Motocyklové pneumatiky – vše, co o nich potřebujete vědět

19.09.2021 , Josef Drdlíček

Motorkáři se o pneumatiky zpravidla zajímají více než řidiči aut. Správné obutí je častým tématem na motosrazech i internetových fórech. Těch pár centimetrů čtverečních, kterými pneumatiky dosedají na vozovku, totiž rozhoduje o tom, jak bude motocykl reagovat v běžných i kritických situacích. Ať už jezdíte v supersportu či dáváte přednost pohodlí chopperu, preferujete mrštnost skútru v městském provozu nebo brázdíte cesty na enduru, obutí potřebujete mít vždy 100% spolehlivé.


Jak fungují motocyklové pneumatiky

Hlavní funkcí pneumatiky je nést hmotnost motocyklu, přenášet sílu motoru na kola a u předního kola také řízení směru jízdy. Pneumatika je i součástí odpružení motocyklu a má vliv na komfort cestování. Její konstrukce musí mimo tyto parametry splňovat i nároky bezpečnostní, a to hlavně z hlediska nosnosti, hlavně v bočnicích. Ty musí být natolik pevné, aby i při náhlé ztrátě tlaku zůstal tvar pneumatiky dostatečně zachovaný pro bezpečný dojezd nebo zastavení. Důležitou funkci má i vzorek, hlavně pak na mokrých površích. Pokud nemá motorková pneumatika dostatek drážek, jezdí sice zpravidla lépe na suchu, ale nestíhá odvádět vodu.

Samostatnou kapitolou je stabilita pneumatiky při projíždění zatáček a brždění. Zde se nejlépe projeví kvalita a funkčnost vnitřní konstrukce. Na rameno pneumatiky, které je mezičlánkem mezi běhounem a bokem, působí v okamžiku náklonu jak síla motoru, tak tíha motocyklu a posádky, včetně odstředivé síly. A celý ten nápor se přenáší přes bok na patu pneumatiky. Při manévru nesmí za žádných okolností dojít k podstatnému deformování tvaru, pomyslný průřez si stále musí zachovávat svůj kulatý tvar. Z tohoto požadavku jasně plyne důležitost sledování správného huštění pneumatik.

Motocyklové pneumatiky v terénu


Značení motocyklových pneumatik

Základ značení motocyklových pbez je stejný jako u aut, první čísla a písměna udávají šířku, profil a průměr, po kterých následují rychlostní a hmotnostní indexy. Těmto parametrům se podrobněji věnujeme v našem článku Značení pneumatik.

S klasickým značením pro auta se shoduje i řada dalších zkratek značení moto pneu:

  • ZR – pneumatika radiální konstrukce určená pro rychlost nad 250 km/h,
  • pomlčka "–"nebo B – diagonální kontrukce,
  • TT – tube type, pneumatiky s duší,
  • TL – tubeless, pneumatiky bez duše,
  • A/T – All Terrain, pneu do terénu i na silnici,
  • AW – All Weather, pneumatiky určené pro používání celý rok,
  • M+S, MS, M/S – Mud and Snow, pneumatiky vhodné pro užívání v zimě,
  • MFS, FR – ochrana ráfku před poškozením,
  • ML – ochrana bočnice před poškozením, 
  • RF, XL – zesílená konstrukce pro vyšší nosnost,
  • ULW – ultra lehká konstrukce (hlavně u sportovních a závodních pneu)

Směr odvalování je značen šipkou, často s popiskem ROTATION

Zadní kolo motocyklu (značení REAR) přenáší sílu motoru. Efektivita přenosu se mění přímo úměrně s velikostí styčné plochy s vozovkou. Proto mívá zadní kolo větší rozměry než přední. Zadní pneumatika také odolává většímu zatížení při záběru vpřed, proto má větší i hmotnostní index. 

Předním kolem motocyklu (značení FRONT) měníme nebo držíme směr jízdy, není zatíženo záběrem. Přetížení přední pneumatiky však vzniká při brždění. Při razantním brždění je zadní kolo odlehčeno natolik, že může dojít až k jeho nadzvednutí, přestože nejste žádný stunt rider. V tom okamžiku záleží na stabilitě předního kola a užší rozměr je výhodou. Jmenované aspekty a rozdílnosti jsou důvodem odlišné konstrukce, směsi pryže nebo dezénu dokonce i u pneumatik stejné značky a typu. 


Hlavní kategorie moto pneumatik

Výběr pneumatiky na motocykl má několik zákonitostí. Jednak máme na mysli přesné značení a rozměry dané technickým průkazem a jednak respektujeme kategorii a způsob užití motocyklu včetně povrchu, na kterém se stroj nejčastěji pohybuje.

Podle druhu motocyklu máme tyto kategorie pneu:

Cestovní moto pneu

Oblíbený typ motopneu používaný pro širokou škálu motocyklů a skútrů zaručuje pohodlnou a bezpečnou jízdu i na delší trasy. Kvalitní cestovní pneumatika je patřičně odolná opotřebení a poskytuje zážitek z komfortní jízdy. Cestovní pneu zkrátka něco vydrží a spousta z nich má i certifikaci pro celoroční provoz M+S.
 

Dunlop D404

Spolehlivé pneu na dlouhé cesty jsou například Dunlop D404.

Sportovní/cestovní pneu

Pneumatiky, se kterými hodně najedete, ale zároveň si ponechávají sportovního ducha. Sportovně/cestovní typ ocení řidiči, pro které je každá zatáčka výzvou a táhlá rovina letištní ranvejí. Výrobci počítají výraznou zátěží, a proto jsou tyto moto pneu často vyráběny jako dvousměsové. Středová část běhounu je z odolnější a tvrdší směsi, oblast ramen pneumatiky zase z měkčí pryže. To brání zvýšenému otěru gumy v místech největšího namáhání ve středu běhounu. Měkké rameno a okraje běhounu pak poskytují bezpečnou přilnavost, hlavně v náklonu. Dezén s hlubokými drážkami navíc brání aquaplaningu.

Pirelli Anger ST

Sportovní výkon s vysokým kilometrovým nájezdem skvěle kombinuje sportovně/cestovní pneu Pirelli Angel ST.

Sportovní moto pneu

Přední značky sportovních pneumatik – Metzeler, Michelin, Mitas, Pirelli, Continental nebo Dunlop – využívají své znalosti z výroby závodních pneumatik. K tomu ale přidali delší životnost, aby dezén vydržel víc než pár jízd na okruhu. Nahřívání je však tím pádem o něco pomalejší než u závodního typu. 
 

Michelin Pilot Power

Sportovní pneu Michelin PILOT POWER snadno zvládne jízdu na dálnici i okruhu.

Skútrové moto pneu

Pro množství lidí je skútr denním dopravním prostředkem do práce nebo po městě, jezdí po všech druzích cest. Moderní skútry dosahují slušných cestovních rychlostí a tím se zařazují po boku cestovních motocyklů. Pneumatiky pro skútry jsou vyráběny s ohledem na odolnost proti otěru a získávají dlouhou životnost. Většina tradičních producentů vyrábí obutí i pro skútry a jejich celoroční provoz, tedy s certifikací M+S.

5877466d8116cDunlop_Roadsmart_III_Scooter_Packshot

Osvědčené skútrové moto pneu Dunlop RoadSmart 3.

Enduro pneu

Spojení odolnosti, rychlosti, bezpečí i komfortu. Dezén, který je funkční na přírodních nezpevněných površích i v dešti na silnici. Výrobci cílí především na kvalitní konstrukci a inovaci pryžových směsí. 

Metzeler Tourance

Enduro pneu Metzeler Tourance vás podrží v každém terénu.

Terénní moto pneu

Pneumatiky do opravdu těžkého terénu, kde se jezdí po kamení, jezdci zdolávají prudké kopce a ostatní nástrahy krajiny. Odolnost obutí je dána robustním dezénem, který dobře vzdoruje poškození. Není však vždy vhodný pro jízdu na silnici.

70f55bc9491bed22ca262af78b2d4943--mmf1000x1000

Extra výkonná terénní motorková pneumatika Michelin Starcross 5.

Závodní moto pneu

Specifická kategorie pneumatik pro opravdové nadšence. Toto obutí je určeno pro okruhové závodní stroje a je charakteristické vysokou přilnavostí, rychlým zahřátím do optimální provozní teploty, plynulým a stabilním vedením stroje při náklonu. Minimalistický dezén podporuje přisátí pneumatiky k povrchu dráhy. Předními výrobci jsou značky Pirelli, Michelin, Metzeler, Mitas, Dunlop nebo Bridgestone.

Pirelli Diablo Rosso 4

Vzorovým příkladem závodních motorkových pneu je i slavný dezén Pirelli Diablo Rosso III.


Jak správně pečovat o motocyklové pneumatiky?

Základem je správné huštění podle tabulky výrobce motocyklu. Špatné nahuštění pneumatiku poškozuje a zhoršuje jízdní vlastnosti. Při podhuštění trpí kostra pneumatiky, přehřívá se a deformuje a přehuštění zase způsobuje zvýšené odírání běhounu ve středové části a předčasnou ztrátu minimální výše vzorku. Ta je u motorek 1,6 mm, respektive 1 mm pro skútry a mopedy. Nezapomeňte, že pro jízdu po dálnici nebo se spolujezdcem je vhodné zvýšit tlak v pneumatikách o 20–30 kPa.

Pokud jste právě obuli nové pneu, myslete na to, že prvních 200 kilometrů musíte být opatrnější. Nové pneumatiky jsou pokryté zbytky kapaliny z výroby, kvůli které nemají plný grip. Při každé jízdě důsledně hlídejte zahřívání pneumatik na provozní teplotu. Důležité je to hlavně za chladného počasí, kdy zahřívání bude trvat déle.

Pozor na syndrom praváka/leváka při náklonu. Podle toho, zda máte dominantní levou nebo pravou ruku, můžete mít tendenci vyjíždět zatáčky „na svoji stranu“ razantněji. To se po čase projeví větším opotřebením ramene pneumatiky na dané straně a větší ochotou k hlubšímu náklonu. Pokud jezdíte pravidelně do servisu, nezaškodí zkušební jízda servisním jezdcem, který stroj „nemá v ruce“ a tudíž si snáze všimne rozdílu.

Chci vybrat motopneu

Košík 0 Kč

Nákupní košík je prázdný.