Kvalitní moto pneu pro cestovní endura

25.06.2014 , Josef Drdlíček

Moto pneu enduro

Cestovní Endura jsou opravdovými univerzály mezi všemi motocykly. Velmi dobře zvládají jízdu jak po hladkém asfaltu dálnic, tak jako po drsném asfaltu úzkých horských silniček. Nezastaví je ani lehký terén šotolinových cest nebo tu a tam mělký brod.

Aby jezdci tyto náročné podmínky bezpečně zvládli, potřebují nejen dostatečný výkon motoru a variabilní odpružení, ale především kvalitní univerzální pneumatiky. Na nich totiž u cestovního endura závisí především. Ať už je poměr jízdy mezi asfaltem a šotolinou jakýkoliv, tyto pneumatiky musí být vždy spolehlivé a bezpečné jak při akceleraci, tak při jízdě v zatáčkách a brzdění.

Výroba pneumatik pro cestovní endura je proto velkou zkouškou gumárenského umění pro všechny výrobce. Musí totiž optimálně zkombinovat nejlepší směsi a jízdní vlastnosti silničních pneumatik s odolností a záběrem hrubých endurových speciálů.

Směsi i dezény těchto pneumatik by měly účinně odolávat velkému opotřebení při jízdě po asfaltu, kdy jsou pneumatiky silně namáhané nejen v zatáčkách, ale i v přímém směru. Současně však v terénu musí poskytnout dobrý záběr a vysokou odolnost. To vše by měly endurové moto pneu zvládnout jak na suchu, tak na mokrých cestách.

Navíc je třeba počítat i s tím, že životnost endurových pneumatik závisí z velké části na stylu jízdy řidiče, agresivní jízda totiž může zkrátit celkový nájezd pneumatik až o polovinu.

Jaké moto pneu enduro tedy obout na cestovní motorku?

Moto pneu enduro Michelin Anakee 3 F Michelin Anankee 3 F

Tradiční francouzská značka má ve svém výrobním sortimentu několik modelů pro cestovní endura, ale nejoblíbenější je dezén Anakee, v poslední verzi s označením 3F.

Michelin Anakee 3 F jsou vyráběné ve Španělsku a v povědomí řidičů se zarývají především díky jejich dlouhé životnosti, která byla již několikrát ověřena v testech moto pneu. Co by si jezdci přáli vylepšit, je chování této pneumatiky v zatáčkách, do kterých se tomuto dezénu příliš "nechce", zato v přímém směru je jízda přímo excelentní. V chování na mokru je tento dezén často hodnocený jako nadprůměrný.

Ve velkém testu časopisu Motocykl (2013), vyhrála tato moto pneu s velkým náskokem test životnosticelkově získala slušné 4. místo.

Právě proto je Michelin Anakee 3 F oblíbený u klidnějších jezdců, kteří mají rádi plynulejší jízdu a ocení jeho velmi dlouhou životnost.

Pirelli Scorpion Trail

Moto pneu enduro Pirelli Scorpion Trail Sportovní kořeny renomovaného italského výrobce se nezapřou ani v jízdních vlastnostech endurového dezénu Pirelli Scorpion Trail.

Přesná odezva na řízenívýborná ovladatelnost je sice vyvážena větším opotřebením, které snižuje životnost této jinak vynikající pneumatiky, ale o kvalite tohoto dezénu svědčí i špičkové výsledky při brzdění na mokré vozovce.

V náročném testu časopisu Motocykl (2013) získala tato moto pneu 1. místo v testu jízdních vlastností na asfaltu a 3. místo na mokru. Celkově pak skončila čtvrtá se stejnými body jako Michelin Anakee 3.

Moto pneu Pirelli Scorpion Trail jsou jako stvořené pro sportovní rychlé jezdce, kteří staví bezpečnost a požitek ze skvělé jízdy výš, než náklady na nové pneumatiky.

Tento dezén se vyrábí ve velikosti 17", 18", 19" a 21" pro přední kolo a 17" a 18" pro zadní kolo.

Dunlop TRAILMAX TR91

Moto pneu Enduro Dunlop Trailmax TR91 Skvělá univerzální pneumatika s vynikajícími jízdními vlastnostmi jak na suchu, tak především na mokru, která nadchne skvělou ovladatelností a přesnou odezvou za všech jízdních situací.
Dunlop TRAILMAX TR91 na suchu sice nedosahuje vlastností Pirelli Scorpion Trail, ale je za ní ve velmi těsném závěsu. Zato však exceluje na mokru, kde nechává díky skvělé přilnavosti Scorpiona daleko za sebou. Co má však s dezénem Pirelli společného, je větší opotřebení běhounu a s tím spojená kratší životnost.

Ve zmiňovaném testu časopisu Motocykl 2013 získal tento dezén 1. místo na asfaltu, 2. místo v testech na mokru a celkově obsadil 2. místo v tomto náročném testu, který prověřil pneumatiky cestovních endur na trase dlouhé 4000 km.
Proto tento dezén potěší spíše sportovní jezdce, kteří si rádi užívají bezpečnou rychlou jízdu. Dezén se vyrábí ve velikosti 19" a 21" pro přední kolo a 17" pro zadní kolo.

Mitas E10

Moto pneu enduro Mitas E10 Český výrobce, patřící do koncernu Continental, má s výrobou motocyklových pneumatik dlouholeté zkušenosti, na jejichž počátku stál známý zlínský podnikatel Tomáš Baťa.
Současným vrcholem jeho řady určené pro těžší cestovní endura je ověřený trailový dezén s označením E-10. Oproti předcházejícím modelům, které byly vhodné spíše pro poměr 70/30 (asfalt/šotolina), je moto pneu Mitas E-10 určený spíše pro poměr vyrovnaný na 50/50.
Přestože se tedy jedná o pneumatiku vhodnou spíše na kombinovaný povrch, chová se Mitas E-10 na asfaltu díky inovované směsi jistě a vzhledem k hrubšímu dezénu se jí dá prominout jak vyšší hlučnost, tak trochu nejisté ovládání na mokrém povrchu.

Testy ukázaly větší opotřebení při jízdě na asfaltu, ale jakmile najedete s touto pneumatikou na šotolinu, můžete naplno využít všech jejích skvělých vlastností. Mitas E-10 výborně drží přímý směr a nemusíte se bát projet zatáčky razantněji pod plynem.

Pokud se vydáváte do ještě náročnějších kamenitých terénů, zvolte raději verzi Mitas E-10 Dakar se zesílenou bočnicí.

Pro jezdce, kteří často používají asfaltové silnice jen pro přejezd k pěkným šotolinovým cestám, je určitě dezén Mitas E-10 výbornou volbou.

Tento dezén se vyrábí ve velikosti 19" a 21" pro přední kolo a 17" a 18" pro zadní kolo.

Košík 0 Kč

Nákupní košík je prázdný.