Jak se značí pneumatiky na motorku?

18.05.2025 , Jiří Král

Značení motorkových pneumatik je bohužel v mnoha ohledech složitější než pro auta. Jelikož se u motorek setkáváme se 3 různými systémy značení, vypadá občas zápis rozměru spíš jako tajný kód NASA nebo hieroglyfy z egyptské hrobky.

Rozluštit tento kód je naštěstí jednodušší, než se zdá – a my vám v našem článku ukážeme, jak na to.

Jak se značí pneumatiky na motorku?

Zvládli byste si na první dobrou vybavit trojrozměr své motorky a co jednotlivé údaje znamenají? 


3 systémy značení motorkových pneumatik

Oproti značení pneumatik pro auta, kde se až na výjimky setkáváme pouze s metrickým systémem, je značení motorkových pneu o něco složitější. Existují totiž 3 systémy značení – a s každým z nich se můžete v praxi běžně setkat. 

1) Metrické značení

Metrické značení je v Česku jednoznačně nejrozšířenější systém značení motorkových pneumatik. Používá se především pro sportovní motocykly, silniční stroje a moderní motorky obecně. Jde o mezinárodní standard, který vznikl v Evropě a postupně se rozšířil do celého světa.

Ze všech 3 systémů je nejjednodušší na pochopení, protože šířka i průměr jsou uvedeny v milimetrech. Díky tomu nemusíte nic složitě převádět.

Metrické značení motorkových pneumatik
Když uvidíte značení 160/60 a jiné podobné rozměry, máte jistotu, že oba údaje značí milimetry. 

2) Palcové značení

Palcové značení má své kořeny v Británii a dodnes se používá především pro cruisery a veterány – setkáme se s ním ale třeba i u skútrů. Pro milovníky klasických strojů je to systém, který má svůj nezaměnitelný šarm, i když může na mladší motorkáře působit poněkud archaicky.

I palcové značení ale má svou logiku. Průměr ráfku se u všech pneumatik tradičně udává v palcích, takže toto značení jednoduše udává šířku a profil také v palcích. 

Palcové značení motorkových pneumatik

Palcové značení má svou logiku – proto se dodnes používá u celé řady motopneu.  

3) Americké značení

Americké značení je někdy také označované jako alfanumerické – kombinuje totiž palcové míry s unikátními kódovými označeními. Ze všech systémů je pro začínající motorkáře nejkomplikovanější. Pro fandy Harleyů je to ale domácí teritorium.

S alfanumerickým značením se setkáte především u cruiserů, chopperů a motocyklů americké výroby. Je to systém, který má v USA bohatou tradici a do jisté míry i určitý kultovní status

Americké značení motorkových pneumatik

Abyste pochopili, co znamená kód MT90, budete potřebovat převodní tabulku, kterou jsme pro vás připravili níže. 

Převodní tabulka jednotlivých typů značení

Abychom vám usnadnili práci s jednotlivými systémy (např. pokud nejsou pneumatiky v jednom typu značení pro vaši motorku dostupné), připravili jsme převodní tabulku.

Převodní tabulka jednotlivých typů značení motorkových pneumatik

Ne všechny rozměry je možné převádět mezi systémy – ale všechny rozměry, kde to jde, najdete právě tady.


Co znamenají jednotlivé údaje na motorkové pneumatice?

Máme pro vás dobrou zprávu – pokud jste se prokousali jednotlivými systémy značení, pochopit jednotlivé údaje na bočnici už bude brnkačka. Zvlášť, pokud se orientujete ve značení pneu pro auta. 

1) Šířka pneumatiky

Šířka pneumatiky je jedním z nejdůležitějších parametrů, který přímo ovlivňuje jízdní vlastnosti vašeho stroje. V metrickém značení je uvedena přímo v milimetrech (např. 180, 190, 120), v palcovém značení v palcích (např. 3.50, 4.00) a v americkém pomocí kódů (např. MH, MT).

Širší pneumatika obecně poskytuje větší přilnavost díky větší kontaktní ploše s vozovkou. Zároveň však může širší dezén zpomalit rychlost zatáčení, protože vyžadují více síly pro změnu směru. Každý milimetr zde hraje roli a zkušení jezdci vědí, že optimální šířka závisí na stylu jízdy, typu motocyklu a povrchu, po kterém jezdíte.

Šířka motorkových pneumatik

Šířka pneumatiky zásadně ovlivňuje jízdní vlastnosti motorkových pneu.

2) Profil pneumatiky

Profil pneumatiky neboli výška bočnice je poměr výšky k šířce vyjádřený v procentech.

V metrickém značení je to druhé číslo za lomítkem (např. v 180/55 je to 55%), v palcovém systému je profil obvykle 100 % šířky pneumatiky, takže většinou není nijak značen. V americkém kódování je pak profil přímo součástí alfanumerického kódu.

Nižší profil znamená lepší boční tuhost a přesnost řízení, zatímco vyšší profil nabízí větší komfort. Je to jako vybírat si mezi sportovním a komfortním odpružením – záleží na tom, co preferujete a kde jezdíte.

Profil motorkových pneumatik

Profil u metrického i palcového značení uveden v procentech.

3) Konstrukce pneumatiky

Konstrukce pneumatiky se týká uspořádání vnitřních vrstev a materiálů. Nejčastěji se setkáte s označením R pro radiální pneumatiky (nebo ZR u vysokorychlostních), které mají vlákna uspořádaná kolmo k směru jízdy, nebo s označením - (pomlčka) nebo D pro diagonální pneumatiky s vlákny uspořádanými šikmo. Označení B (Bias-Belted) představuje hybridní konstrukci kombinující diagonální kostru s přídavným nárazníkovým pásem pod běhounem.

Radiální pneumatiky jsou standard pro moderní výkonné stroje – nabízejí nejlepší přilnavost, teplotní stabilitu a životnost. Diagonální konstrukce se stále používá u cruiserů a veteránů, kde není rychlost a extrémní přilnavost hlavní priorita. Pneumatiky s konstrukcí Bias Belt (označené písmenem B) kombinují vlastnosti obou základních typů – mají zesílenou oblast běhounu, což jim dodává lepší stabilitu než čistě diagonální pneumatiky, ale zároveň si zachovávají vyšší jízdní komfort díky podobné základní konstrukci.

Radiální, diagonální a bias-belted konstrukce.

Diagonální konstrukce = vlákna jsou položena diagonálně (šikmo) přes sebe. Radiální konstrukce = vlákna jsou položena radiálně (kolmo) na směr jízdy. Zdroj: Continental.com

4) Průměr pneumatiky

Průměr pneumatiky, přesněji řečeno průměr ráfku, na který pneumatika patří, je v metrickém, palcovém i americkém značení uváděn v palcích (např. 17, 18, 21).

Větší průměr ráfku obecně poskytuje lepší stabilitu při vyšších rychlostech a přesnější vedení stopy v zatáčkách. Naopak menší průměr ráfku nabízí lepší akceleraci, rychlejší reakce při změnách směru a snadnější ovladatelnost při nižších rychlostech.

Proto sportovní a silniční motocykly často používají větší ráfky vzadu (17-18") pro stabilitu a menší vpředu (16-17") pro lepší ovladatelnost, zatímco enduro a motokrosové stroje mívají velký přední ráfek (21") pro lepší překonávání překážek v terénu.

Průměr motorkové pneumatiky

To, zda máte větší přední nebo zadní ráfek obvykle samo o sobě odhalí, na jakém typu motorky jezdíte. 

5) Hmotnostní index

Hmotnostní index je označen číslem, které určuje, jakou maximální zátěž pneumatika unese. Číslo však neznačí jedna ku jedné kilogramy ani jiné jednotky – pro zjištění, kolika kilogramům index odpovídá budete bohužel potřebovat převodní tabulku.

Tabulka hmotnostních indexů pro motopneu

Do naší tabulky jsme vložili všechny hmotnostní indexy, se kterými se u motopneu setkáte. 

6) Rychlostní index

Rychlostní index je písmeno, které udává maximální rychlost, kterou pneumatika bezpečně zvládne. Pro výkonné sportovní motocykly je běžný index W (do 270 km/h) nebo dokonce Y (do 300 km/h), zatímco pro cestovní stroje stačí často index H (do 210 km/h).

Stejně jako u hmotnostního indexu bohužel platí, že pro převod písmene na kilometry v hodině budete potřebovat speciální tabulku. 

Tabulka rychlostních indexů pro motopneu

Stejně jako u hmotnostních indexů jsme pro vás připravili přehlednou tabulku, kde snadno zjistíte, kterému písmenu rychlostního indexu odpovídá jaká hodnota. 

7) Dušová nebo bezdušová konstrukce

Označení TL (Tubeless) značí bezdušovou pneumatiku, zatímco TT (Tube Type) znamená, že je pneumatika konstruována pro jízdu s duší.

U moderních strojů převládají bezdušové pneumatiky, ty mají totiž několik zásadních výhod jako pomalejší únik vzduchu při propíchnutí a lepší odvod tepla. S dušovými pneumatikami se však i dnes setkáme u řady veteránů, ale i některých novějších enduro a motokrosových pneumatik. Mají totiž několik výhod, které ocení právě jezdci v náročném terénu – lépe absorbují nárazy a umožňují jezdit s nižším tlakem, což zlepšuje záběr. Duše také umožňují jednodušší opravy při defektu v terénu.

Dušová a bezdušová konstrukce pneumatik

Ukázka rozdílu v konstrukci dušové a bezdušové pneumatiky. Jedná se o pneumatiku na kolo, ale princip je velmi podobný. Zdroj: Pirelli.com


Sháníte nové pneu na motorku?

Ať už máte v technickém průkazu zapsané pneu podle metrického, palcového nebo amerického značení, u nás najdete svůj rozměr skladem.

Najít můj rozměr

Košík 0 Kč

Nákupní košík je prázdný.