva_1

 

Auto s namixovanými pneumatikami se nikdy nebude chovat stejně spolehlivě jako vozidlo s novými plášti.

 

Jaké budou rozdíly 4 nových pneu vs mixované kombinaci - nové a staré pneumatiky? 

  • delší brzdnou dráhu
  • zhoršenou ovladatelnost
  • porušenou rovnováhu 

Pneumatiky na přední nápravě

Kola na předku mají zdánlivě větší význam než na zadní nápravě. Určují směr jízdy a brání nedotáčivému smyku. Na přední nápravu působí větší tlak při brždění, tím pádem se pneumatiky více opotřebovávají. Tah přední nápravy oceníte hlavně v zimě, když vás vytáhne do kopce.

 

Pneumatiky na zádní nápravě

Auto sedí dobře v zatáčkách a na rovinkách zejména díky zadním kolům. Ty udržují stabilitu a ani se tolik nenamáhají při brždění, protože dochází k přesunu váhy na přední kola. Při prudkém brždění je tento efekt nejvýraznější. Zádní náprava brání přetáčivému smyku. Ten nepředstavuje takové nebezpečí jako nedotáčivý smyk.
      

Z výše uvedeného by si proto laik mohl snadno odvodit, že nové obutí je vhodnější na přední nápravu. Každá varianta má však svá rizika. Pojďme si rozebrat obě možnosti. 

 

Pirelli-P-Zero-Nero-GT_maro

Pneumatiky Pirelli P Zero Nero GT na zadní nápravě

Sjeté pneumatiky na zadní nápravě

Přední kola více zabírají a brzdí, tudíž potřebují lepší pláště, tvrdí zastánci přezouvání předku. Je sice pravda, že takto obutý vůz lépe předchází aquaplaningu, ale celkově je více náchylný k nebezpečnému chování. Snadno se dostane do smyku, protože zadní sjeté pneumatiky ztrácí trakci dříve než přední.

 

V extrémních situacích se navíc setkáváme s tím, že do určitého momentu má řidič zdánlivě vše pod kontrolou. Pak se náhle stane jeho auto nezvladatelným. Nenadálé vybočení je nebezpečné už jenom proto, že to řidiči nečekají a nedokáží tento moment dobře rozpoznat.

Košík 0 Kč

Nákupní košík je prázdný.