Existují speciální pneumatiky pro hybridy a elektromobily?

02.07.2015

Hybrid není žádné hanlivé označení. Naopak jeho majitelé se mohou pochlubit tím, že jejich auto není závislé jen na jednom zdroji energie. Vozů s alternativním pohonem jezdí na silnicích stále více. Výrobci pneumatik se tomuto trendu přizpůsobují a přicházejí na trh se speciálními modely.

O autech s hybridním pohonem a elektromobilech toho bylo napsáno mnoho. Pojďme si to v krátkosti shrnout.

Zrcadlo, zrcadlo, čím se bude jezdit za 20 let?

Ekologickým vozidlům patří budoucnost. Úspěch hybridních vozidel je založen na kombinaci spalovacího motoru s elektrickým pohonem. Nejčastěji se jedná o spojení benzínového nebo naftového motoru s elektromotorem. Vozy na alternativní pohon však šetří nejen přírodu. Při pohledu na neustále rostoucí ceny pohonných hmot je jasné, že berou ohled i na peněženky.

Elektromobil se nabíjí

Zázrak jménem elektromobil

Silnice brázdí i vozidla poháněná jen elektrickým pohonem - elektromobily. Energii čerpají z akumulátoru, který musí majitelé nabíjet.

Výhody elektromobilů jsou následující:

  • Nízká hlučnost
  • Ekologický provoz bez škodlivých výparů
  • Vysoká účinnost elektromotoru v porovnání se spalovacím motorem
  • Menší nároky na údržbu
  • Plynulá jízda

Zní to jako pohádka. Proč tedy nejsou elektromobily hojně rozšířené všude po světě?
Jaké jsou nevýhody těchto vozů?

  • Vysoká pořizovací cena
  • Vysoká hmotnost automobilu
  • Malé úložné prostory
  • Nízká kapacita akumulátorů
  • Malý dojezd na jedno nabití
  • Nízký počet nabíjecích stanic

Právě vysoká cena, malá hustota sítě dobíjecích stanic a mizivá zákaznická zkušenost jsou největšími nepřáteli masového rozšíření elektromobilů.

Patří na elektromobily stejné pneumatiky jako na klasická auta?

Hybridní automobily jsou speciální vozidla a jako taková mají speciální požadavky na obutí. Výroba pneumatik pro ekologické vozy má svá specifika, ale jedno je společné pro všechny druhy pneumatik napříč trhem: důraz na nízkou spotřebu a vysokou bezpečnost.

BMW i3

Spotřeba na prvním místě

Každá ušetřená kilowatthodina dobrá a u elektromobilů to platí dvojnásob. Pneumatikářské koncerny proto usilují o co nejnižší hodnoty valivého odporu. Lepší palivová účinnost pneumatik znamená pro auto úsporu elektřiny, respektive delší dojezd. A to se v situaci, kdy jedete pouze na akumulátor, počítá.

Elektromobily mají větší hmotnost. Tím pádem nedosahují takových rychlostí jako klasické automobily. Výrobci mají proto v tomto ohledu usnadněnou práci, protože nemusí ztrácet čas vymýšlením úsporné pneumatiky, která podrží ve vysokých rychlostech.

Na první pohled to není úplně zřejmé, ale obutí pro ekologické vozy je zvláštně tvarované. Všechny pláště, ať už pro hybridy nebo vozy jezdící výhradně na elektřinu, mají společně větší průměr a malou šířku.

Pneu pro elektromobily

Technologie Ologic: Když se spojí protiklady

Japonský výrobce Bridgestone na výhodě velkého průměru a úzkého běhounu založil technologii ologic. Fígl je v tom, že pneumatika s větším průměrem a vyšším napětím nárazníků se méně deformuje. Vysoké a úzké kolo má také lepší aerodynamiku. Inženýři zabili dvě mouchy jednou ranou a stvořili pneumatiky s nízkým valivým odporem a přilnavostí na jedničku. Jako zajímavost dodáváme, že technologii ologic vyvinul Bridgestone na míru elektromobilu BMW i3.

Není tvar jako tvar

U elektromobilů se můžete setkat s unikátním rozměrem, který jinde neuvidíte. Ten vychází ze samotné konstrukce, o které jsme psali výše. Průměr běžně začíná na 19 palcích a šířka na 15 centimetrech. Dalším specifikem je, že se v určitých případech připravují odlišné varianty pro přední nebo zadní nápravu.

Za tvarem pneumatik se skrývá ještě jeden fakt, který by vás možná nenapadl. Pneumatiky s vysokým a úzkým tělem dobře vypadají a podtrhují futuristický design ekologických vozů. Podívejte se na následující obrázek a řekněte sami: Není to krása?

Pneu na BMW i3

Pneumatiky pro elektromobil BMW i3

Vyrobit hospodárné a přitom bezpečné pneumatiky je oříšek, se kterým se nepopasuje každý. Společnost Bridgestone se věnuje výrobě ekologických pneumatik několik let. Jako jediný vyrábí pneumatiky přímo pro elektromobily BMW i3. A čím se může pochlubit?

Bridgestone Blizzak LM-500

Zimní pneumatika pro elektromobily BMW i3. Poutá pozornost směrovým dezénem připomínající šíp. Díky němu bez problémů odvádí vodu a v zimě zajišťuje tolik potřebnou trakci na sněhu. Aby byl záběr opravdu silný, protkal výrobce dezén podélnými lamelami. S takovým obutím se elektromobil rozjede i na vysoké vrstvě ledu jako nic.

Blizzak LM-500

Bridgestone Blizzak LM-500 | 155/70 R 19 84 Q

cena od 4 321 Kč

Bridgestone Blizzak NV ologic

Bridgestone nenabízí pro ekologické vozy jen jeden dezén. Důkazem je další řada pneumatik Blizzak NV ologic. Napadlo by vás dávat do pneumatiky bubliny a trubičky? Bridgestone to tak u nové řady udělal a výsledkem je unikátní pryžová směs nazvaná Multicell. Mikroskopické kanálky odvádějí vodu z povrchu pláště na ledovém nebo sněhovém povrchu.

Bridgestone Ecopia EP500

Letní dezén Bridgestone Ecopia EP500 přišel na trh v roce 2013 a hned si získal pozornost majitelů elektromobilů. Jde o další z řady pneumatik stvořených přímo pro BMW i3. Také Ecopia má velký průměr a tenký profil, jak je u ekologických pneumatik zvykem. I ona využívá technologii ologic. Odborníci ji chválí za dobrou přilnavost na mokru. K dostání je ve čtyřech rozměrech:

Ecopia EP500

Bridgestone Ecopia EP500

cena od 3 369 Kč

Limitované série od Continentalu

Ani německý Continental se nenechal zahanbit a v roce 2013 uvedl řadu Continental Conti.eContact. Připravil hned dvě verze plášťů. Jednu pro elektromobily a druhou pro vozidla s hybridními pohony. Vyrábí se v omezeném množství. Oproti klasickým pneumatikám má Continental Conti.eContact nižší valivý odpor, lepší brzdný výkon a nižší hlučnost.

V minulosti jsme těmto pneumatikám věnovali samostatný článek Continental Conti.eContact - excelentní pneumatika pro alternativní pohony. Dočtete se v něm, jaké technologie umožnily toto zlepšení, výhled do budoucnosti automobilové dopravy, popis jednotlivých dezénů pro hybridy a elektromobily a mnoho dalšího.

Ropy ubývá. Jak z toho ven?

Auta s klasickým pohonem stále převládají a v následujících letech tomu nebude jinak. Zásoby ropy sice nejsou bezedné, ale pro příští desetiletí to není aktuální problém. Na tradiční pohonné hmoty nebudeme jezdit věčně, proto hybridní auta můžeme považovat za mezikrok na cestě k elektrickému pohonu. Odhaduje se, že za 10 let bude tvořit podíl aut využívajících elektřinu až 15 %. V současné době tvoří z celkové miliardy aut na zeměkouli okolo 10 % vozidla na alternativní pohon.

Košík 0 Kč

Nákupní košík je prázdný.