Omyly, které děláme při výběru zimních pneumatik

22.09.2014

Vojtěch Schwangmaier, ředitel předního internetového obchodu Pneumatiky.cz odpovídá na dotazy nejprodávanějšího tuzemského motoristického týdeníku Svět Motorů. Tématem byly zimní pneumatiky, jejich výběr, stáří a omyly, které často děláme při jejich výběru a používání.

V čem dělají lidé největší chybu při výběru zimních pneumatik?

Jsem rád, že většina motoristů již akceptuje význam a důležitost zimních pneumatik. Naprosto výjimečně se setkáváme s názorem "já jezdím opatrně, nepotřebuju zimní pneumatiky".

"Celoroční jízdu na letních pneumatikách v zimě považuji za výjimku a přežitek, zásadnější je však poměrně častý omyl, že zimní pneumatiky jsou potřeba až na sníh, námrazu nebo led."

zimnipneumatiky

Směs a dezén zimní pneumatiky jsou speciálně oproti letní pneumatice navrženy tak, aby účinně fungovaly v nízkých teplotách. Prakticky to znamená, pokud jsou teploty v době, kdy jezdíte vozem (např. brzy ráno) pod +7 °C, nastal nejlepší okamžik na přezutí pneumatik. Jako důraznější varovaní, že je čas k přezutí na zimní pneumatiky jednoznačně vnímám období, kdy musí řidiči před jízdou oškrabat námrazu ze skla auta…

"Jako další omyly, kterými si řidiči zbytečně komplikují život, bych uvedl ponechání nákupu zimních pneumatik až na 1.11.2014, kdy podle platné legislativy za daných okolností začíná platit povinnost použít zimní pneumatiky a nesmyslnou honbu za "týden starými pneumatikami"."

Nedokáži si představit, že by v obchodě některý ze zákazníků trval například na botách vyrobených minulý týden. Jako vhodný a jednoznačně plnohodnotný údaj vnímám rok výroby pneumatiky, tedy pneumatiky vyrobené pro letošní sezonu.

V neposlední řadě doporučuji nezapomenout u zimních pneumatik na "pravidlo 4". Hloubka dezénu minimálně 4 mm, přezouvám vždy všechna 4 kola na zimní pneu a pneumatiky provozuji na vozidle maximálně 4 roky.

Umí lidé poznat stáří pneumatiky?

Média bohužel významně nafoukly bublinu kolem stáří pneumatik. Výsledkem je zcela zdeformovaný pohled laické veřejnosti na tuto problematiku. Je třeba si uvědomit, že pneumatika je v podstatě módní zboží, například jako boty. Z toho důvodu se zimní pneumatiky vyrábějí již na jaře a v létě (tedy před sezónou). Letní pneumatiky se naopak vyrábí v průběhu zimy.

Vzhledem k pomalé rychlosti stárnutí správně skladovaných pneumatik je jakýkoliv "hon" na co nejčerstvější pneu nesmysl. Pokud je pneumatika vyrobená pro aktuální sezonu, je vůči její kvalitě lhostejné, ve kterém týdnu to bylo. Podle studií stárne pneumatika v provozu až 18× rychleji než při skladování. 1 rok skladování je tedy ekvivalentem pouhým cca 3 týdnům, kdy jsou pneu nazuté na vozidle. Pneumatika není šunka, která by měla být spotřebována před datem použití.

K Vašemu dotazu, převážná většina řidičů sice ví, jak stáří pneumatiky poznat, ale většinou neví, kde datum výroby na pneumatice najdou a jak symbol mají správně číst.

DOT-priklad-6

Záměrně z tohoto důvodu na Pneumatiky.cz uvádíme čistě v jakém roce, a nebo, pro kterou sezonu jsou pneumatiky vyrobené. Naši zákazníci nejsou zbytečně mateni symbolem DOT a mají jasnou a naprosto dostačující představu o vysoké kvalitě pneumatik, které u nás kupují .

Jak staré pneumatiky se podle vás ještě mohou prodávat jako nové?

Toto je komplikovaná otázka, kterou není možné úplně zobecňovat. Výrobci uvádějí, že jako nová pneumatika je považovaná i pneu, která byla skladována dle obecně platných zásad po dobu až 8 let.

"Naše interní předpisy ohledně stáří pneu jsou významně přísnější. Pne­umatiku považujeme za novou do stáří maximálně 2 let."

V 90% případů dodáváme pneumatiky, které jsou vyrobeny pro danou sezonu. Pokud tedy zákazník kupoval v dubnu 2014 letní pneumatiku, mohl se setkat s tím, že letní pneumatika byla vyrobena 45. týden roku 2013. To je naprosto v pořádku, neboť výroba letních pneumatik běží již v zimě, aby výrobci stihli vyrobit dostatečné množství pneumatik včas.

Může ovšem nastat situace, kdy zákazník prorazí pneumatiku, kterou pořídil například spolu s nákupem auta před třemi roky, a daná pneumatika se už 3 roky nevyrábí. Řešení pak existují prakticky dvě. Pokud tento neaktuální model pneumatiky seženeme (dosáhneme na sklady s několika miliony ks pneumatik v rámci celé EU), nebude se s velkou pravděpodobností jednat o pneumatiku se stářím do 2 let, avšak zákazník má možnost koupit pouze 1 ks. Druhá možnost je, přezutí celého auta do nových pneumatik aktuálního dezénu. Je jasné, že 99% zákazníků volí první možnost.

Existuje dokonce skupina zákazníků, kteří cíleně vyhledávají "starší" pneumatiky, tedy nové nejeté pneumatiky, skladované dle předpisů a s plnou zárukou, ovšem vyrobené před více než 2 lety. Tyto pneumatiky bývají obvykle za nižší cenu, než pneumatiky vyrobené pro aktuální sezonu.

"Kuriózním zjištěním je také fakt, že řidiči, vyžadující týden staré pneumatiky v 9 z 10 ti případů vůbec nekontrolují tlak v pneumatikách."

Někteří dokonce ani jednou za sezonu! Při tom správný tlak v pneumatice může pneumatice prodloužit "život" až o jednu sezonu . Současně má nesprávný tlak v pneumatice naprosto zásadní vliv na bezpečnost.

Košík 0 Kč

Nákupní košík je prázdný.