V rámci poskytování služeb využívá tato stránka cookies. Používání a dostupnost cookies můžete kdykoliv upravit v nastavení Vašeho prohlížeče. OK

Pneumatiky: faktor úspěchu ve Formuli 1

27.05.2015

Závodní vozy Formule 1 na okruhu

V silničním provozu klíčovým způsobem ovlivňují bezpečnost. V automobilových závodech rozhodují o úspěchu nebo neúspěchu. Řeč je o černém zlatu, jak lidé z automobilové branže nazývají závodní pneumatiky. Dobře zvolené pneumatiky mohou závod vyhrát, ale ani sebelepší závodník nemá šanci uspět se špatnými.

O desetiny sekund projede závodník okruh rychleji se správně nastaveným vozem. Kam se však hrabe seřízení monopostu na pneumatiky, které ušetří celou jednu sekundu. Jistě tedy chápete, proč jsou v popředí zájmu závodních stájí. Má to ale jeden háček. Zatímco vyladění vozu technici týmů ovlivní, výběr pneumatik v jejich rukou není.

Italská značka Pirelli je od roku 2011 jediným dodavatelem pro seriál Formule 1. Určuje sestavu pneumatik pro každý závod podle předsezónního testování. Na závodní víkend dostane každý tým stejné pneumatiky v omezeném počtu. Navíc musí počítat s tím, že část budou podle pravidel Formule 1 vracet. Správná volba z malého výběru proto staví základ úspěchu.

Pneumatiky F1

Aby v tom nebyl hokej

Pirelli připravuje na seriál Formule 1 několik druhů pneumatik, které se liší použitou směsí. Pro lepší přehlednost má každá vlastní barvu. Nejměkčí suché poznáme podle červené a žluté. Bílá barva určuje střední tvrdost. Oranžovou mají na svém těle pneu ze směsi tvrdé. U pneumatik do mokra najdeme zelenou a modrou.

Přehled pneumatik

Typ Barevné označení Dezén Podmínky
Super měkké Červená Bez drážek Sucho
Měkké Žlutá Bez drážek Sucho
Střední Bílá Bez drážek Sucho
Tvrdé Oranžová Bez drážek Sucho
Přechodné Zelená Mělké drážky Mokro (vlhká vozovka)
Na mokro Modrá Hluboké drážky Mokro (stojící voda)

V závodech Formule 1 převažuje agresivní styl jízdy. Rovinky v plné rychlosti až 300 km/h, jízda stylem "brzda - plyn" a přetížení v zatáčkách 5 G dávají pneumatikám pořádně zabrat. Jak je možné, že kus černé gumy dokáže čelit takovým silám a tlakům? Zvládá to zejména díky tuhé vnitřní struktuře z nylonu a polyesteru. V chemickém složení pneumatik sice převládá jako základní surovina kaučuk, do směsi se ale přidává stovka dalších látek jako saze, síra, olej na zpracování, pryskyřice nebo zinek. Nesmí chybět silika. Přesné složení a poměr surovin si Pirelli chrání jako oko v hlavě.

Přilnavost na úkor životnosti

Pokud sledujete podnik Formule 1 v televizi, určitě jste zaznamenali, že závodní pneumatiky jsou širší a hladké. Slicky, jak se pneumatikám bez drážek říká, se obouvají na suchou vozovku. Poznávacím znamením slicků je vysoká přilnavost, která je vykoupená nízkou životností. Jezdci musejí častěji na výměnu, což přispívá k atraktivnější podívané. Pro ještě lepší přilnavost se závodní pneumatiky hustí na nižší tlak, než je běžné u silničních. Zpravidla se hodnota tlaku pohybuje v rozmezí 1,2 až 1,3 baru.

Pneumatiky F1 - slicky

Až dosloužím, chci do Izmitu

Výroba probíhá ve městě Izmit nedaleko Istanbulu na základě specifikace laboratoří v domovském Miláně. V západním Turecku se pneumatiky vyrábí a také se sem vrací po každém závodě k recyklaci. Použité i nepoužité. Výroba pro všechny závodní stáje na jeden ze seriálů Formule 1 trvá necelý týden.

Pravidla pro pneumatiky v závodech Formule 1

  • Na závodní víkend doveze Pirelli pro každý tým 13 sad pneumatik do sucha, 4 sady pneumatik do přechodných podmínek a 3 sady do mokra.
  • Suché se dělí na hlavní-tvrdší a alternativní-měkčí. Celkem je k dispozici 7 sad tvrdších a 6 sad měkčích.
  • Sadu tvrdších pneumatik používají jezdci prvních 30 minut tréninku.
  • Po prvním tréninku musí vrátit dvě sady, stejně jako po druhém.
  • Před kvalifikací odevzdají sadu z každé směsi (hlavní i vedlejší).
  • Přechodné a mokré pneumatiky mohou nasadit jen v případě, že je trať mokrá.
  • Jezdci postupující do poslední části kvalifikace mohou sáhnout po směsi měkkých. Poté je musí vrátit.
  • Piloti, kteří nestartují v poslední části kvalifikace, mohou použít měkkou sadu pro závod.
  • Týmy mají povinnost použít dvě sady suchých pneumatik za každého počasí. Bez ohledu na to, jestli prší nebo ne.

Pirelli na Pneumatiky.cz

Pneumatiky pro Formuli 1 sice v našem e-shopu nenabízíme, přesto u nás má nabídka pneumatik Pirelli široké zastoupení. Díky účinkování v seriálu Velkých cen si navíc dělá hned dvojitou službu. V první řadě jde samozřejmě o reklamu k nezaplacení. A zadruhé - závody jsou skvělá příležitost pro ladění a rozvoj technologií. Nikde jinde by Pirelli nezískalo tolik cenných poznatků, které může aplikovat i při výrobě běžných pneumatik.

Typickým příkladem jsou řady P ZERO a P7 Cinturato. Jedná se o prvotřídní obutí nejen pro motosport.

Pneumatiky Pirelli P ZERO

Pneumatiky Pirelli P ZERO

  • Vhodné na závodní okruhy
  • Top jízdní vlastnosti při vysoké rychlosti
  • Podrží i v extrémních podmínkách

Pneumatiky Pirelli P ZERO | 225/40 R 18 92 Y

Cena od 2 915 Kč

Pneumatiky Pirelli P7 Cinturato

Pneumatiky Pirelli P7 Cinturato

  • Nízká hlučnost
  • Vyvážené jízdní vlastnosti
  • Ekologická výroba

Pneumatiky Pirelli P7 Cinturato | 215/55 R17 94 W

Cena od 2 236 Kč

Všechny pneumatiky Pirelli

Zajímavosti o pneumatikách F1 v pěti číslech

Zajímavosti o pneumatikách Formule 1 Zdroj: Pirelli

Připojené obrázky

Košík 0 Kč

Nákupní košík je prázdný.