Pirelli: Pekařův syn, politik a zakladatel slavné značky pneumatik


Zatímco v Itálii končí více než tisíciletá existence papežského státu a Řím se oficiálně stává součástí Italského království, v Miláně právě promuje s nejlepšími známkami syn skromného pekaře. Z čerstvého inženýra se však brzy stane nejen vlivný politik, ale i zakladatel legendární značky pneumatik. Znáte fascinující příběh Giovanniho Battisty Pirelliho?

Pirelli_historie_značky_pneumatik


Z nuzných poměrů až do italského Milána

Ačkoliv Itálii v roce 1848 poznamenala krutá prohra s rakouským vojskem vedeným generálem Radeckým, v malém městečku Varenna na severu země probíhá oslava. Pekař Santino Pirelli a jeho žena Rosa Riva totiž právě přivedli na svět syna. V pořadí již 8. potomka! Chlapce pojmenují Giovanni Battista

Osudem mladého Pirelliho ale není otcovo řemeslo a skromný život v rodné Varenně. Už během dětství sní o lepším životě, a tak se pilně věnuje vzdělávání. Díky tomu úspěšně dokončí v necelých 13 letech první studia a odchází do Milána

V hlavním středisku italského průmyslu, železnic a financí se mladý Pirelli vrhá na další studia. Díky přirozenému intelektu a ambicím získá v roce 1870 na milánské univerzitě (Politecnico di Milano en italiano) titul průmyslového inženýra

Giovanni Battista PirelliGiovanni Battista Pirelli (uprostřed) studoval průmyslové inženýrství na milánské univerzitě. Zdroj: Corporate.pirelli.com

Jakožto nejlepší student ve svém oboru také obdrží stipendium. To mu umožní cestovat po nejmodernějších evropských továrnách a získat znalosti, které se mu později budou v rodné Itálii hodit. Mimo jiné také zjistí, jak funguje zpracování kaučuku.

Po návratu zpět do Milána v roce 1872 Pirelli zakládá první italskou společnost na výrobu pryžových předmětů pod názvem GB Pirelli & C. O rok později stojí ve městě první výrobní závod. Cesta k prvním pneumatikám Pirelli bude ale ještě dlouhá.


Pirelli na dně… Rudého a Středozemního moře

V roce 1877 přichází další úspěchy. Giovanni Battista Pirelli se stává nejen členem městské rady, ale působí i jako ředitel obchodní komory (Camera di commercio Milano Monza Brianza Lodi). 

Během své politické kariéry zajistil zvýšení cel pro zahraniční prodejce kaučuku. Ti jsou totiž v té době technicky mnohem vyspělejší, což by bylo pro teprve rozvíjející se průmysl v Itálii devastující. Pirelli a další skupina podnikatelů proto mají u voličů zastání.

S rodící se elektrifikací v roce 1881 zahájila GB Pirelli & C průmyslovou výrobu elektrických vodičů. Technologický um firmě v roce 1887 zajistí velkou státní zakázku. Italská vláda pověří Pirelli, aby položila na dno Rudého a Středozemního moře první národní telegrafické kabely. Monopol v této oblasti mělo přitom do té doby jen pár anglických firem. Pro Pirelli se tak jedná o obrovský skok kupředu. 

Pirelli_historie_značky_pneumatik_továrna


… a zrodila se Pirellka

V 80. letech 19. století Giovanni Battista Pirelli vidí velký potenciál v pneumatikách. O ty se podle něj vlivem rozvíjející se automobilové dopravy logicky zvedne zájem. Na nic nečeká a v roce 1890 spouští výrobu plášťů pro cyklisty, kterou během 11 let rozšíří i o průmyslovou výrobu pneu pro automobily a motocykly. S tím začíná i rozmach společnosti za hranice Itálie.

V roce 1906 zažívá společnost první úspěch na poli automobilových závodů Grand Prix Automobile Club de France. Vítězem se totiž stává italský jezdec Felice Nazzaro s vozidlem Fiat 130 HP, na kterém jsou obuté právě pneumatiky z továren Pirelli. Značka se tak dostává i do povědomí běžných lidí. 

Felice_nazzaro_1907_pneu_PirelliFelice Nazzaro vítězí s pneumatikami Pirelli na Grand Prix Automobile Club de France. Zdroj: Wikipedie

Pirellimu se však nedaří jen na poli průmyslu, ale i v politice. V roce 1909 – po opuštění městské rady, a následně zemské rady – je jmenován senátorem Italského království. Část povinností s prosperující firmou tak předává postupně na své dva syny, Pierra (1881–1956) a Alberta (1882–1956).


Z Milána až na americkou burzu

Pod vedením Giovanniho Battisty a jeho dvou synů se firmě náramně daří. Roste základní kapitál i obrat. Nezmění to ani 1. světová válka, která oficiálně začala 28. července 1914. Pirelli je v té době nadnárodní společnost, což jí umožňuje udržet si vysokou úroveň vývozu. Navíc nově dodává pryžové výrobky i pro italskou armádu.

Dva roky po konci 1. světové války, tedy v roce 1920, se Pirelli oficiálně stává holdingem Pirelli & C. S.P.A. Díky tomu – o devět let později – je také první italskou společností, jejíž akcie najdete na slavné newyorské burze

V roce 1932 Giovanni Battista Pirelli umírá nejen s vědomím, že jeho životní dílo čeká zářná budoucnost, ale že i syn skromného pekaře může díky odhodlání dokázat obrovské věci.


První sportovní pneu a závody Formule 1

Pneumatiky Pirelli se během let dočkají mnoha inovací i prvenství. V 30. letech 20. století je model Superflex Stella Bianca vůbec prvním sportovním obutím. Dezén je vybaven zesíleným běhounem, aby při vysokých rychlostech nedošlo k jeho poškození. 

Pirelli_Stella_BiancaSuperflex Stella Bianca je vůbec prvním sportovním obutím v historii. Zdroj: Corporate.pirelli.com

Dalším milníkem společnosti ve výrobě pneumatik je její slavná série Cinturato. Ve srovnání s konkurencí se tyto pláště pyšní robustním pásem mezi kostrou a běhounem. Při jízdě je tak obutí nejen mnohem stabilnější – a to i ve vysokých rychlostech, ale také má výrazně delší životnost.

Na pneumatikách Pirelli vítězí ve Formuli 1 i dvojnásobný mistr světa Alberto Ascari. V 50. letech totiž Pirelli začíná podporovat italské závodníky těchto královských závodů. V současnosti (rok 2021) je již firma výhradním dodavatelem.

Alberto_Ascari_F1_PirelliNa pneumatikách Pirelli vítězí ve Formuli 1 i dvojnásobný mistr světa Alberto Ascari. Zdroj: Corporate.pirelli.com

Mezi 60. a 70. lety 20. století Pirelli také vyvíjí první nízkoprofilové pneumatiky, aby splnily požadavky závodních a sportovních vozidel na výkon a bezpečnost. Modely z nové řady Cinturato nesou označení P6, P7 a P8. 

V 80. letech pak společnost přichází i s prvními radiálními pneumatikami pro motocykly. 


The Cal: Lechtivé kalendáře se sběratelskou hodnotou

První již kultovní kalendář Pirelli z roku 1964 si sběratelé střeží jako oko v hlavě, a ani si netroufneme odhadnout, na kolik by nás tento vzácný výtisk vyšel v dražbě. Aby také ne. Ročně se vytiskne jen 20 000 kusů, které nejsou určeny k prodeji. Společnost je dává pouze darem vybraným partnerům, zákazníkům a celebritám.

Pirelli_calendar_history_1964Kultovní kalendář Pirelli vychází už od roku 1964. Pro sběratele má obrovskou hodnotu. Zdroj: Corporate.pirelli.com

Každý rok najdete na fotografiích světové celebrity v méně či více erotických pozách. Mezi slavná jména, která se v kalendáři objevila, patří například Uma Thurman, Kate Moss, Alicia Vikander či Kate Winslet. V roce 2013 se také na jednu ze stránek dostala česká topmodelka Petra Němcová

Emma_Watson_the_pirelli-calendarDo slavného kalendáře se dostala i herečka Emma Watson, kterou fanoušci Harryho Pottera znají jako Hermionu Grangerovou. Zdroj: Corporate.pirelli.com


Pirelli: Síla bez kontroly neznamená nic

Značka si díky široké škálé rozměrů a homologací pro ultra výkonné vozy, jako jsou například Ferrari, Porsche či Lamborghini, drží věhlas mezi milionáři. Určitě vás proto nepřekvapí, že pláště kvalitou spadají do prémiové třídy. 

Pirelli_historie_značky_logo_původní​​​​I tahle vypadala jedna z verzí loga slavné značky Pirelli. Zdroj: Corporate.pirelli.com

Jak už totiž bývá u Italů zvykem, všechno dělají s láskou. A u italských aut a pneumatik to platí dvojnásob. Pláště Pirelli tak mají za sebou už téměř 150 let výzkumu a inovací, kdy inženýři neustále zdokonalují jízdní vlastnosti i v extrémních rychlostech bez ztráty pohodlí. Podle společnosti jsou totiž skutečnou silou pneumatik Pirelli hlavně láska k rychlosti, pohodlí a požitek z jízdy. I síla, pokud ji nemůžete kontrolovat, neznamená nic. Oficiální slogan Pirelli je tak „Power is nothing without Control

Pirelli_logo_with_claimSoučasné logo se sloganem, který se dá volně přeložit jako „Síla bez kontroly neznamená nic“. Zdroj: Corporate.pirelli.com


Letní a zimní pneu Pirelli

Na léto doporučujeme Pirelli P ZERO

Dostupné v průměru 17–22 palců
Sportovní model P ZERO vyrábí Pirelli speciálně na míru pro majitele výkonných vozů vyšší třídy. Ocení ji řidiči, kteří jezdí nejen na běžných silnicích, ale rádi se svezou i na uzavřeném závodním okruhu. Technologie pneumatiky mají jediný cíl – zajistit ty nejlepší jízdní vlastnosti při vysokých rychlostech až do 300 km/h.

Pirelli P Zero na Pneumatiky-cz

Chci vybrat Pirelli P ZERO

Na léto doporučujeme Pirelli Cinturato P7

Dostupné v průměru 16–20 palců
P7 Cinturato jsou vysoce výkonné a bezpečné ekologické pneumatiky. Výrobce totiž použil jen přírodní a pokud možno recyklovatelné materiály, díky kterým je tento model šetrný k životnímu prostředí a šetří palivo. Pláště se také pyšní vysokým kilometrovým nájezdem. 

Pirelli Cinturato P7 v e-shopu Pneumatiky

Chci vybrat Pirelli Cinturato P7

Na zimu doporučujeme Pirelli WINTER SOTTOZERO Serie III

Dostupné v průměru 16–21 palců
Bezpečnost, ovladatelnost a maximální výkon. To jsou tři hlavní oblasti, na které se v Pirelli při vývoji této pneumatiky zaměřili. Směrový dezén je vhodný pro vozy vyšší třídy a prestižní značky aut.

Pirelli Winter Sottozero 3 na Pneumatiky-cz

Chci vybrat Pirelli WINTER SOTTOZERO Serie III


Dojezdové technologie

TECHNOLOGIE SEAL INSIDE™

Pláště Pirelli s technologií Seal Inside vás při defektu nenechají na holičkách. Místo lepící sady si s dírou poradí speciální hmota uvnitř dezénu, která ji provizorně zacelí. Pneu si tak udrží stálý tlak, než dorazíte do nejbližšího pneuservisu. 

TECHNOLOGIE RUN FLAT™

Pneumatiky značky Pirelli vám díky speciálním bočnicím dovolí při proražení dojet až do 80 km vzdáleného pneuservisu – a to rychlostí 80 kilometrů za hodinu.


Pirelli v Miláně: Co vidět a navštívit

Pokud se chystáte v budoucnu navštívit italské město Miláno, nezapomeňte se vydat i po stopách slavné značky. Tady je krátký přehled nejzajímavějších míst spjatých s Pirelli, které stojí za to vidět.

Milán_Itálie_PirelliV italském městě Miláno není na památky nouze. 

Pirelli Tower

Architektonický skvost z roku 1958 měří 127,1 metrů, má 32 podlaží a 8 výtahů. Řeč je o milánském mrakodrapu, který místní znají jako Centro Pirelli – Pirelli Tower. Až do roku 1966 byla věž nejvyšší budovou v Evropě. Fanoušci komiksů a filmu Marvel si při ní možná vzpomenou na rovněž legendární Stark Tower fiktivního vynálezce Tonyho Starka (Iron Man).

Mrakodrap si nechala postavit společnost Pirelli jako místo pro své ředitelství. Pokud při návštěvě Milána budete chtít stavbu omrknout, najdete ji na adrese Via Fabio Filzi 22.

Pirelli_tower_Milán_ItálieSlavná Pirelli Tower v italském městě Miláno.

Hrob Giovanni Battista Pirelliho

Slavný průmyslník, podnikatel, politik a zakladatel značky Pirelli leží na monumentálním hřbitově v Miláně. Ten byl postaven v roce 1864. Na ploše 250 000 m² však nenajdete jen hrob Giovanni Battista Pirelliho, ale i desítky dalších významných osobností. 
 

Košík 0 Kč

Nákupní košík je prázdný.