Stáří a životnost pneumatik

22.04.2013

V poslední době se stále častěji hovoří o životnosti pneumatik pro osobní vozidla. Výrobci pneumatik zastávají stanovisko, že pneumatika si zachovává své původní technické vlastnosti po dobu pěti let, pokud je správně skladována a není užívána v provozu. V souladu s mezinárodní praxí se doporučuje pneumatiku užívat nejdéle deset let od data její výroby.

Nejvýznamnější finští zástupci v odvětví pneumatik respektují doporučení evropských zastřešujících organizací (STRO a ETRMA). Pneumatiky prodávané jako nové by měly být vyrobené maximálně pět let před jejich prodejem. Správný obchodní postup by měl zaručit, že je zákazník informován o datu výroby pneumatik, pokud jejich stáří přesáhne tři roky.

Nokian-pneumatiky-B

Shrnující informace o životnosti pneumatik:

Celková životnost pneumatiky = technická životnost pneumatiky počínající datem její výroby. Datum výroby pneumatiky je uvedeno na její bočnici v podobě čtyřčíselného kódu (mmrr) po zkratce DOT. V souladu s mezinárodní praxí by celková životnost pneumatiky neměla přesáhnout 10 let.

• Celková životnost pneumatik; doporučuje se maximálně 10 let.

• Provozní životnost pneumatik; doporučuje se maximálně 6 let.

Provozní životnost pneumatik = životnost pneumatiky počínající datem jejího uvedení do provozu. Maximální provozní životnost pneumatiky není možné stanovit s přesností, protože rychlost jejího opotřebení závisí na rozličných faktorech. V souladu s mezinárodní praxí by pneumatika neměla být užívána déle než 6 let. Obecně ovšem platí, že pneumatiky dosahují limitní míry opotřebení výrazně dříve.

Pneumatiky staré až pět let mohou být prodávány jako nové, protože pokud jsou správně skladované, uchovávají si po tuto dobu své původní technické vlastnosti. Správný obchodní postup by měl zaručit, že je zákazník informován o datu výroby pneumatik, pokud jejich stáří přesáhne tři roky.


Pneumatiky začínají stárnout až po obutí

Skutečností je, že pneumatiky ve skutečnosti začínají stárnout až po obutí na vozidlo. Mnoho řidičů však při výběru nových pneumatik dává velký důraz na údaje v DOT kódu a vyžaduje, aby obutí bylo vyrobené v aktuálním roce. Tato obava však není zcela oprávněná.

Věk pneumatiky samo o sobě neznamená horší kvalitu. Je možné zakoupit i pět let staré pneumatiky od prověřeného prodejce, které budou mít stejně dobré jízdní vlastnosti jako pneumatiky vyrobené před několika týdny. Při správném skladování totiž pneumatika nepodléhá stárnutí a seriózní prodejci dbají na to, aby pneumatiky byly skladovány na profesionální úrovni.

Při výběru nových pneumatik je tedy lepší neklást přílišný důraz na DOT kód a spíše se zaměřit na další důležité vlastnosti a parametry, jako je nájezd, stabilita, ovladatelnost, hlučnost a hloubka dezénu. Tyto faktory mají větší vliv na jízdní vlastnosti a bezpečnost vozidla.

Pro ty, kteří chtějí získat špičkové pneumatiky, jsou dostupné testy pneumatik, které jsou prováděny prestižními autokluby. Tyto testy poskytují přehled o výkonu různých pneumatik v jednotlivých disciplínách, což může pomoci při rozhodování o nejvhodnějším výběru.


Jak prodloužit životnost pneumatik?

Více se dozvíte v tomto článku o prodloužení životnosti pneumatik


Jak poznat stáří pneumatiky?

Stáří pneumatiky vyjadřuje tzv. DOT číslo pneumatiky, které se skládá ze čtyř čísel, z nichž první dvě označují týden, druhé dvě čísla pak rok výroby pneumatiky.

Například: DOT 4409 (44 = týden; 09 = rok výroby)

Výrobci pneumatik uskladňují svoje produkty v tmavých a suchých místnostech, tím si pneumatiky zachovávají dlouhodobou "čerstvost" a v horizontu 5 let tak prakticky nepodléhají při skladování stárnutí.

Po uvedení pneumatik do provozu (jejich vystavení UV záření), je pak vlastníku vozidla doporučeno, používat pneumatiky do čtyř let od uvedení do provozu (nezaměňovat s datem výroby).

Pneumatiky jsou sezónním zbožím, a proto jejich výroba musí probíhat vždy v dostatečném předstihu tak, aby zboží bylo na pultech obchodníků před vypuknutím hlavní sezóny. Proto jsou zimní pneumatiky vyráběny v letních měsících (naopak letní v zimních měsících) a v předstihu distribuovány na sklady obchodníků.


Původní technické vlastnosti pneumatiky po dobu pěti let

Složky běhounové směsi začnou postupem času tvrdnout. Proto jsou směsi moderních kvalitních pneumatik obohaceny o chemické přísady, které pneumatiku chrání před jejím stárnutím a pomáhají zachovávat její technické vlastnosti po dobu několika prvních let její životnosti.

Například studie uskutečněná švédským institutem dopravy VTI ukázala, že zimní pneumatiky skladované po dobu tří let měly na ledu stejnou přilnavost jako pneumatiky nové (VTI 2000). Odborníci zastávají stanovisko, že pneumatika si zachovává své původní technické vlastnosti po dobu až pěti let, pokud je správně skladována a není užívána v provozu.

Při doručování jsou pneumatiky vždy skladovány podle předpisů, které ovšem následně nemusejí být dodržovány zákazníky. Pneumatiky musejí být uskladněny čisté, na suchém a chladném místě, mimo dosah slunečního záření. Podle situace může odborník na pneumatiky poskytnout o skladování podrobnější informace.

Zdroj: Nokian

Podívejte se na video České televize, kde odborník z praxe názorně ukazuje správný způsob skladování plášťů a vysvětluje, jak je to ve skutečnosti se stářím pneumatik (video si přehrajete, když zakliknete poslední epizodu Přezouváme pneumatiky a dáte Přehrát vybrané).

video_ct_skladovani


Jakost pneumatiky

S termínem jakost pneumatiky se koncový uživatel setkává jen ve velmi omezené podobě. O jakosti pneumatiky se nehovoří proto, že pneumatiky, které jsou poškozeny ve výrobním procesu a u kterých není možné garantovat kvalitu produktu, jsou vyřazeny z prodeje již přímo výrobcem a recyklovány pro další použití.

Rozdělení jakostních tříd pneumatiky:

  • 1A - pneumatiky nejvyšší kvality na které se vztahuje plná cena a plná záruční lhůta. Tyto pneumatiky jsou standardním zbožím na pultech kamenných i internetových obchodů.
  • DA (u Michelinu DADA) - označuje pneumatiku s pohledovou vadou, např. nedolitá část písmen na bočnici pneumatiky či nečistota v běhounu, která nemá vliv na jízdní vlastnosti pneumatiky. Na tyto pneumatiky je poskytována plná záruční lhůta, avšak jsou nabízeny za nižších cenových podmínek. Při prodeji pneumatiky s jakostí DA je prodejcem předem upozorněno na optické vady. V dnešní době se však díky kvalitnější technologii výroby objevují pneumatiky v jakosti DA velice zřídka
  • 2A - jedná se o pneumatiky s konstrukční vadou, tyto pneumatiky se ve většině případů vrací zpět do výrobního procesu. Pneumatiky v jakosti 2A mohou být v provozu použity pouze pro zemědělské stroje na pěchování půdy apod., a pouze do rychlosti nepřevyšující cca 25 km/hod. S tímto typem pneumatiky se standardní prodejce spíše nesetká, pneumatika nepodléhá záruční lhůtě.

Pneumatiky, běžně prodávané kamenným či internetovým prodejcem jsou vždy v jakostní třídě 1A, pokud tomu tak není, je prodejcem předem upozorněno na výjimku v kvalitě produktu.

Zákazník se jakosti pneumatik nemusí obávat, výrobci sami dbají na prodej kvalitních produktů s cílem oslovit zákazníka natolik, aby právě jejich značce byla zachována věrnost i pro příští nákup.


Země původu

V dnešní době expanduje většina výrobců pneumatik do zemí, které dokáží nabídnout jak finančně výhodnější pracovní sílu, tak i úlevu na daňovém zatížení provozu firem.

Proto se i výrobci prémiových značek začínají soustředit a přesouvat výrobu i do velmi vzdálených koutů světa (např. JAR, Turecko, apod.). Kvalitní výrobci pneumatik však dávají na svoje produkty stejnou garanci, bez ohledu na to, v jaké zemi byla pneumatika vyrobena.

Technologie a jakost výroby je stejná - nezáleží na místě, kde výrobní továrna sídlí. Z tohoto důvodu neřeší výrobce při importu zboží do ČR skutečnost, v jaké zemi byla pneumatika vyrobena.

Příklady výrobních linek předních světových výrobců:

  • Michelin - (19 továren) Jižní a Severní Amerika, Asie (Thajsko, Filipíny, Japonsko, Čína), Evropa (Francie, Německo, Itálie, Polsko, Maďarsko) apod.
  • Pirelli - (25 továren) Itálie, Brazílie, Velká Británie, Německo, Turecko, Rumunsko, Argentina, Čína, Egypt, Španělsko, Spojené státy, Venezuela…
  • GoodYear - Lucembursko, Francie, Polsko, Slovinsko, Německo, Holandsko.
  • Barum - Česká republika, Rumunsko.

Námi dodávané pneumatiky jsou vyráběny pro evropský trh a vztahují se na ně všechny garance týkající se deklarovaných jízdních vlastností či reklamačních podmínek bez ohledu na to, z jaké výrobní linky je pneumatika postupována dalšímu prodeji.

Současně je podstatné, aby zákazník vnímal rozdíl mezi kvalitou pneumatiky od renomovaného výrobce, vyrobené např. v Thajsku, a "kvalitou" pneumatiky "čínské značky". Pečlivě střežené technologie výroby a složení směsi pneumatik, nelze na rozdíl od vzorku okopírovat.

Koupě pneumatiky kvalitní značky, určené pro evropský trh, je pro Vás tedy především zárukou bezpečnosti, bez ohledu na místo, kde sídlí její výrobní továrna.


Tříčíselné kódy jsou již historií

V souladu s doporučeními o celkové životnosti pneumatik se od roku 2010 na silnicích již neměly objevovat pneumatiky vyrobené na přelomu století. Datum výroby pneumatiky je uvedeno na její bočnici vedle zkratky DOT. Od roku 1990 bylo datum výroby pneumatiky označeno pomocí tříčíselného kódu. Počínaje rokem 2000 se tento kód změnil na čtyřčíselný. Například kód 1608 značí 16. týden roku 2008.


 Aktualizováno 2. srpna 2023

Košík 0 Kč

Nákupní košík je prázdný.