Když vám do silnice nečekaně vběhne dítě, rozhodují nejen vaše reakce, ale i kvalita pneumatik. Proto redaktoři magazínu Autobild opět vybrali 53 letních dezénů a změřili jejich brzdnou dráhu na mokrém a suchém asfaltu. V testu najdete i českou reprezentaci: Barum a Tomket.
Každoroční megatest německého Autobildu je u řidičů jedním z nejočekávanějších porovnání pneumatik. Redaktoři totiž v první fázi měří brzdnou dráhu u 53 nejprodávanějších modelů, z nichž jen 20 nejlepších postoupí do další fáze. Jinými slovy: oddělí zrno od plev.
V druhé fázi testu pak redaktoři podrobí pneumatiky hloubkovému měření, na jehož konci dostanou řidiči nejbezpečnější obutí.
Zas a znova! Čína brzdí nejhůř
Ačkoliv jsme si v redakci říkali, že po opakovaných fiascích v testech by výrobci čínských značek mohli začít zpytovat svědomí, zdá se, že tady jde hlavně o peníze. Levné pláště se za ty roky totiž nikam „neposunuly“. A výsledky testů hovoří opět jasně: tohle nekupujte!
Nejhorším příkladem je čínská pneu Double Coin DC 99, která skončila na 53. místě. Při rychlosti 100 kilometrů za hodinu dezén potřebuje k zastavení na suchu 40,5 metrů. Na mokru – při 80 kilometrech za hodinu – pak neuvěřitelných 51 metrů. Dalším příkladem jsou pneumatiky Antares Ingens A1 na 50. místě. Na suchu zastaví po 39,8 metrech, na mokru potřebují 39,5.
Pro srovnání – u pneumatik střední třídy Hankook Ventus Prime3 K125 komisaři naměřili na suchu 34,1 metrů, na mokru 29,6 metrů.
Češi nepostupují. Barum ani Tomket v druhém kole neuvidíme
Do letošního testu brzdné dráhy letních pneu 205/55 R16 redaktoři také vybrali české pláště Barum Bravuris 5 HM a Tomket Sport. Ani jedné ze značek se ale tentokrát nedařilo postoupit do druhého kola.
Barumka skončila až na 29. místě kvůli slabší brzdné dráze na suchu (39 metrů). Na mokru (33,6 metrů) si přitom nevedla vůbec špatně. Do druhého kola nepostoupila ani česká pneumatika Tomket Sport, která se umístila na 49. místě z 53 testovaných.
1. místo
Hankook Ventus Prime3 K125
Vítězství jihokorejské pneu Hankook Ventus Prime3 K125 nás popravdě ani moc nepřekvapilo. Plášť střední třídy totiž už několikrát prokázal, že brzdit umí opravdu skvěle. Potvrzuje to například svým vítězstvím v testu Autobildu 2018, který prověřoval rozměr 195/65 R15.
Nejen, že pneu Hankook v 1. fázi zvítězila díky nejkratší brzdné dráze. Při podrobnějším měření v 2. části testu předvedla i nejlepší jízdní vlastnosti, na které nestačily ani značky Continental, Pirelli či Bridgestone.
Jsme zvědaví, jestli své úspěchy zopakuje v druhém kole i letos.
Chci vybrat Hankook Ventus Prime3 K125
2. místo
Pirelli Cinturato P7 C2
Překvapením testu je krásný výsledek výrobce Pirelli. I když je totiž italská značka proslulá sportovním výkonem svých plášťů, v testech brzdné dráhy takto dominuje jen zřídka.
Novinka s označením C2 navazuje na úspěšnou sérii letních pneu Pirelli Cinturato P7. Zatím jsme tento dezén viděli v testu letních pneumatik 205/55 R16 – ADAC 2021, kde skončil na 12. místě.
Uvidíme, zda pneumatika v testu Autobildu předvede takhle zářný výsledek i v druhém kole testování.
Chci vybrat Pirelli Cinturato P7 C2
3. místo
Kumho Ecsta HS51
Za vypíchnutí rozhodně stojí i skvělý výkon pneumatiky Kumho Ecsta HS51. Ačkoliv jde o plášť střední třídy, v brzdění je daleko lepší než některé prémiovky, jako jsou Continental, Michelin, Nokian či Bridgestone.
V prvním testu letošního roku – 205/55 R16 ADAC 2021 – navíc Kumho Ecsta HS51 dojela na krásném 5. místě. Dosáhne stejných výsledků i v druhé fázi měření?
4. místo
Continental PremiumContact 6
Ačkoliv pneumatika Continental PremiumContact 6 stanula v 1. fázi testu na 4. místě, nezapomeňte, že už má z letošního roku na svém kontě jedno vítězství. Shodou okolností v rozměru 205/55 R16, který jako první otestoval ADAC.
Proto od ní máme velká očekávání i pro 2. kolo testování. Její šance na vítězství nejsou vůbec malé.
Chci vybrat Continental PremiumContact 6
5. místo
Michelin Primacy 4
I když pneumatiky značky Michelin jen málokdy obsadí první příčku, stejně k nim máme velmi blízko. Pláště vynikají unikátní technologií, díky které si udržují stejné jízdní vlastnosti až do úplného opotřebení. Při úbytku vzorku se totiž neustále tvoří nové drážky. To znamená, že dříve nebo později porazí s přibývajícími kilometry každou pneumatiku testu.
Přičtěte si k tomu velmi vysoký kilometrový nájezd, a máte jasno, co obout v roce 2021.
Chci vybrat Michelin Primacy 4
Přehled 20 pneu postupujích do další fáze testu
Umístění |
Název dezénu |
Brzdná dráha na suchu v metrech | Brzdná dráha na mokru v metrech | Brzdná dráha celkem v metrech |
---|---|---|---|---|
1. | Hankook Ventus Prime3 K125 | 34,1 | 29,6 | 63,7 |
2. | Pirelli Cinturato P7 C2 | 34,5 | 29,7 | 64,2 |
3. | Kumho Ecsta HS51 | 34,8 | 30,4 | 65,2 |
4. | Continental PremiumContact 6 | 36,5 | 29,6 | 66,1 |
5. | Michelin Primacy 4 | 35,8 | 30,4 | 66,2 |
6. | Nokian Wetproof | 35,1 | 31,7 | 66,8 |
7. | Bridgestone Turanza T005 | 35,4 | 31,6 | 67,0 |
8. | Falken ZIEX ZE310 Ecorun | 35,8 | 31,4 | 67,2 |
9. | Maxxis Premitra HP5 | 35,0 | 32,2 | 67,2 |
10. | Firestone Roadhawk | 35,7 | 31,6 | 67,3 |
11. | Dunlop Sport BluResponse | 35,4 | 32,2 | 67,6 |
12. | Semperit Speed-Life 3 | 37,7 | 30,0 | 67,7 |
13. | Goodyear Efficient Grip Performance 2 | 36,1 | 31,7 | 67,8 |
14. | Kleber Dynaxer HP4 | 36,2 | 31,6 | 67,8 |
15. | Nexen N'blue HD Plus | 35,8 | 32,1 | 67,9 |
16. | Debica Presto HP2 | 36,3 | 31,9 | 68,2 |
17. | Toyo Proxes Comfort | 35,2 | 33,2 | 68,4 |
18. | BFGoodrich Advantage | 36,7 | 31,9 | 68,6 |
19. | Uniroyal RainSport 5 | 37,4 | 32,0 | 69,4 |
20. | Fulda EcoControl HP2 | 36,0 | 33,8 | 69,8 |
Zdroj: Autobild.de