V technickém průkazu je pro každý vůz uvedeno více možných velikostí pneumatik a kol. Můžete si tedy sami vybrat, jestli obujete užší nebo širší profil. V diskuzích na toto téma vítězí názor, že na zimu jsou lepší užší pneumatiky. Potvrdil uvedenou tezi i nejnovější test německého magazínu?
Hojně diskutované téma po čase znovu otevřel renomovaný časopis AutoBild, když otestoval úspěšný zimní dezén Dunlop Winter Sport 5 ve čtyřech různých rozměrech (225/40 R18, 225/45 R17, 205/55 R16, 195/65 R15).
Jasný vítěz na zasněžené vozovce
Ačkoli papírově byly favoritem užší rozměry, na sněhu zvítězil ve všech disciplínách (záběr, brždění, ovladatelnost) širší rozměr 225/45 R17. Překvapivě vyrovnané výsledky přineslo také porovnání trakce, kdy všechny dezény obdržely nejvyšší hodnocení "velmi dobře". V dalších testech na sněhu už ale užší pneumatiky zaostaly za širšími.
Na mokru dominovalo široké obutí
Ovladatelnost a brzdný výkon měly největší váhu (45 %) v kategorii Mokrá vozovka. Nejlepšího hodnocení tady dosáhl rozměr 225/40 R18. Deseti procenty se do výsledku promítala také odolnost vůči aquaplaningu. V ní skončil na prvním místě dezén s označením 195/65 R15.
Jak to dopadlo na suchém asfaltu?
Opět se nejvíce dařilo širokým gumám. 225/40 R18 a 225/45 R17 předčily užší gumy v brždění a ovladatelnosti (obě tyto disciplíny měly na celkové známce kategorie Suchá vozovka váhu 40 %). Na tomto povrchu se opět potvrdilo, že silnou stránkou úzkých profilů je jízdní komfort a valivý odpor. Tyto disciplíny ale měly pro celkové hodnocení zanedbatelný význam.
K jakému závěru dospěli němečtí odborníci?
Širší pneumatiky jsou na zimu vhodnější. |
Takové výsledky jsme nečekali
Celkovým vítězem se stal rozměr 225/40 R18. Hlavně díky tomu, že kategorie, ve kterých bodovaly úzké gumy (aquaplaning, valivý odpor, jízdní komfort, záběr na sněhu) neměly na celkovém hodnocení takovou váhu. Bylo by zajímavé sledovat, jak by vypadalo pořadí, kdyby se testovalo také na rozbředlém sněhu. Rozježděný sníh by totiž zvýhodnil užší pneumatiky, na které se sněhová vrstva méně lepí. Obecně se nedá jednoznačně říct, které pneumatiky jsou na zimu lepší. Vždy záleží na tom, kde se nejčastěji pohybujete. Když jezdíte v horském terénu, doporučujeme obout užší profily. Ve městě zase více oceníte široké pneumatiky.
Fakta: Úzké vs. široké pneuAuto s širšími pneumatikami se lépe ovládá, protože má větší kontaktní plochu a tím pádem i lepší brzdný výkon. Zároveň ale u něj zaznamenáte vyšší spotřebu a méně komfortní jízdu. Užší pneumatiky lépe zvládají aquaplaning, spolehlivě zabírají na sněhu a jsou tišší. Na druhou stranu se nevyrovnají širokým gumám na suchém povrchu a v zatáčkách neposkytují takovou přilnavost a stabilitu. |
Vlastnosti zimních pneumatik v závislosti na rozměru
225/40 R18 | 225/45 R17 | 205/55 R16 | 195/65 R15 | Váha v % | ||
Sníh |
Trakce | 1- | 1 | 1 | 1 | 30 |
Brždění | 1 | 1 | 2+ | 2+ | 35 | |
Handling | 1- | 1 | 2 | 2+ | 35 | |
Souhrn | 1- | 1 | 2+ | 1- | ||
Mokro | Aquaplaning | 2+ | 2+ | 1 | 1+ | 10 |
Handling | 1 | 2+ | 2+ | 2 | 45 | |
Brždění | 1 | 2+ | 2+ | 2 | 45 | |
Souhrn | 1 | 2+ | 2+ | 2 | ||
Sucho |
Handling | 2+ | 2 | 2- | 3+ | 40 |
Brždění | 1 | 2+ | 2+ | 3+ | 40 | |
Hlučnost | 2 | 2+ | 1- | 1 | 10 | |
Valivý odpor | 2- | 2+ | 1- | 1 | 10 | |
Souhrn | 1- | 2+ | 2 | 2- | ||
Pořadí | 1. | 2. | 3. | 4. |
Zdroj: AutoBild
A pro jaký rozměr jste se rozhodli vy?
TOP 3 nejprodávanější dezény v rozměru 225/40 R18
✔ Goodyear UltraGrip Performance Gen-1 ✔ Nokian WR D4
✔ Michelin PILOT ALPIN PA4 GreenX
TOP 3 nejprodávanější dezény v rozměru 225/45 R17
✔ Continental WinterContact TS 860
TOP 3 nejprodávanější dezény v rozměru 205/55 R16
TOP 3 nejprodávanější dezény v rozměru 195/65 R15
✔ Continental WinterContact TS 860
✔ Barum Polaris 3