Malý odstup mezi vozidly může mít velké následky

16.05.2015

Mezi nejoblíbenější samolepky umísťované na zadní část vozu patří ta Bezpečný rozestup v kolonách s hláškou " Nelep se na mě, nejsem tvoje stará ". Poukazuje na rozšířený nešvar mezi řidiči v Česku - nedodržování dostatečné bezpečné vzdálenosti, který je často zdrojem těžkých dopravních nehod. Co na to říká česká legislativa a jak to chodí v zahraničí? Dá se vůbec určit správný odstup? Více se dozvíte v následujícím tex­tu.

Náraz zezadu není příjemná věc a obvykle vyplyne z nedodržování dostatečného odstupu. Často se vám totiž lepí na zadek netrpěliví řidiči, kteří pak nestačí dobrzdit a dopravní nehoda je na světě.

Pravidla silničního provozu definují bezpečnou vzdálenost lakonicky. Do slova říkají: " Řidič vozidla jedoucí za jiným vozidlem musí ponechat za ním dostatečnou bezpečnostní vzdálenost, aby se mohl vyhnout srážce v případě náhlého snížení rychlosti nebo náhlého zastavení vozidla, které jede před ním. "

Jinými slovy, je na každém řidiči, aby si sám podle okolností stanovil bezpečnou vzdálenost mezi svým a před ním jedoucím autem. Každý by měl brát v potaz:

  • rychlost vozidla
  • stav vozovky
  • stav brzd

Naprosto klíčovým faktorem je aktuální počasí. V dešti se brzdná dráha podstatně prodlužuje. Nepodceňujte ani kvalitu obutí vašeho auta, spolehlivé pneumatiky mohou výrazně přispět k tomu, že nebezpečnou situaci zvládnete bez úhony. Sledujte tedy také:

  • stav počasí
  • stav pneumatik

Pravidlo dvou sekund

Pokud není bezpečný odstup jasně daný, jak ho vlastně určit? Dopravní experti radí udržovat takový odstup, který odpovídá vzdálenosti, jakou urazí vozidlo za dvě sekundy. V praxi to můžete aplikovat tak, že si určíte pevný bod a dvě sekundy by vám mělo trvat, než dojedete na jeho úroveň. Překvapí vás, jak velký bezpečný odstup ve skutečnosti je.

  • Při jízdě rychlostí 50 km/h činí bezpečná vzdálenost 28 metrů.
  • Při jízdě rychlostí 90 km/h činí bezpečná vzdálenost 50 metrů.
  • Při jízdě rychlostí 130 km/h činí bezpečná vzdálenost 72 metrů.
Dostatečné rozestupy nejenže přispívají k bezpečnému cestování, ale mají také příznivý vliv na plynulý provoz v kolonách. Odstupy mají svůj význam na dálnicích, kde se vozidla pohybují ve velkých rychlostech a následky nehod jsou největší. O to více je důležité bezpečný rozestup dodržovat nejen při jízdě v řadě, ale zejména při předjíždění.

V Německu se s tím nemažou

Ačkoliv malý odstup způsobuje mnoho těžkých nehod, je těžké řidiče v Česku, kteří ho nedodržují, postihovat. Už proto, že bezpečná vzdálenost mezi vozidly se těžko kontroluje a je v různých situacích rozdílná. Naproti tomu například v Německu policisté dodržování dostatečných odstupů velmi kontrolují. Vše měří kamerami a pokuty jsou nemalé, často v řádu stovek eur. Na Slovensku pomáhají k dodržování odstupů speciální značky, stejně jako v Rakousku. Specialitou Francie jsou přerušované čáry u krajnice, podle kterých řidiči mají šanci bezpečnou vzdálenost dodržovat.

Jak je vidět, podceňovat bezpečnostní vzdálenosti není radno ani u nás, ani v zahraničí. Naše závěrečné rady jsou následující:

  • Důsledně dodržujte pravidlo dvou sekund.
    Pojedete bezpečně a přispějete k plynulému provozu.
    Navíc budete působit jako vzor pro ostatní nevychované řidiče.
  • Nezapomeňte na reakční dobu.
    Než danou věc zpozorujete a zareagujete na ni, uběhne určitý čas. Právě ten může rozhodnout o tom, jestli střetu zabráníte nebo ne. Rozestup dvou sekund nemusí navíc
    vždy stačit. Je-li vozovka kluzká, nebo panuje zhoršená viditelnost, přidejte nějakou tu sekundu v rozestupu navíc. Jde přece o bezpečnost vaši nebo vašich blízkých.
  • Nepodceňujte kvalitu vašich pneumatik
    Dávejte přednost pneumatikám, které mají dobré brzdné vlasnosti.
    Hlídejte si hloubku dezénu a předepsaný tlak. Správně nahuštěné pneumatiky s dostatečně vysokým vzorkem jsou základ bezpečné jízdy.
  • Zvažte nalepení samolepky upozorňující na bezpečný odstup.
    Když na to přijde, klidně si vylepte cedulku "Nelep se na mě, nejsem tvoje stará"
    nebo "Udržuj odstup ve vlastním zájmu". Můžete se vsadit, že někteří řidiči, to budou
    respektovat a zároveň budete šířit osvětu, která je v Česku v oblasti bezpečných
    rozestupů stále malá.

Pneumatiky s kratší brzdnou dráhou

V těžké dopravní situaci vás kvalitní pneumatiky podrží. Vytipovali jsme pro vás 3 zástupce, kteří zvládají brždění lépe. Jedná se o pneumatiky, které dostaly vysoké hodnocení v testech letních pneu. Pokud se chcete při cestování cítit bezpečněji, doporučujeme tyto pneumatiky obout. Continental PremiumContact 5 Continental PremiumContact 5
  • Vítěz testu letních pneu ADAC 2015
  • Krátká brzdná dráha na suchu i mokru
  • Vyvážené jízdní vlastnosti u vozů všech tříd
Continental PremiumContact 5 | 185/60 R14

Cena od 1 261 Kč

GoodYear EffiGrip Performance pneu GoodYear Efficientgrip Performance

  • Vítěz testu letních pneu Auto Club Europa 2015
  • Vynikající přilnavost k vozovce
  • Krátká brzdná vzdálenost za mokra

GoodYear EffiGrip Performance | 205/55 R16

Cena od 1 363 Kč

Dunlop SP Sport Bluresponse letní pneu Dunlop SP Sport Bluresponse

  • Vysoký brzdný výkon
  • Navrženy pro sportovní jízdu
  • Velmi tiché i ve vysokých rychlostech

Dunlop SP Sport Bluresponse | 195/65 R15

Cena od 1 312 Kč

Připojené obrázky

Košík 0 Kč

Nákupní košík je prázdný.