Ocelové sněhové řetězy - výběr

23.02.2015

Ocelové sněhové řetězy - výběr

Sněhové řetězy z ocelových článků jsou stále nejosvědčenějším systémem pro bezpečnou jízdu na sněhu a ledu. Všechny novější a modernější systémy (textilní, plastové, chemické) jsou sice lehčí a snadno se aplikují, ale žádný z nich zatím nedosahuje tak spolehlivých výsledků jako právě ocelové sněhové řetězy.

Ocelové sněhové řetězy jsou nepostradatelnépředevším:

  • v hlubším nebo mokrém sněhu
  • při jízdě do dlouhých a prudkých kopců

Vlastnosti a použitelnost sněhových řetězů ovlivňuje především jakost, průměr a profil oceli, ze které je vyrobený řetěz, ale i tvar řetězové záběrové sítě a kvalita napínacího mechanismu.

jizda v zimnim obdobi

Bez kvalitních materiálů nejsou kvalitní sněhové řetězy

Protože jsou kovové sněhové řetězy při provozu velmi namáhané, používá se pro jejich výrobu kvalitní, často zušlechťovaná ocel. Nejkvalitnější sněhové řetězy jsou tak vyrobené z legovaných ocelí s obsahem niklu, manganu, chromu nebo titanu.

Sněhové řetězy pro osobní vozidla se nejčastěji vyrábí z materiálů o průměru 3-4,5 mm, pro SUV vozy se však vyrábí i zesílené sněhové řetězy o průměru až 8,2 mm. Ty jsoualevhodnější spíše do měkkého nebo kamenitého terénu než pro jízdu na sněhu.
Čím větší je průměr materiálu řetězu, tím náročnější podmínky sněhový řetěz zvládne.
Důležitou roli u sněhových řetězů hraje i profil materiálu řetězového oka.
U moderních sněhových řetězů se používá osvědčený čtyřhranný profil. Výborně zabírá a je dostatečně pevný. Sněhové řetězy s vyšším komfortem jízdy však mívají často i D profil.

Která řetězová síť je lepší?


Řetězy vytvářína povrchu běhounu pneumatiky řetězovou síť, která ovlivňuje jak záběrové schopnosti řetězu, tak i komfort jízdy.


Žebříčkové sněhové řetězy
Nejstarší a nejjednodušší tvar řetězové sítě.

  • na běhounu je jednoduchá síť z rovnoběžných řetězů
  • žebříčkové řetězy se většinou obtížně nasazují najížděním na rozvinuté řetězy
  • pro osobní vozy se už příliš nepoužívají, protože je nahradily levnější modely příčkových řetězů

 

Příčkové sněhové řetězy
V současnostinejrozšířenější typ mezi levnějšími sněhovými řetězy.

  • síť vytváří na povrchu běhounu tvar XneboH
  • příčkové řetězy mají větší záběrovou plochu než žebříčkové řetězy
  • mají velmi dobrou trakci při záběru i vyšší účinnost při brzdění
  • výhodou příčkových řetězů je jejich snadnější nasazování než u žebříčkových systémů.

Šikmostopé sněhové řetězy
Nejmodernější tvar řetězové sítě tvořící šikmou stopu

  • pokrývají ještě větší část běhounu než řetězy příčkové
  • šikmostopé řetězy mají nejvyšší účinnost z ocelových sněhových řetězů
  • často se u nich používají automatické samonapínací systémy zjednodušující montáž i demontáž
  • výhodou většiny šikmostopých sněhových řetězů je oboustranná zaměnitelnost, která velmi významně prodlouží životnost

Chcete snadno a rychle nasazovat sněhové řetězy?


V tom případě se spolehněte na osvědčené značky sněhových řetězů, které mají tradici, používají kvalitní materiály a ověřené konstrukce. Takové jsou například sněhové řetězy Pewag. Systémy nasazování a napínání řetězů Pewag jsou velmi jednoduché a montáž i demontáž je tak naprosto bezproblémová a rychlá.
Velká část ocelových sněhových řetězů Pewag je vyráběna v ČR.

Sněhové řetězy Pewag používají především tři základní systémy:

Klasický
Základní a jednoduchý systém, který však funguje bez problémů a je cenově dostupný.
Kladka, ráčna a gumový napínák - prvky klasického upínacího systému.
Po krátké jízdě je však třeba tyto řetězy manuálně dopnout

Snox-box systém
Velmi jednoduchá manipulace, kterou zvládne bez problémů každý řidič i řidička. Ve snox-systému nejsou žádné háčky a upínací řetízky - celý řetěz se pouze nasune na kolo a plně automaticky se sám napne. Drobnou nevýhodou je dokončení montáže až po otočení kola.


Servo systém
Nejkomfortnější systém sněhových řetězů Pewag. Prostě nasadíte a jedete. Je určený především pro výkonné vozy s malým prostorem v podbězích. Automatické napínací servo zajišťuje průběžné dotahování řetězů. Velkou výhodou je nasazení a dotažení řetězů bez nutnosti otáčet kolo nebo pojíždět.

 

Sněhové řetězy PEWAG - osobní/SUV Průměr článku Profil
článku
Napínání Prostor v podběhu Určení
Brenta 9
šikmostopé
3,00 čtyřhran manuální 9 mm přední pohon, město, zpevněné komunikace
Brenta C
šikmostopé
3,55 mm čtyřhran manuální standard přední pohon, město, zpevněné komunikace
Brenta C 4×4
šikmostopé
4,5 mm čtyřhran manuální standard pohon 4×4, nezpevněné komunikace
Ring Automatic-S
šikmostopé
3,55 čtyřhran manuální standard zadní náhon, město, zpevněné komunikace
Servo
šikmostopé
3,2 mm čtyřhran automatické standard přední pohon, město, zpevněné komunikace
Servo Sport
šikmostopé
3,00 mm čtyřhran automatické 7 mm přední pohon, město, zpevněné komunikace
Servo SUV
šikmostopé
3,55 mm čtyřhran automatické 13 mm Pro vozy SUV, město, zpevněné komunikace
Snox Pro
šikmostopé
3,2 mm čtyřhran plně automatické standard přední pohon, město, zpevněné komunikace
Snox SUV
šikmostopé
3,55 mm čtyřhran plně automatické standard přední pohon, město, zpevněné komunikace
Sportmatik
šikmostopé
3,2 mm čtyřhran automatické malý  
Sportmatik SUV
šikmostopé
4,5 mm čtyřhran automatické malý SUV a MPV, nezpevněné komunikace
Austro super zesílené
šikmostopé
4,5; 5,2; 7; 8,2 mm zvlněný manuální standard SUV a 4×4, pro jízdu mimo cesty a v terénu

 

Naše tipy pro používání ocelových sněhových řetězů

  • ve velkém technickém průkazu si ověřte, že vaše vozidlo nemá speciální omezení pro sněhové řetězy - např. malý prostor v podběhu, kam se řetězy standardních rozměrů nevejdou
  • montáž i demontáž řetězů si vyzkoušejte ještě před odjezdem do hor, třeba v garáži nebo na parkovišti
  • řetězy nasazujte včas - v kopci, když začnou kola prokluzovat, už bývá pozdě
  • pravidelně kontrolujte jejich stav, v případě opotřebení článku o víc jak 50% řetězy vyměnte
  • sněhové řetězy se montují na hnací nápravu, v případě náhonu 4×4 stačí řetězy na řídící nápravě
  • pokud nemáte samonapínací systém, řetězy dopněte po zhruba 50 m jízdy
  • s nasazenými řetězy jezděte opatrně a plynule, maximálně rychlostí 50 km/hod
  • ve vašem vozidle by v zimě neměla chybět ani pevná sněhová lopata nebo teplé rukavice a deka

Připojené obrázky

Košík 0 Kč

Nákupní košík je prázdný.